Bielmeier + STC 1000

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lindegardh
Satsbryggare
Satsbryggare

Bielmeier + STC 1000

Inlägg av Lindegardh »

Hej!
Har beställt en STC 1000 a400P som jag tänkte flasha med STC-1000+ OVBSC och har även beställt en temperatur-probe som jag tänkte sätta i själva grytan
Eftersom det är starkström man håller på med vill jag höra mig för innan jag själv börjar pilla med något.

Är det bara att koppla enligt bilden eller måste man ha något mellan STC och själva elementet?

Läst lite på Pilsnerbryggeriets blogg och där installerar dom ett SSR. Är det något man måste/bör fixa? Då verkar det hela bli väldigt mycket krångligare nämligen :)

Grytan är förresten på 2000w.

Bild
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Bielmeier + STC 1000

Inlägg av fluke12 »

Reläet i STC:n har ju en begränsning i hur mycket ström du kan skicka genom det. Även om det på pappret ska tåla 10 A, så bör man nog inte belasta det så mycket. Att koppla in ett halvledarrelä mellan STC:n och elementet är en mycket bättre lösning och inte speciellt krånglig.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Jag har Bielmeier, 2 kW, inget SSR. Har funkat. Kopplingen ser ut som min. Men jag har bara bryggt 15-20 ggr med denna.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

I en STC1000 OVBSC har du ju ingen kylning utan båda reläerna används för uppvärmning. Det är bara att sätta output till 200% och sen parallellkoppla dem så bör de ju ta halva belastningen var. SSR är ingen nödvändighet, jag har läst om betydligt fler som nojar runt detta med reläernas livslängd än om folk som faktiskt varit med om att reläerna lagt av...

Hur ritade du el-schemat? Riktigt snyggt!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Solid state reläer och mekaniska reläer har båda sina för och nackdelar. I det här fallet ser jag själv ingen större vits med att byta ut de mekaniska reläerna (<10A och inte överdrivet med av/påslag).

@Morgan: Att parallellkoppla reläerna fyller inte någon egentlig funktion. Problemet med mekaniska reläer är kontaktstuds när de sluter/bryter. Parallellkopplar man reläerna har man bara två problem istället för ett...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Lindegardh
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Lindegardh »

Tack för alla svar! Jag kör enklast möjliga med STC'ns mekaniska relä.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

bryggapa skrev:Solid state reläer och mekaniska reläer har båda sina för och nackdelar. I det här fallet ser jag själv ingen större vits med att byta ut de mekaniska reläerna (<10A och inte överdrivet med av/påslag).

@Morgan: Att parallellkoppla reläerna fyller inte någon egentlig funktion. Problemet med mekaniska reläer är kontaktstuds när de sluter/bryter. Parallellkopplar man reläerna har man bara två problem istället för ett...
Vad innebär kontaktstuds?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det långa svaret:

Ur vägguttaget kommer det växelspänning, en sinusvåg som är positiv en halvperiod och negativ en halvperiod. Ett solidstate relä innehåller elektronik som endast sluter och bryter precis i övergångarna (d.v.s. när spänningen är noll). Det gör att av/på sker 'mjukt' och precist med ett SSR.
Men eftersom ett SSR innehåller halvledare som styr strömmen, så ger det upphov till ett spänningsfall. Även om det är ett litet spänningsfall, så ger det en förlusteffekt som blir större med ökad ström, alltså värme.
Mekaniska reläer fungerar precis som en strömbrytare, fast som (något förenklat) istället för ditt finger, använder en järnpinne i en spole för att slå brytaren av/på.
Omslagen med ett relä kan ske närsomhelst och de är inte distinkta. Det tar ett antal millisekunder för ett omslag och under den tiden fladdrar/studsar kontakten. Det kan bl.a. ge upphov till små ljusbågar mellan kontakterna och kan vid högre strömmar och upprepning skada reläet.
När reläet väl har slutit fungerare det i princip som en ledare.

