Hjälp mig att få till ett rullande kok

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

TGreen80
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2016-09-09 14:59

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av TGreen80 »

Har också kollat på doppvärmare.

Funderar på denna:
http://www.ebay.com/itm/Portable-Quick- ... xyOlhSuSih

Vad tror ni om den?

// Green
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av kangarooster »

Funderar nästan på att köpa en induktionsplatta istället då jag får nytta av en sådan för matlagning också (min spis är kass). Det blir lite dyrare eftersom att jag även måste köpa en kastrull då min nuvarande är i aluminium, men det blir hursomhelst mycket enklare än att hålla på med doppvärmare. Den från kjell är på 2kw och vad jag har förstått det så ska den fungera bra med biltemas kastrull? Tänkte dock köpa en patina 24 L istället.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Lindh »

Kjelle-plattan funkar med Biltema-kastrullen men Patinan är rejält mycket bättre kastrull som hålla i 20 år. Min Biltema är på upphällningen...
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Stortomat »

Själv kör jag med två st av denna modell

http://m.ebay.de/itm/Tauchsieder-2000W- ... Ciid%253A7


Har sett den i lägre effekt också på tyska ebay. Hittills har dom fungerat bra, köpte sådana då min spis inte heller levererar speciellt bra.
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av kangarooster »

Stortomat skrev:Själv kör jag med två st av denna modell

http://m.ebay.de/itm/Tauchsieder-2000W- ... Ciid%253A7


Har sett den i lägre effekt också på tyska ebay. Hittills har dom fungerat bra, köpte sådana då min spis inte heller levererar speciellt bra.
Tror det blir overkill för mig då jag endast vill koka ca 22 liter. :)
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Stortomat »

Går fortare att få kok om inte annat :) eller så letar du upp 500w varianten av den. Själv tycker jag 4kw till ~30 liter är ett halvbra tempo.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av bryggapa »

Stortomat skrev:Går fortare att få kok om inte annat :) eller så letar du upp 500w varianten av den. Själv tycker jag 4kw till ~30 liter är ett halvbra tempo.
4kW på 30l låter som det borde koka duktigt. Mitt första kokkärl var en jäshink med 3 st 1kW vattenkokarelement. Den var det fasen bra drag i och vid kokslut hade man ångbastu i köket :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av kangarooster »

Stortomat skrev:Går fortare att få kok om inte annat :) eller så letar du upp 500w varianten av den. Själv tycker jag 4kw till ~30 liter är ett halvbra tempo.
Får jag fråga hur du placerar den i kastrullen? Lägger du bara ner den (är det OK om den nuddar botten av kastrullen?) eller har du någon sorts anordning för att hålla den?
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Stortomat »

Jag ska skaffa en list att hänga dom i, men sex bryggningar senare och den finns fortfarande inte... Som det är nu så hänger sladden över kastrullkanten och själva doppvärmaren ligger lutad mot botten. Torkar ibland av själva röda delen om det blir överdrivet med vätska på dom.
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av kangarooster »

Stortomat skrev:Jag ska skaffa en list att hänga dom i, men sex bryggningar senare och den finns fortfarande inte... Som det är nu så hänger sladden över kastrullkanten och själva doppvärmaren ligger lutad mot botten. Torkar ibland av själva röda delen om det blir överdrivet med vätska på dom.
Tack för svar. Kan du använda humlepåse utan att den bränns?
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Stortomat »

Har inte testat, köpte rätt stora tesilar i rostfritt på ebay istället. Dom är inte så täta som en påse, men det mesta stannar i silen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Drake »

Kan verkligen rekommendera en Hendi även om den kostar något mer. Faktiskt bland det bästa köp jag gjort. Gick från Kjelle-häll och Biltemagryta till Hendi och Patina och jösses, helt plötsligt blev det ju riktigt kul! En bonus med induktion när du kör biab är att påsen inte bränner sönder även om den ligger mot botten. Samma sak med humlepåsar så klart. En induktionshäll från Kjelle samt en doppvärmare blir förmodligen något billigare men en Hendi är en klart smidigare lösning. Byt bottenplugg i centralen som sagt så kan du köra den på drygt 3 kilowatt och förmodligen mer. Till kok borde max ett par kilowatt duga men det är gött att ha lite mos när man ska upp dit också. Eller gör en adapter till spisuttaget så att du kan köra den fullt ut. Du kommer att tacka dig själv efteråt! :wink:
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Stortomat »

Absolut en hendi, men var/är lite osäker på kombinationen med 50L patina... Sen bor jag i studentlägenhet utan fullbred spis och har automatsäkringar, finns iaf god bättringspotential.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av Drake »

Funkar kanon ihop! Finns 13 amp automatsäkring också.
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok

Inlägg av kangarooster »

Innan jag köper något så kanske jag ska visa en film på hur det ser ut när jag kokar:

https://www.dropbox.com/s/nzi0fbyk3xpu8ji/kok.MOV?dl=0

Det är ju inget likt https://www.youtube.com/watch?v=Kq3Wj6KUHf8 direkt...

Men det kanske duger ändå?
Skriv svar