Imperial Stout med Belle Saison?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Imperial Stout med Belle Saison?
Jag har en Duvelklon i jäshinken nu och tänkte använda jästkakan till något så spännande som en Imperial Stout i Belgisk stil. Jag bara funderar på hur jag skall tänka då jag tar fram receptet för att få en kraftig men ändå rund stout med ett monster som Belle...
Låg jästemp (17-20grader), hög mäsktemp (68-69), hög andel specialmalt och kanske 10-20% havre och råg? Hur hade ni gjort för att lyckas med detta? Vill ju inte ha en supertorr imp stout..
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Låg jästemp (17-20grader), hög mäsktemp (68-69), hög andel specialmalt och kanske 10-20% havre och råg? Hur hade ni gjort för att lyckas med detta? Vill ju inte ha en supertorr imp stout..
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Jag skulle inte kalla havre- respektive rågmalt för "specialmalt", utan det ordet brukar väl användas för diverse mörkare maltsorter. Hursom, för att motverka den torra utjäsningen hos Belle Saison är det snarare karamellmalt du ska använda, kanske så mycket som 10-20 %.
Det är för övrigt ingen Duvel-klon du har gjort om du använde Belle Saison, Duvel jäses med en väldigt annorlunda jäst. Jag är rätt tveksam till att använda den till en imperial stout, det finns risk att fenolerna och den rostade malten krockar. Men ibland måste man bara prova...
Det är för övrigt ingen Duvel-klon du har gjort om du använde Belle Saison, Duvel jäses med en väldigt annorlunda jäst. Jag är rätt tveksam till att använda den till en imperial stout, det finns risk att fenolerna och den rostade malten krockar. Men ibland måste man bara prova...
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Du missförstod mig, jag menade att med hög andel specialmalt (som motverkar hög utjäsning) OCH en hög andel havre/råg (för ökad munkänsla) kanske tillsammans kunde göra att den inte blir lika torr. Hade väl tänkt mig ungefär 60% Basmalt 20%, Specialmalt och 20% Havre.
Jästempen är tänkt att hållas runt 17-19 grader för att tona ner estrar och fenoler.
Det var fel att kalla den Klon men här är receptet som jag gjorde efter. http://www.greatfermentations.com/belgi ... ng-recipe/
Jag har druckit ett antal spännande Imperial stouts med Belgisk jäst som har smakat kanon, trevlig belgisk doft med mycket kaffe och chokladtoner. Jag tar ju inte idén från luften. Dock kanske dom inte har använt Belle Saison.
Jästempen är tänkt att hållas runt 17-19 grader för att tona ner estrar och fenoler.
Det var fel att kalla den Klon men här är receptet som jag gjorde efter. http://www.greatfermentations.com/belgi ... ng-recipe/
Jag har druckit ett antal spännande Imperial stouts med Belgisk jäst som har smakat kanon, trevlig belgisk doft med mycket kaffe och chokladtoner. Jag tar ju inte idén från luften. Dock kanske dom inte har använt Belle Saison.
Senast redigerad av Falemo den fredag 2016-09-23 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Jag har gjort en impstout med belle saison. Det är dock inte hela sanningen. För att göra en lång historia kort så jäste jag den först med US-05, men när den stannade på 1065 (startade på 1120) så gjorde jag en mosterkultur på just belle saison och pitchade i. Det puttrade på i sakta mak i runt 2-3 månader. Lagrade sedan med ekkuber och hade i vanlilj den sista veckan. Sen på flaska o lagrade i ett par månader. Hur som haver blev en misslyckad bryggning/jäsning till något helt fantastiskt i slutändan!
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Kul! Hur utjäst blev den? Blev den torr?Rocksolid skrev:Jag har gjort en impstout med belle saison. Det är dock inte hela sanningen. För att göra en lång historia kort så jäste jag den först med US-05, men när den stannade på 1065 (startade på 1120) så gjorde jag en mosterkultur på just belle saison och pitchade i. Det puttrade på i sakta mak i runt 2-3 månader. Lagrade sedan med ekkuber och hade i vanlilj den sista veckan. Sen på flaska o lagrade i ett par månader. Hur som haver blev en misslyckad bryggning/jäsning till något helt fantastiskt i slutändan!
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Här kommer ett receptförslag.
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... gisk-kaffe
3.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) 44.1%
1.40 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) 20.6%
1.00 kg Munich Malt - 10L (19.7 EBC) 14.7%
400.0 g Roasted Barley (Crisp) (1350.0 EBC) 5.9%
200.0 g Black Malt (Crisp) (1350.0 EBC) 2.9%
500.0 g Caramel/Crystal Malt -120L (260.0 EBC) 7.4%
300.0 g Chocolate Malt (Crisp) (1000.0 EBC) 4.4%
20.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 90 min Hops 8
50.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 60 min Hops 9
50.0 g Fuggles [4.5%] - Boil 30 min Hops 10
30.0 g Goldings, East Kent [5.4%] - Boil 10 min Hops 11
1 pkgs Belle Saison - jästkaka ( #) Yeast 12
Kaffe bryggt på 50gram tillsätts några dagar innan flaskning.
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... gisk-kaffe
3.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) 44.1%
1.40 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) 20.6%
1.00 kg Munich Malt - 10L (19.7 EBC) 14.7%
400.0 g Roasted Barley (Crisp) (1350.0 EBC) 5.9%
200.0 g Black Malt (Crisp) (1350.0 EBC) 2.9%
500.0 g Caramel/Crystal Malt -120L (260.0 EBC) 7.4%
300.0 g Chocolate Malt (Crisp) (1000.0 EBC) 4.4%
20.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 90 min Hops 8
50.0 g Goldings, East Kent [5.2%] - Boil 60 min Hops 9
50.0 g Fuggles [4.5%] - Boil 30 min Hops 10
30.0 g Goldings, East Kent [5.4%] - Boil 10 min Hops 11
1 pkgs Belle Saison - jästkaka ( #) Yeast 12
Kaffe bryggt på 50gram tillsätts några dagar innan flaskning.
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Ja, det missförstod jag faktiskt fett, eller läste slarvigt helt enkelt. Men bara för att fortsätta nitpicka, så påverkar havre ej torrheten, endast munkänsla. Karamellmalt påverkar både sötma/torrhet och munkänsla.Falemo skrev:Du missförstod mig, jag menade att med hög andel specialmalt (som motverkar hög utjäsning) OCH en hög andel havre/råg (för ökad munkänsla) kanske tillsammans kunde göra att den inte blir lika torr. Hade väl tänkt mig ungefär 60% Basmalt 20%, Specialmalt och 20% Havre.
Jästempen är tänkt att hållas runt 17-19 grader för att tona ner estrar och fenoler.
Nej, givetvis finns det många belgiska stoutar, men de bästa tycker jag själv har lite fenoler men gärna mycket estrar. Belle tycker jag är lite grand tvärtom.Jag har druckit ett antal spännande Imperial stouts med Belgisk jäst som har smakat kanon, trevlig belgisk doft med mycket kaffe och chokladtoner. Jag tar ju inte idén från luften. Dock kanske dom inte har använt Belle Saison.
Re: Imperial Stout med Belle Saison?
Borde låta det vara osagt, för jag kommer inte ihåg uppmätt FG. Men jag har för mig att den landade någonstans kring 1030.Kul! Hur utjäst blev den? Blev den torr?
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