Det finns säkert en hel massa mer att veta om SSR och mekaniska relär och jag är inte mer än ytligt insatt, men i korthet kan man väl förenkla det med att märkströmmen för SSR:er har mer att göra med hur mycket ström de pallar att leda igenom kontinuerligt (med adekvat kylning) och för mekaniska reläer har det mer att göra med hur mycket ström de pallar att bryta (det är dessutom skillnad på likspänning och växelspänning, vilket kan vara bra att veta).

En annan intressant egenskap hos reläerna är att när de går sönder, så gör SSR:er det oftast slutna och mekaniska reläer oftast brutna. Vilket gör att mekaniska reläer kan vara något 'säkrare' vid fel, men det är dock inget man kan räkna med.

SSR:er bör också ha tillräcklig kylning för lasten. Och en annan sak som kan vara bra att veta, Fotek SSR:erna som finns att köpa billigt på eBay t.ex. är faktiskt ganska ok (fast de är kopior), MEN alldeles oavsett vad som står på dem (25A, 40A) så sitter det det en 10A triac i dem, så man bör inte skicka mer än 10A (~2000W) genom dem (och det med tillräcklig kylning).
PQLYT SSR:erna (som finns på AliExpress), ska enligt uppgift vara bättre om man behöver skicka mera ström genom.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag tänker som så att om lasten fördelas på två reläer så borde det ändå slita mindre på varje relä, men det förutsätter ju att reläerna sluter exakt samtidigt vilket kanske inte sker i praktiken.

Nu har jag inte det kopplat så idag ändå. Däremot konstaterade jag igår att ena värmeslingan som styrs via ena reläet i min STC1000 OVBSC inte går igång. Jag måste öppna upp och skifta reläer för att konstatera om det är reläet som lagt av eller om nåt annat är fel. Om vi utgår från att ett av reläerna lagt av tänker jag som så att jag behöver en mer hållbar lösning från och med nu:
alternativ 1: externa reläer (3 st eftersom jag har tillgång till tre faser). Dessa kan alla få slå på/av samtidigt och kan därför styras av en lågströms-signal från det ännu fungerande reläet i min STC.
alternativ 2: SSR. Vad skulle detta innebära egentligen? Skulle jag behöva koppla förbi de inbyggda reläerna i min STC för att få ut en signal till SSR?

Jag lutar mer åt reläer eftersom jag gillar low-tech, sånt som jag begriper mig på. Jag behöver ju bara en brytarfunktion för tre-fas (10A) som styrs via termostaten i min STC1000 OVBSC.
Bryggapa: det är en fröjd att ha en guru som dig att vända mig till!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Nej, jag tror faktiskt inte det är till någon nytta att parallellkoppla reläerna.

Har reläet som inte fungerar nu, fungerat tidigare? Jag skulle börja med att kolla upp det mest uppenbara; först inställningarna i STC:n, sedan om det är någon kabel som lossnat.
Jag tror ärligt att de svagaste punkterna i STC:n inte är själva reläerna, utan banorna på kretskortet mellan relärna och skruvplintarna (och eventuellt skruvplintarna också). Men å andra sidan så kan man ha oflax och fått ett 'måndagsex' också. Det är trots allt kinesisk QC vi pratar om här (även om jag överlag är *väldigt* nöjd med de STC:er jag har använt)...

Relä eller SSR är smaksak i det här användningsområdet IMHO. Det är inte fel något av det. Jag föredrar nog själv mekaniskt också :)
Om du ska ha trefas, borde du nog sikta på en kontaktor. Classe har en.
http://www.clasohlson.com/se/Kontaktor- ... EG/36-3123
230V styrspänning, så du kan styra den direkt från reläet från STC:n.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag kan mycket väl ha missat nåt när kopplade samman allt. Jag vet inte om det har funkat sen senaste ombyggnaden av styren. Tack för tipset om kontaktorn!
Användarens profilbild
ep98juma
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av ep98juma »

Tänkte meddela att Bielmeiern på Pilsnerbryggeriet kommer genomgå uppgradering till SSR MED KYLNING efter ett rejält långkok där det blev väldigt varmt och diverse saker i botten på Bielmeiern smält ihop...
Vi monterar även in 500w extra värmeelement samt pump med auto och manuell styrning.
Hälsningar Magnus / Pilsnerbryggeriet.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar