Imperial Stout med Belle Saison?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Falemo »

Jag har en Duvelklon i jäshinken nu och tänkte använda jästkakan till något så spännande som en Imperial Stout i Belgisk stil. Jag bara funderar på hur jag skall tänka då jag tar fram receptet för att få en kraftig men ändå rund stout med ett monster som Belle...
Låg jästemp (17-20grader), hög mäsktemp (68-69), hög andel specialmalt och kanske 10-20% havre och råg? Hur hade ni gjort för att lyckas med detta? Vill ju inte ha en supertorr imp stout..

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av ekstedt »

Jag skulle inte kalla havre- respektive rågmalt för "specialmalt", utan det ordet brukar väl användas för diverse mörkare maltsorter. Hursom, för att motverka den torra utjäsningen hos Belle Saison är det snarare karamellmalt du ska använda, kanske så mycket som 10-20 %.

Det är för övrigt ingen Duvel-klon du har gjort om du använde Belle Saison, Duvel jäses med en väldigt annorlunda jäst. Jag är rätt tveksam till att använda den till en imperial stout, det finns risk att fenolerna och den rostade malten krockar. Men ibland måste man bara prova...
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Falemo »

Du missförstod mig, jag menade att med hög andel specialmalt (som motverkar hög utjäsning) OCH en hög andel havre/råg (för ökad munkänsla) kanske tillsammans kunde göra att den inte blir lika torr. Hade väl tänkt mig ungefär 60% Basmalt 20%, Specialmalt och 20% Havre.
Jästempen är tänkt att hållas runt 17-19 grader för att tona ner estrar och fenoler.

Det var fel att kalla den Klon men här är receptet som jag gjorde efter. http://www.greatfermentations.com/belgi ... ng-recipe/

Jag har druckit ett antal spännande Imperial stouts med Belgisk jäst som har smakat kanon, trevlig belgisk doft med mycket kaffe och chokladtoner. Jag tar ju inte idén från luften. Dock kanske dom inte har använt Belle Saison.
Senast redigerad av Falemo den fredag 2016-09-23 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Rocksolid »

Jag har gjort en impstout med belle saison. Det är dock inte hela sanningen. För att göra en lång historia kort så jäste jag den först med US-05, men när den stannade på 1065 (startade på 1120) så gjorde jag en mosterkultur på just belle saison och pitchade i. Det puttrade på i sakta mak i runt 2-3 månader. Lagrade sedan med ekkuber och hade i vanlilj den sista veckan. Sen på flaska o lagrade i ett par månader. Hur som haver blev en misslyckad bryggning/jäsning till något helt fantastiskt i slutändan!
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Falemo »

Rocksolid skrev:Jag har gjort en impstout med belle saison. Det är dock inte hela sanningen. För att göra en lång historia kort så jäste jag den först med US-05, men när den stannade på 1065 (startade på 1120) så gjorde jag en mosterkultur på just belle saison och pitchade i. Det puttrade på i sakta mak i runt 2-3 månader. Lagrade sedan med ekkuber och hade i vanlilj den sista veckan. Sen på flaska o lagrade i ett par månader. Hur som haver blev en misslyckad bryggning/jäsning till något helt fantastiskt i slutändan!
Kul! Hur utjäst blev den? Blev den torr?
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Falemo »

Här kommer ett receptförslag.
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... gisk-kaffe

3.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) 44.1%
1.40 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) 20.6%
1.00 kg Munich Malt - 10L (19.7 EBC) 14.7%
400.0 g Roasted Barley (Crisp) (1350.0 EBC) 5.9%
200.0 g Black Malt (Crisp) (1350.0 EBC) 2.9%
500.0 g Caramel/Crystal Malt -120L (260.0 EBC) 7.4%
300.0 g Chocolate Malt (Crisp) (1000.0 EBC) 4.4%
20.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 90 min Hops 8
50.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 60 min Hops 9
50.0 g Fuggles [4.5%] - Boil 30 min Hops 10
30.0 g Goldings, East Kent [5.4%] - Boil 10 min Hops 11
1 pkgs Belle Saison - jästkaka ( #) Yeast 12

Kaffe bryggt på 50gram tillsätts några dagar innan flaskning.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av ekstedt »

Falemo skrev:Du missförstod mig, jag menade att med hög andel specialmalt (som motverkar hög utjäsning) OCH en hög andel havre/råg (för ökad munkänsla) kanske tillsammans kunde göra att den inte blir lika torr. Hade väl tänkt mig ungefär 60% Basmalt 20%, Specialmalt och 20% Havre.
Jästempen är tänkt att hållas runt 17-19 grader för att tona ner estrar och fenoler.
Ja, det missförstod jag faktiskt fett, eller läste slarvigt helt enkelt. Men bara för att fortsätta nitpicka, så påverkar havre ej torrheten, endast munkänsla. Karamellmalt påverkar både sötma/torrhet och munkänsla.
Jag har druckit ett antal spännande Imperial stouts med Belgisk jäst som har smakat kanon, trevlig belgisk doft med mycket kaffe och chokladtoner. Jag tar ju inte idén från luften. Dock kanske dom inte har använt Belle Saison.
Nej, givetvis finns det många belgiska stoutar, men de bästa tycker jag själv har lite fenoler men gärna mycket estrar. Belle tycker jag är lite grand tvärtom.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Imperial Stout med Belle Saison?

Inlägg av Rocksolid »

Kul! Hur utjäst blev den? Blev den torr?
Borde låta det vara osagt, för jag kommer inte ihåg uppmätt FG. Men jag har för mig att den landade någonstans kring 1030.
Skriv svar