Val av ölslang till fatanläggning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Val av ölslang till fatanläggning
Håller på med inköp av delar till fatanläggning och har nu kommit till ölslangen. Vill ha en slang som inte ger felsmaker när ölen står i den samt att den inte ska behöva rengöras en gång i veckan. Enligt vad jag läst på amerikanska forum så är det "bev seal ultra" eller "ultra barrier silver" som gäller. Som jag förstått det ger dom inte ifrån sig några smaker, samt behöver endast rengöras några gånger om året. Dessvärre lyckas jag inte hitta någon av dessa i europa, och frakten samt tull och moms från USA blir rätt orimlig för lite slang.
Vad jag undrar är i första hand om om det finns någon återförsäljare i Europa som jag missat. Finns inte detta så undrar jag ifall det finns någon slang med motsvarande egenskaper. Finns inte detta heller så undrar jag hur ni andra med fatanläggning gör, vilken slang ni har och hur sällan ni kommer undan med att rengöra den.
Vad jag undrar är i första hand om om det finns någon återförsäljare i Europa som jag missat. Finns inte detta så undrar jag ifall det finns någon slang med motsvarande egenskaper. Finns inte detta heller så undrar jag hur ni andra med fatanläggning gör, vilken slang ni har och hur sällan ni kommer undan med att rengöra den.
- magnda
- Torrhumlare

Re: Val av ölslang till fatanläggning
Vad jag läst och tänkt använda själv är ju "sytråd" fördelen är att det blir så lite öl som står så den är bara att slå ut.
Men har inte kommit så långt så avvakta svar från de som har kört ett tag.
Men har inte kommit så långt så avvakta svar från de som har kört ett tag.
Är det Cornelius fat du skall ha? så kan du antingen ha koppling med fast nippel för 3/8" slang eller så väljer du med "lös" nippel och går för 4,8mm för 3/16" slang direkt.
Slangen skall vara glatt på insidan så inget slusk fastnar och om du orkar med en bångstyrig MDPE-slang så fungerar dom väldigt bra med "push-fit" (typ John Guest förkortas JG) fittings.
Dessvärre är dessa fittings ganska känsliga om dom inte ligger helt still, så att köra (ca +2m) 3/16" slang direkt från kopplingen till en 3/16" - 3/8" JG och vidare med en kort 3/8" MDPE-slang till picknick-kran eller tapp är att föredra (om du har fatet i närheten).
Hur ofta den måste rengöras beror på vad som passerar slangen, men oftast brukar man flusha slangarna när man ändå gör rent faten.
Ölslang brukar vara billigast att köpa via www.ebay.co.uk , problemet är bara att många inte skickar utanför Storbritannien utan att man kontaktar dom.
http://beersmith.com/blog/2011/07/14/ke ... raft-beer/
Slangen skall vara glatt på insidan så inget slusk fastnar och om du orkar med en bångstyrig MDPE-slang så fungerar dom väldigt bra med "push-fit" (typ John Guest förkortas JG) fittings.
Dessvärre är dessa fittings ganska känsliga om dom inte ligger helt still, så att köra (ca +2m) 3/16" slang direkt från kopplingen till en 3/16" - 3/8" JG och vidare med en kort 3/8" MDPE-slang till picknick-kran eller tapp är att föredra (om du har fatet i närheten).
Hur ofta den måste rengöras beror på vad som passerar slangen, men oftast brukar man flusha slangarna när man ändå gör rent faten.
Ölslang brukar vara billigast att köpa via www.ebay.co.uk , problemet är bara att många inte skickar utanför Storbritannien utan att man kontaktar dom.
http://beersmith.com/blog/2011/07/14/ke ... raft-beer/
Annars har Humlegården slangar till fat. Sytråd, 3/16" är att rekommendera, två meter brukar vara en bra längd att börja med.
Tack för svaren, är dock inte riktigt vad jag undrar över så försöker formulera om frågeställningen något. Har läst hyfsat mycket om det men mest på amerikanska forum där dom flesta verkar vara överens att antingen "bev seal ultra" eller "ultra barrier silver" är betydligt bättre än "standardslangarna", vilka jag antar är vad som säljs av dom vanliga återförsäljarna i Sverige. Kommer ha hyfsat många fat inkopplade, så dom kommer stå ganska länge innan dom är tomma, och vill undvika behöva rengöra slangar eller få felsmak på ölen i slangarna.
Vad jag undrar är ifall det finns något motsvrande slang i Sverige, eller någon återförsäljare innom EU. Om inte, så ifall det är värt den ganska höga kostande för att beställa från USA.
Länkar till slangarna med lite information (hittar inget om att det inte är tillåtet, tar naturligtvis bort isf):
http://www.birdmanbrewing.com/accuflex- ... -shipping/
https://www.morebeer.com/products/ultra ... -foot.html
Vad jag undrar är ifall det finns något motsvrande slang i Sverige, eller någon återförsäljare innom EU. Om inte, så ifall det är värt den ganska höga kostande för att beställa från USA.
Länkar till slangarna med lite information (hittar inget om att det inte är tillåtet, tar naturligtvis bort isf):
http://www.birdmanbrewing.com/accuflex- ... -shipping/
https://www.morebeer.com/products/ultra ... -foot.html
Varför skulle inte länkar vara tillåtna? Här kanske du hittar nått: http://www.öltappen.se/sv/tillbehor-reservdelar/ om det inte är sanna du tänker på kan du ju kontakta butiken och se om dom kan fixa sanna du söker. Ett alternativ kanske kan vara rör i rf stål?
Tror du planerar en resa till Mars, när du bara skall till grannen...
Det gror inget i slangarna som påverkar, även fast det står still en stund.
Slangarna är så glatta invändigt att det som skulle bildas, följer med första skummet ut.
Mina fat (och givetvis slangarna och tappkranarna och kopplingarna osv...) har stått ute i sommarvärme hela sommaren :O och det är inga som helst problem...
Det gror inget i slangarna som påverkar, även fast det står still en stund.
Slangarna är så glatta invändigt att det som skulle bildas, följer med första skummet ut.
Mina fat (och givetvis slangarna och tappkranarna och kopplingarna osv...) har stått ute i sommarvärme hela sommaren :O och det är inga som helst problem...
- assistredo
- Maltrostare

Citat från en av de bifogade länkarna:
"The tubing is also PVC and BPA free, standards observed in Europe for years for beer tubing that are just recently being followed in the USA. "
Jag tror att de här amerikanska slangarna inte skiljer sig nämnvärt från de "hårda" slangarna (polyeten) samt PET-slangarna som finns ex. hos Humlegården. Att beställa från USA är nog att gå över ån efter vatten.
"The tubing is also PVC and BPA free, standards observed in Europe for years for beer tubing that are just recently being followed in the USA. "
Jag tror att de här amerikanska slangarna inte skiljer sig nämnvärt från de "hårda" slangarna (polyeten) samt PET-slangarna som finns ex. hos Humlegården. Att beställa från USA är nog att gå över ån efter vatten.
Björn Petersson
Tack för alla svar, känns som en rimlig anlednin är att slangarna i europa redan har tillräckligt hög standard för att slippa problemen som upplevs i USA. Testar med standard sytråd , skulle det uppstå problem går det alltid att byta ut slangen senare.