Mängden vatten för mäskning?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Mängden vatten för mäskning?
Vänner! Jag behöver bolla lite med er. Det är dags för min fjärde bryggning (på väääldigt lång tid). Jag ska använda BIAB-påsen för andra gången, men denna gången blir det ett eget recept. Men nu blev jag bara så jäkla osäker på mängden vatten som behövs. Så här ser receptet ut:
Batchstorlek (till jäskärl): 23 liter
Malt:
4.33 kg Pale Ale Malt
0.5 kg Munich Light
0.17 kg Havregryn
0.17 kg Crystal 100
Summa
Mäskas i 65 grader i 90 minuter (enligt tips)
Humle:
Mosaic 17g 60min
Mosaic 25g 30min
Mosaic 17g 10min
Mosaic 50g 0min
Jäst:
1 pkt US-05 Safale
Där är receptet i stora drag. Utöver det finns såklart protafloc, mjölksyra 80% med mera. Men när det gäller mängden vatten som jag ska börja mäska med, har jag läst på diverse forum. Någonstans läste jag att vatten som binds upp av malt är = 0,5*maltvolym. Kan jag lita på det? Nu har inte malt samma densitet som vatten (obviously), men bör jag lägga på ca 3 liter vatten?
Självklart kommer viss mängd vatten att avdunsta, men kan jag försumma detta?
Tacksam för svar
Batchstorlek (till jäskärl): 23 liter
Malt:
4.33 kg Pale Ale Malt
0.5 kg Munich Light
0.17 kg Havregryn
0.17 kg Crystal 100
Summa
Mäskas i 65 grader i 90 minuter (enligt tips)
Humle:
Mosaic 17g 60min
Mosaic 25g 30min
Mosaic 17g 10min
Mosaic 50g 0min
Jäst:
1 pkt US-05 Safale
Där är receptet i stora drag. Utöver det finns såklart protafloc, mjölksyra 80% med mera. Men när det gäller mängden vatten som jag ska börja mäska med, har jag läst på diverse forum. Någonstans läste jag att vatten som binds upp av malt är = 0,5*maltvolym. Kan jag lita på det? Nu har inte malt samma densitet som vatten (obviously), men bör jag lägga på ca 3 liter vatten?
Självklart kommer viss mängd vatten att avdunsta, men kan jag försumma detta?
Tacksam för svar
Re: Mängden vatten för mäskning?
Om du kör BIAB är ju inte vattenmängden sådär jäkla viktig eftersom du inte lakar. Se till att du får en lagom tjock mäsk bara, ca 2,5 l vatten/1 kg malt är ett standardtips. Sen kan du ju skölja påsen med lite vatten efteråt om du vill, annars fyller du ju bara upp med tillräckligt med vatten för din kokvolym. Om du ska köra med allt vatten på en gång kan man räkna med att den binder ungefär 1 liter/kg malt.
Hej eric!
Okej, så när jag mäskar ska jag försöka hålla proportionen 2,5liter vatten för varje kg malt? I mitt fall blir det 12,5 vatten då jag har ca 5 kg malt. När jag har mäskat klart, ska jag då fylla på med vatten till den planerade kokvolymen (23,5 liter), alltså 11 liter till?
Jag har skapat ett recept på brewersfriend baserat på 5.2 kg malt och 23,5 liter för kok (eller har jag på tok för lite malt?). Det förhållandet måste väl ändå funka?
Kan jag inte fylla på med de 23,5 litrarna direkt, värma upp till 65 grader och sen ha i malten. När mäskningen är klar tar jag upp malten och låter den rinna av, och sen värmer jag upp för kok. Eller tar jag en genväg här?
Okej, så när jag mäskar ska jag försöka hålla proportionen 2,5liter vatten för varje kg malt? I mitt fall blir det 12,5 vatten då jag har ca 5 kg malt. När jag har mäskat klart, ska jag då fylla på med vatten till den planerade kokvolymen (23,5 liter), alltså 11 liter till?
Jag har skapat ett recept på brewersfriend baserat på 5.2 kg malt och 23,5 liter för kok (eller har jag på tok för lite malt?). Det förhållandet måste väl ändå funka?
Kan jag inte fylla på med de 23,5 litrarna direkt, värma upp till 65 grader och sen ha i malten. När mäskningen är klar tar jag upp malten och låter den rinna av, och sen värmer jag upp för kok. Eller tar jag en genväg här?
För att veta hur mycket vatten du ska ha så är det ett antal saker du behöver veta om din utrustning.
Så här har jag fattat det:
-Hur stort mäskkärl/kokkärl har du? Rymmer du allt vatten direkt eller måste du spara lite å laka med efter mäskning?
-Hur stort bortkok har du?
-Hur mycket lämnar du kvar i kokkärlet efter överföringen till jäskärl(Om du gör det)?
Så om du vill ha 23 liter i jäskärlet blir det väl nåt sånt här:
23L+Bortkok+om du lämnar kvar nåt i kokkärlet+ mängden vatten malten absorberar (ca 1 liter/kg malt) = total mäskvolym.
Borde väl bli ca 31-34 L beroende på bortkoket och hur mycket du lämnar i kokkärlet. Så om du inte har plats för allt det så får du köra så mycket du kan å sedan laka med det du inte får plats med.
Så här har jag fattat det:
-Hur stort mäskkärl/kokkärl har du? Rymmer du allt vatten direkt eller måste du spara lite å laka med efter mäskning?
-Hur stort bortkok har du?
-Hur mycket lämnar du kvar i kokkärlet efter överföringen till jäskärl(Om du gör det)?
Så om du vill ha 23 liter i jäskärlet blir det väl nåt sånt här:
23L+Bortkok+om du lämnar kvar nåt i kokkärlet+ mängden vatten malten absorberar (ca 1 liter/kg malt) = total mäskvolym.
Borde väl bli ca 31-34 L beroende på bortkoket och hur mycket du lämnar i kokkärlet. Så om du inte har plats för allt det så får du köra så mycket du kan å sedan laka med det du inte får plats med.
- Weinkeller
- Maltrostare

Om du pressar ut påsen binder malten ca 0.5l/kg. Om du ska ha 23,5l innan kok får du alltså slå på ca 3l med din maltmängd. Är det efter kok måstu du räkna in dina förluster. Läs min klistrade tråd på bryggforum.nu om BIAB om det är några frågetecken.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tack gentlemän.
Jag har en 36 litersgryta som inte borde vara gränssättande. Tack för all bra input, jag har inte kommit så långt att jag har koll på bortkok men vet att det är en faktor, jag har för litat mig mycket på brewersfriend.
Tack och bock
Jag har en 36 litersgryta som inte borde vara gränssättande. Tack för all bra input, jag har inte kommit så långt att jag har koll på bortkok men vet att det är en faktor, jag har för litat mig mycket på brewersfriend.
Tack och bock
En 36-liters kastrull är verkligen på gränsen för ditt recept, ska du lämna lite druv kvar i kastrullen och ändå få ut 23 liter efter kok så tvivlar jag på att en 36-liters räcker. Ett alternativ är ju i så fall att köra maxi-biab eller laka, då brukar dessutom effektiviteten öka en hel del. Eller fylla på med några liter vatten efter mäskning som nämnts tidigare.
Det är så pass alltså. Men ja, jag är inte knuten till 23 liter, jag kan skala ner till 18-19 liter, eller ännu mindre
Så där, det där gick nog rätt okej trots allt. För varje gång jag brygger inser jag mer och mer vilken jäkla materialsport det här är. Behöver uppgradera min utrustning!
Men när vi ändå är inne på ämnet. Jag har läst lite om MAXI-BIAB. Har jag förstått det rätt att om man utgår från ett recept där man vill ha 32 liter till koket, kan jag då mäska med 25 liter vatten, för att efter mäskningen tillsätta 7 (+) liter vatten till genom att "laka"?
Men när vi ändå är inne på ämnet. Jag har läst lite om MAXI-BIAB. Har jag förstått det rätt att om man utgår från ett recept där man vill ha 32 liter till koket, kan jag då mäska med 25 liter vatten, för att efter mäskningen tillsätta 7 (+) liter vatten till genom att "laka"?
Vill du ha 32 liter till koket behöver du mer vatten än 32 liter, men jag gissar att du menade till mäskningen?
Visst kan man laka på "vanligt" sätt genom att hälla igenom extra vatten i en upplyft påse, men maxi-biab brukar oftast betyda att man sänker ner påsen i ett annat kärl med varmt vatten, gärna runt 75 grader, och låter malten dra en stund till. När jag gjort dubbelbatcher i min 50-liters så har jag fyllt upp så mycket som möjligt i den Typ 40 liter vatten och 10 kg malt) och sedan värmt resterande vatten (typ 10 liter) och hällt i en jäshink där jag lagt över påsen 10 minuter eller så.
Det finns en del fördelar med att mäska tjockare så har du möjlighet så prova att mäska med 15-20 liter vatten och ta 12-17 liter i extrakärlet.
Visst kan man laka på "vanligt" sätt genom att hälla igenom extra vatten i en upplyft påse, men maxi-biab brukar oftast betyda att man sänker ner påsen i ett annat kärl med varmt vatten, gärna runt 75 grader, och låter malten dra en stund till. När jag gjort dubbelbatcher i min 50-liters så har jag fyllt upp så mycket som möjligt i den Typ 40 liter vatten och 10 kg malt) och sedan värmt resterande vatten (typ 10 liter) och hällt i en jäshink där jag lagt över påsen 10 minuter eller så.
Det finns en del fördelar med att mäska tjockare så har du möjlighet så prova att mäska med 15-20 liter vatten och ta 12-17 liter i extrakärlet.
Fasen vad grymt. Tack för tipsen! Jag ska definitivt testa att mäska lite tjockare