Mäska in med vatten från VVB?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Mäska in med vatten från VVB?

Inlägg av niklas_n »

Morgan skrev:Apropå kopparförgiftning...

Nu är det kanske inte primärt bara koppar som tenderar att lösa upp sig bättre i varmvatten utan även andra metaller. Vissa beredare innehåller offeranoder som löses upp i varmvattnet för att skydda manteln.
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

Oj, du var påläst (Aktuell & Rapport, kanske :lol: )!!!

Kanske läsa lite om PH-värde och jäst också...
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Skulle tro att den är belagd med ett annat ytskikt på insidan.
Jag har flertalet kopparpannor på vedspisen i sommarstugan men de har alla ett ytskikt av tenn (med reservation för att det kan vara någon annan legering). Tycker mig se liknande på bilden!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

mex165 skrev:När varmvattnet passerar genom kopparröret tar den med sig koppar...
En del menar att det bara är stillastående vatten som tar löser koppar, så bara genom att låta vattnet rinna en stund så är alla problem lösta...!
Finns säkert en annan anledning till att inte ALLA är medlemmar i MENSA!!! än att man inte orkar utföra provet...!!!

http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... r1/koppar/

Eftersom jag har koifiskar som är EXTREMT känsliga för koppar så har jag mätt mitt vatten med en Hanna Photometer och det är definitivt skillnad på vatten som stått ett tag i rören. Däremot så var det ingen skillnad på varm och kallvattnet, men jag hade nog ändå avstått från att ta vatten från beredaren. Dels för att offeranoden släpper ut zink? i vattnet och dels för att det känns rätt äckligt, speciellt efter att ha sett en beredare i genomskärning.

Och jo, jag har gjort MENSA-testet, har du? :wink:
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Ja ett medlemskap i mensa verkar inte ställa krav på hyfs eller social kompetens.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

niklas_n skrev:Nu är det kanske inte primärt bara koppar som tenderar att lösa upp sig bättre i varmvatten utan även andra metaller. Vissa beredare innehåller offeranoder som löses upp i varmvattnet för att skydda manteln.

Absolut! Jag har bara svårt att tro att mängden tungmetaller och annat skulle vara i tillräckligt stor mängd för att förtjäna att kallas giftigt. Även om inte varmvatten generellt klassas som livsmedel har jag mycket svårt att tro att det skulle tillåtas giftigt vatten i ena läget på blandaren och livsmedelsklassat i andra läget.

mex165 skrev:Oj, du var påläst (Aktuell & Rapport, kanske :lol: )!!!
Kanske läsa lite om PH-värde och jäst också...

Jag läser gärna på men känner att de två ämnena du nämner är ganska tunga att ta till sig i sin helhet. Om det nu är så att jag missat nåt får du gärna avgränsa det till nåt mer specifikt.

pettersson80 skrev:Skulle tro att den är belagd med ett annat ytskikt på insidan. Jag har flertalet kopparpannor på vedspisen i sommarstugan men de har alla ett ytskikt av tenn (med reservation för att det kan vara någon annan legering). Tycker mig se liknande på bilden!

Det kan jag ju naturligtvis inte veta men jag tror inte det. Första anledningen till att jag inte tror det är att det skulle innebära ett extra steg i tillverkningsprocessen som förmodligen var svårt att få till på den tiden då vörtpannor i koppar dominerade. Den andra anledningen är att man sällan funderade förr på vad som kunde vara giftigt, man lärde sig istället den hårda vägen. Romarna använde t.ex. blyrör till sitt dricksvatten.

Drake skrev:http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/koppar/

Eftersom jag har koifiskar som är EXTREMT känsliga för koppar så har jag mätt mitt vatten med en Hanna Photometer och det är definitivt skillnad på vatten som stått ett tag i rören. Däremot så var det ingen skillnad på varm och kallvattnet, men jag hade nog ändå avstått från att ta vatten från beredaren. Dels för att offeranoden släpper ut zink? i vattnet och dels för att det känns rätt äckligt, speciellt efter att ha sett en beredare i genomskärning.

Och jo, jag har gjort MENSA-testet, har du? :wink:

Något väldigt intressant med din länk är ju att det där framgår att det också är nödvändigt för oss att få i oss koppar! Det gör ju hela den här diskussionen betydligt mer komplicerad. Så istället för att kunna utgå från att all koppar är negativ för oss så måste vi istället hålla koll på att vi får i oss lagom mycket koppar. Det som gäller för dina koifiskar gäller inte självklart för människor. Myggor och kackerlackor tål t.ex. radioaktiv strålning i stora mängder, men det betyder ju inte att vi gör det.

HaXXXeroviche skrev:Ja ett medlemskap i mensa verkar inte ställa krav på hyfs eller social kompetens.

