Bryggdag
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Bryggdag
Nu är det dags för årets premiär med bryggning utomhus!
Det blir en King Fisher klon.
Det blir en King Fisher klon.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Har bryggt en pilsner idag, hög tid att jag gör rätt för mitt användarnamn
Har "bara" bryggt vanlig lager innan men aldrig en riktigt pilsner. Ja riktig och riktig vet jag inte, men pilsnermalt och Saaz blir väl en pilsner om proportionerna är rätt.
Fuskade dock lite med Magnum som bittergiva.
Har "bara" bryggt vanlig lager innan men aldrig en riktigt pilsner. Ja riktig och riktig vet jag inte, men pilsnermalt och Saaz blir väl en pilsner om proportionerna är rätt.
Fuskade dock lite med Magnum som bittergiva.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Idag står det en Saison på menyn! "Saison summer peeling" med apelsinskal i och överkörd med Mosaic, Cascade och Amarillo. Mmmmmmm....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dagen var vikt till trädgårdsarbete enligt kära Hustrun. Vad glad man blir då när det plötsligt börjar regna 
Så nu blir det en APA-bryggning istället med massor av Citra och Cascade.
Fan vad jag ÄLSKAR regn!
//lasse
Så nu blir det en APA-bryggning istället med massor av Citra och Cascade.
Fan vad jag ÄLSKAR regn!
//lasse
-
lill_lidas
- Helmaltsbryggare

Bryggdag - Debuten i braumeistern
APA med citra och el dorado
WLP090
Bryggrummet har byggts om lite och ny pump blivit inköpt.
Ny setup, tvåkärls RIMS med kokvolym.
Igår kväll provades allt med en skåprensar ale.
Min variant på valentine arm fungerade, men inte tillräckligt bra, det fungerade bättre att styra flödet med kulventilen direkt och återföra till kokkärlet.

Ny setup, tvåkärls RIMS med kokvolym.
Igår kväll provades allt med en skåprensar ale.
Min variant på valentine arm fungerade, men inte tillräckligt bra, det fungerade bättre att styra flödet med kulventilen direkt och återföra till kokkärlet.

Med återigen en regnig söndag och dessutom bara 4 veckor kvar till äldsta dotterns student så passar jag på att brygga en ny omgång av min så här långt absolut bästa öl: FruktApan
Cascade, Melon, Lemondrop, Citra i massor är mumma för mig!
/lasse
/lasse
Idag blir det min första imp. stout
mycket malt blir det!

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Bryggdag igår.
Det blev en heldag med att brygga en Brown Ale. Arbetsnamnet är Earthworm, baserat på min tidigare bruna brygd.
Brygger i dubbla Bielmeier så det är lite meck med att dela upp tillverknignen då jag bara har en sildukshink för malten.
Bryggning gick bra i varje fall, två jäshinkar med totalt 50 liter Brown ale inställda i jäskammaren och hoppas hemmajästen tar sig.
Det blev en heldag med att brygga en Brown Ale. Arbetsnamnet är Earthworm, baserat på min tidigare bruna brygd.
Brygger i dubbla Bielmeier så det är lite meck med att dela upp tillverknignen då jag bara har en sildukshink för malten.
Bryggning gick bra i varje fall, två jäshinkar med totalt 50 liter Brown ale inställda i jäskammaren och hoppas hemmajästen tar sig.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Bryggning av Münchener Helles idag.
Inte idag men för någon dag sedan blev det 80 liter modern ljus lager med massor Citra och Simcoe i koket.
Går det verkligen göra 80 liter öl på en bryggning med Braumeistern? Ja tydligen, även om det inte var min plan från början. Nytt blogginlägg med massor av bilder och recept från min bryggning:
http://www.lindhcraftbeer.com/2016/08/l ... simcoe-v3/
Går det verkligen göra 80 liter öl på en bryggning med Braumeistern? Ja tydligen, även om det inte var min plan från början. Nytt blogginlägg med massor av bilder och recept från min bryggning:
http://www.lindhcraftbeer.com/2016/08/l ... simcoe-v3/
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Vart är jag på väg????
Förra ölen som bryggdes var en veteöl och nu brygger jag en modern ljus lager med Nelson Sauvin som bittergiva och Cascad som smakgiva, 5%ABV, 30 IBU.
Ovanligt hög beska för att vara min brygd. Brukar annars använda Europeiska humlesorter som Hallertau, Saaz och Magnum, så jag är ute på tunn is nu.
Planen var att klona Tyskie men det får vänta till nästa gång
Det är väl bara en tidsfråga till att det bryggs en IPA här
Får redigera mitt inlägg lite.
Det fick bli 35IBU för att ölen skulle passa in på modern ljus lager. Ökade på med 15gr Nelson Sauvin tillsammans med Cascadgivan.
Förra ölen som bryggdes var en veteöl och nu brygger jag en modern ljus lager med Nelson Sauvin som bittergiva och Cascad som smakgiva, 5%ABV, 30 IBU.
Ovanligt hög beska för att vara min brygd. Brukar annars använda Europeiska humlesorter som Hallertau, Saaz och Magnum, så jag är ute på tunn is nu.
Planen var att klona Tyskie men det får vänta till nästa gång
Det är väl bara en tidsfråga till att det bryggs en IPA här
Får redigera mitt inlägg lite.
Det fick bli 35IBU för att ölen skulle passa in på modern ljus lager. Ökade på med 15gr Nelson Sauvin tillsammans med Cascadgivan.
Pilsnerkokarn tar ut svängarna. IPA är redan mainstream. Snart ligger ett vaniljkornvin på långlagring i en av party-cooler:na.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Trodde inte att jag någonsin skulle brygga en veteöl, inte en modern lager heller med det lär ta lång tid innan jag brygger en IPA.
Nä, mainstreamlager som Warsteiner, Kronebourg 1664 och Tyskie ska de va
Nä, mainstreamlager som Warsteiner, Kronebourg 1664 och Tyskie ska de va
Instämmer med ovan