Mätning av avdunstning.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Mätning av avdunstning.

Inlägg av handcraftbeer »

Hallå!

Jag har kokat vatten i min kastrull, för att mäta hur mycket avdunstning jag har.
Nu till frågan. Blir det skillnad på avdunstningen när man kokar vört eller vatten?
Fick tanken att eftersom det är socker i vörten så blir det varmare och dörför mer avdunstning.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Mätning av avdunstning.

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Om vörten blir varmare tack vare sockret kommer du inte tillföra lika mycket energi vid koket eftersom du inte vill stormkoka. Gissningsvis är bortkoket detsamma.
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Jag har gjort en batch öl. har en 24 liters kastrul på en gammal spis. Som jag upplevde det så är jag tvungen att köra spisen på 'full whack' under kokningen.
Det snyggaste måste väl vara att ha koll på alla parametrar, så att man hamnar rätt med OG utan att späda ut eller addera något efter kok..?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Visst är det snyggt om man har koll på och träffar rätt OG, men det lär du inte göra förrän om tidigast 10-15 bryggningar. Det är många parametrar som ska stämma för att allt ska bli som du vill.

Och det är inte sagt att det kommer göra det ändå.
Man köper ny malt och den ger inte samma utbyte som förra sorten, man testar att brygga ett veteöl och får helt annat resultat än vad man förutsatt. Men med mer erfarenhet (gjorda misstag) kommer du att kunna efterjustera till önskat OG med både bortkok och spädning. Eller få kunskapen om hur ölen blir utan efterjusteringar.

Enklast är nog att brygga efter samma recept flera gånger, då minskar du felkällorna och lär dig samtidigt en hel del om vad olika metoder gör för slutprodukten.
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Ok! jag förstår.

Jag tänkte mest ta reda på hur min bryggeriutrustning beter sig.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Det tar lite tid att få ordning på hur grejorna funkar.
Mina tips är att klura ut vad för öl man vill göra och sedan ha ett recept som man följer.
När man gjort ett par laddningar och får till samma resultat (oavsett vad det är för resultat), så kan man börja att fundera på vad man vill ändra, om det nu är något man vill ändra.
Hittar man något man vill ha ändrat så tycker jag att man ändrar EN sak i taget för att se vad just denna förändring gör.
Börja inte förändringen med att byta jäst,vattenbehandla och byta mäskschema på en gång. Då har du ingen möjlighet att veta vad som gjorde förändringen
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Känns ganska rimligt faktiskt!..
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Först och främst ser jag ingen anledning att avdunstningen blir samma för vört och vatten. Vörten kockar vid annan temperatur än vatten vilket indikerar att vört och vatten har olika egenskaper när det gäller avdunstning.

Vad man däremot kan göra ifall man är noga med OG (vilket jag aldrig varit) är att korrigera OG med sterilt vatten eller maltextrakt. Att få en uppfattning om hur bryggprocessen beter sig för dig kan man göra genom att föra ordentligt bryggprotokoll - redan efter första bryggningen har du en siffra på hur stor avdunstning du har, efter några bryggningar ser du hur pass mycket avdunstningen varierar (kanske har du även noterat väderförhållanden som t.ex. lufttryck som kan tänkas påverka).

Notera dock att värmeutvidgningen av öl vid kokning är betydande, för att få korrekt mätning skall du ha koll på vilken temperatur du mäter volymen på vörten vid och korrigera för detta.
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

OK! så om jag mäter med vatten, så får jag ett riktmärke iallafall.
Är med på att hålla kolla vid bryggning också. Fick svar på mer än jag hade tänkt mig!
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Avdunstningen du har med vatten stämmer väl överens med tidigare påstående från Pilsnerkokaren.
När du brygger de första 15 gångerna så ha koll på klockan och skriv ner lite noteringar på ett papper, sen får du ganska snabbt koll på hur sakerna funkar. Tid för att värma vatten, tid för att öka tempen på mäsken osv osv,

Glöm inte bort att det är inte särskilt svårt att brygga öl i grunden. Det är däremot extremt lätt att nörda ner sig och tro att man har problem som inte finns, eller ens spelar någon roll.
Börjar man ta med faktorer som lufttryck och koktider vid en viss höjd överhavet osv osv, då är man helt fel på det
Skriv svar