Jag har inte tagit nåt MENSA-test. Jag undrar dock hur det är relevant för diskussionen om giftigheten av tappvarmvatten... men det övergår kanske mitt förstånd, jag är ju som sagt inte med i MENSA.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Morgan skrev:Absolut! Jag har bara svårt att tro att mängden tungmetaller och annat skulle vara i tillräckligt stor mängd för att förtjäna att kallas giftigt. Även om inte varmvatten generellt klassas som livsmedel har jag mycket svårt att tro att det skulle tillåtas giftigt vatten i ena läget på blandaren och livsmedelsklassat i andra läget.

Jag tror inte att icke livsmedelsklassat och giftigt är synonymer, däremot skulle jag personligen inte använda vatten som jag med säkerhet vet är ok för att spara några minuter i uppvärmning, men det är såklart fritt att använda vilket vatten man vill.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Vill bara säga att jag drar tillbaka mitt inlägg. Jag vill inte vara del av den smått bizarra vändning tråden har tagit.
;-)

Visst jag gillar vetenskaplig grund för det mesta men här går jag mest på känsla och förnuft.

MENSA? Hur hamnade vi där? :)
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Ingenting var riktat åt ditt håll morgan. Tvärt om.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Inte härifrån heller, men jag surnade på mex attityd och ber om ursäkt om någon annan tog illa upp, men jag tror att de flesta förstod åt vilket håll piken var menad. Och nej, jag är inte heller med i den löjliga föreningen för folk som kan lösa avancerade rebusar, jag är helt enkelt för smart för det. ;)
För att gå till botten med grundfrågan så kan vi väl mäta upp vattnet från en beredare? Jag har ju en vän som har en photometer och jag kan kolla med honom om vi kan göra ett test. Det finns reagensvätskor för det mesta och han har samlat på sig de flesta. Men säg till vad ni vill ha uppmätt så kan jag kolla. Talar vi bakterier så behövs annan utrustning men det är väl knappast troligt att det ska behövas. Jag är rätt övertygad om att vatten från en varmvattenberedare kan producera bra och god öl, men jag tycker fortfarande att det är lite äckligt. Sån är jag.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

HaXXXeroviche skrev:Ingenting var riktat åt ditt håll morgan. Tvärt om.

jag vet, det var inte därför jag citerade dig. skål!
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Drake skrev:Inte härifrån heller, men jag surnade på mex attityd och ber om ursäkt om någon annan tog illa upp, men jag tror att de flesta förstod åt vilket håll piken var menad. Och nej, jag är inte heller med i den löjliga föreningen för folk som kan lösa avancerade rebusar, jag är helt enkelt för smart för det. ;)
För att gå till botten med grundfrågan så kan vi väl mäta upp vattnet från en beredare? Jag har ju en vän som har en photometer och jag kan kolla med honom om vi kan göra ett test. Det finns reagensvätskor för det mesta och han har samlat på sig de flesta. Men säg till vad ni vill ha uppmätt så kan jag kolla. Talar vi bakterier så behövs annan utrustning men det är väl knappast troligt att det ska behövas. Jag är rätt övertygad om att vatten från en varmvattenberedare kan producera bra och god öl, men jag tycker fortfarande att det är lite äckligt. Sån är jag.

coolt! jag skulle i så fall vilja veta halten av koppar i vattnet. bakterier är ingen fara så länge beredaren håller rätt temp.
ja alltså var MENSA kom in i bilden är för mig helt obegripligt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ok, jag kollar om jag kan få låna photometern. Själv är jag mest nyfiken på hur mycket en eventuell offeranod släpper ifrån sig. Gissar att det är zink i dom, eller?
Om du vill så kan du få ett dropptest för koppar, det har visserligen ett par år på nacken men jag tror att det funkar ändå. Så kan du ju mäta ditt eget vatten menar jag. Tror det mäter mellan 0,1 och 2 ppm med hygglig noggrannhet.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Det är lite olika, det kan vara titan i offeranoden också fast det är kanske mer ovanligt.

Min sida: http://alnemar.com
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Bee skrev:VVBn på Monk's borde vara rengjord och den har korta rör till utkastet. Den håller +80°C om jag minns rätt.
Dessutom om man sin HLT tillräckligt varm kan man med en bra PVV värma sitt kallvatten till mäsktemp med varmvattnet från den.

Charles borde kunna reda ut sakerna åt oss.

Uppdatering: När jag bryggde på Monk's igår tog jag upp den här frågan.

Deras VVB är rengjord och syratvättad.
Vattnet håller 80-85°C.
Vattenutkastet ligger 2m ifrån och lakkärlet 4m från VVB så det vatten som ligger i rören är väldigt lite. Dessutom så har dom en stor omsättning på vattnet, så det blir aldrig stående.

Dom använder vatten direkt från VVBn till inmäskning, lakning, desinficering och mycket annat.
Skriv svar