Byta ut Carafa mot Black Patent?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- J Andersson
- Torrhumlare

- Inlägg: 59
- Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
- Ort: Uppsala
Byta ut Carafa mot Black Patent?
Jag råkade klanta till det rejält när jag beställde grejer till dubbelbocken jag planerar att brygga på lördag och tog för givet att jag hade Carafa I hemma. Det hade jag inte och sitter därför med ett dilemma kring hur receptet ska justeras.
Den enda rostade malt jag har hemma är Black Patent, skulle det kunna funka som substitut eller kommer det ge allt för mycket rostade toner? Det rör sig om ca 1% av maltnotan.
Den enda rostade malt jag har hemma är Black Patent, skulle det kunna funka som substitut eller kommer det ge allt för mycket rostade toner? Det rör sig om ca 1% av maltnotan.
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Alltså enbart för färg. Går bra.
Har du tid så kallmäska det.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Har du tid så kallmäska det.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Eller skippa den helt, om det bara är för färg så kan det kvitta.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
- J Andersson
- Torrhumlare

- Inlägg: 59
- Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
- Ort: Uppsala
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Var väl tänkt att få en lätt chokladton från Carafan också och inte bara färg. Men jag testar att ersätta rakt av då och ser hur det blir.
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Choklad malt är inte min starka sida. Men 1% har jag svårt att se en lätt choklad ton ifrån.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Jag brukar köra med 1,5 % carafa I. Det bidrar definitivt med mer än bara färg.
Som sagt, ska du köra black patent i stället är kallmäskning ett bra råd, annars är risken stor att det blir lite brända, skarpa rostade toner.
Som sagt, ska du köra black patent i stället är kallmäskning ett bra råd, annars är risken stor att det blir lite brända, skarpa rostade toner.
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Ett annat alternativ är att göra lite egen lättrostad malt.
Ta en basmalt (pale ale eller pilsnermalt) Kör i ugn på 175-200ºC tills dess att malten ser ut som chokladmalt.
Beroende på mängden så tar det olika lång tid.
Rör gärna om lite då och då och ta ett smakprov.
Ta en basmalt (pale ale eller pilsnermalt) Kör i ugn på 175-200ºC tills dess att malten ser ut som chokladmalt.
Beroende på mängden så tar det olika lång tid.
Rör gärna om lite då och då och ta ett smakprov.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Då lärde jag också mig något nytt.ekstedt skrev:Jag brukar köra med 1,5 % carafa I. Det bidrar definitivt med mer än bara färg.
Som sagt, ska du köra black patent i stället är kallmäskning ett bra råd, annars är risken stor att det blir lite brända, skarpa rostade toner.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Jag får kanske ta tillbaka "definitivt" och ersätta med "troligen", då det är lätt att inbilla sig att man känner något när man vet att det finns där.
Men jag tycker mig alltså känna en lätt, mjuk rostad ton med 100 g carafa I till 7 kg övrig malt i dubbelbockar. En gång hade jag 0,5 % vanlig chokladmalt i ett kornvin och det kändes inte alls. Så jag skulle gissa att gränsen går där någonstans vid 1 %.
PS Frågan är om % är det vettiga måttet, SG-punkter vore nog bättre. Jaja.
Men jag tycker mig alltså känna en lätt, mjuk rostad ton med 100 g carafa I till 7 kg övrig malt i dubbelbockar. En gång hade jag 0,5 % vanlig chokladmalt i ett kornvin och det kändes inte alls. Så jag skulle gissa att gränsen går där någonstans vid 1 %.
PS Frågan är om % är det vettiga måttet, SG-punkter vore nog bättre. Jaja.
- J Andersson
- Torrhumlare

- Inlägg: 59
- Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
- Ort: Uppsala
Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?
Jag har faktiskt utgått från dina dubbelbockar när jag formulerade receptet. Jag brukar brygga en porter varje år med ca 6% Carafa I som blir rejält chokladig, så att lite drygt 1% inte skulle ge något smakbidrag alls har jag också svårt att köpa.ekstedt skrev:Jag får kanske ta tillbaka "definitivt" och ersätta med "troligen", då det är lätt att inbilla sig att man känner något när man vet att det finns där.
Men jag tycker mig alltså känna en lätt, mjuk rostad ton med 100 g carafa I till 7 kg övrig malt i dubbelbockar. En gång hade jag 0,5 % vanlig chokladmalt i ett kornvin och det kändes inte alls. Så jag skulle gissa att gränsen går där någonstans vid 1 %.
PS Frågan är om % är det vettiga måttet, SG-punkter vore nog bättre. Jaja.
Men det blir väl till att sätta en kallmäsk ikväll då. Alltid kul att testa nåt nytt i bryggprocessen.