Hej!
Tänkte göra en mörk stark saison med brett, precis som titeln säger. Verkar detta recept helt tokigt:
20L batch:
2kg Maris Otter
2kg mörk Munchen
500g havreflingor
500g Special B
200g Carafa III
40 IBU EKG (snabela) 60 min
15 IBU EKG (snabela) 15 min
Jag kör med maxi-BIAB och får en effektivitet på ca 80-85%, så den kommer att bli rätt stark med denna maltnota, OG runt 1.065-1.070. Ska jag lugna ner mig lite?
Jäser gör jag med slurry från min förra brettade saison som innehåller Wallonian Farmhouse plus slattar från Fantome Saison, Orval samt Brekeriet Brilliant.
Funderar på att peta ner lite rödvinsindränkta ekkuber alternativt blanda med ett ganska ekigt rödvin typ rioja, men samtidigt vill jag ogärna fippla för mycket med den.
Några tankar?
Mörk stark saison med brett
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Re: Mörk stark saison med brett
Bryggde du denna? Jag är intresserad av resultatet.
Den står och puttrar nu, tänkte ge den någon vecka till innan jag provsmakar. Vörten smakade ovanligt gott men ganska porteraktigt, hoppas det blir tillräckligt mycket saisonkaraktär från jästen. Har aldrig smakat en mörk saison, så det ska bli kul att se hur det blir.
Bestämt mig för att låta bli att fippla med den om det inte visar sig att den behöver något extra om en månad.
Bestämt mig för att låta bli att fippla med den om det inte visar sig att den behöver något extra om en månad.
Tagit ett första prov, tycker det verkar fint än så länge. Mäskade ganska högt för att få ut så mycket fyllighet som möjligt, och efter typ en månad ligger den på 1.010, vilket med min blandkultur är massor.
Asakatsuna, jag skulle säga att maltnotan är bra som den är, det smakar dubbel men med saison- och brettoner. Eventuellt skulle man kunna dra ner på Special B en smula eller helt fimpa MO eller byta ut den mot pilsner eller mer Munchen, men som utgångspunkt tycker jag det funkar.
Asakatsuna, jag skulle säga att maltnotan är bra som den är, det smakar dubbel men med saison- och brettoner. Eventuellt skulle man kunna dra ner på Special B en smula eller helt fimpa MO eller byta ut den mot pilsner eller mer Munchen, men som utgångspunkt tycker jag det funkar.
Nu har den här legat på flaska i två veckor och jag tror att jag kommer att få en utmärkt vinteröl! Den stannade på 1.008 och den första flaskan jag öppnade hade kanske lite lite kolsyra, men ett lågt, fast skum och smakade som en saison fast med söta, russinaktiga malttoner, precis som jag hade hoppats på. Kroppen var finfin för det ganska låga FG:t men den kändes samtidigt saison-torr. för det i sammanhanget höga FG:t. Hade hoppats på mer funk, men det hoppas jag kommer med tiden.