CO2 i jäskärl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

CO2 i jäskärl
Har 6 liter öl på jäsning som också är torrhumlad i 4 dagar i skrivande stund och jag vill göra ett litet experiment med att flaska halva mängden imorgon måndag och sedan låta den andra halvan jäsa ytterligare ett par dagar. Därefter vill jag utvärdera om eventuella skillnader på kort jästid & torrhumling samt längre jästid & torrhumling.
Lite frågor:
1. Hur rengör jag tappkranen på jäskärlet efter flasktappning på bästa sätt?
2. Kommer flasktappningen tillföra syre ner i jäshinken?
3. Om ja på fråga 2, hur undviker/minskar jag det?
/Andreas
Lite frågor:
1. Hur rengör jag tappkranen på jäskärlet efter flasktappning på bästa sätt?
2. Kommer flasktappningen tillföra syre ner i jäshinken?
3. Om ja på fråga 2, hur undviker/minskar jag det?
/Andreas
Re: CO2 i jäskärl
Hej
Du kanske skulle ha delat batchen på två efter primär jäsning och torrhummlat dom separat men med samma mängder.
1. Lättaste är nog att mycket flitigt spraya kranen med star san
2. Ja det blir vacum något syre måste komma in någon väg.
3. Gå och hämta soda streamer eller liknande och spruta ned koldioxid i jäskärlen Koldioxiden är tyngre än luft så den lägger sig mellan vörten och syret.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Du kanske skulle ha delat batchen på två efter primär jäsning och torrhummlat dom separat men med samma mängder.
1. Lättaste är nog att mycket flitigt spraya kranen med star san
2. Ja det blir vacum något syre måste komma in någon väg.
3. Gå och hämta soda streamer eller liknande och spruta ned koldioxid i jäskärlen Koldioxiden är tyngre än luft så den lägger sig mellan vörten och syret.
Håller med ovan förutom 3. Gaser blandas och "CO2-täcke" är en myt.
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Yepp jag håller med om att det hade varit det absolut bästa.
Tack för hjälpen, kör på detta imorgon
Tack för hjälpen, kör på detta imorgon
Just denna "hembryggarmyt" håller jag inte med om. Gaser blandar sig alltid och det har inte så mycket med tyngden att göra. Däremot borde ju andelen luft snabbt bli liten om man sprutar in en lagom mängd ren CO2. Perfekt blir det knappast genom att spruta i en hink - speciellt inte om du menar att man gläntar på locket. Det kommer virvla och blanda sig med luft lite grann men det behöver inte vara perfekt förstås.skogass skrev: 3. Gå och hämta soda streamer eller liknande och spruta ned koldioxid i jäskärlen Koldioxiden är tyngre än luft så den lägger sig mellan vörten och syret.
Till TS skulle jag säga bry dig inte. Så lite öl lär du väl dricka upp före någon form av hållbarhetsproblem uppstår. Och du experimenterar ju ändå.
(Den senaste tidens diskussioner om att hålla hela processen helt fri från luft är intressanta, men i kategorin avancerat finlir snarare än hembryggarstandard upplever jag) - Ta det lugnt, det blir bra ändå.
Hoppsan, delvis överflödigt inlägg. Får skylla på att jag blev distraherad ett tag...
Självklart kommer koldioxiden att blandas med syret men här var ju frågan hur man skulle minska dess inverkan.
Myt och myt jag tycker att jag får konsekvent bättre resultat om jag kraftigt minimerar tillgången på syre efter jäsningen börjar leda mot sitt slut. Detta speciellt om man kolsyrejäser på flaska och jästen har fått 'slita' hårt.
Missade helt storleken på batchen. 6L ska nog gå åt innan oxideringen blir för mycket.
Myt och myt jag tycker att jag får konsekvent bättre resultat om jag kraftigt minimerar tillgången på syre efter jäsningen börjar leda mot sitt slut. Detta speciellt om man kolsyrejäser på flaska och jästen har fått 'slita' hårt.
Missade helt storleken på batchen. 6L ska nog gå åt innan oxideringen blir för mycket.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Säg inte det, ta en titt i min tråd "Ölen blir brun..." Så ska ni få se på grejer. Oxidationen gick extremt snabbt sist, redan efter 2 veckor var det stora nyansskillnader och efter 3-4 veckor icke drickbar. Nu gör jag halva mängden för att delvis hinna dricka upp skiten men också minska spillet ifall jag råkar ut för kraftig oxidation igen.
Det mest frusterande är att jag inte vet vad som orsakade oxidationen och det är delvis därför jag är så noga denna gången, riktigt nojjig faktiskt och det kommer jag vara tills jag kan låta en öl stå på lagring minst en månad och hälla upp en gul & fin öl, inte grannens avloppsvatten...
Det mest frusterande är att jag inte vet vad som orsakade oxidationen och det är delvis därför jag är så noga denna gången, riktigt nojjig faktiskt och det kommer jag vara tills jag kan låta en öl stå på lagring minst en månad och hälla upp en gul & fin öl, inte grannens avloppsvatten...
Inte mitt trix o inte heller säker på om detta fungerar.... Bara nått jag läst någonstans....
Ta ett tomt jäsrör, fyll en ballong med kolsyra o trä på jäsröret.
När nu hinken vill suga in nått så blir det kolsyra o inte luft.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ta ett tomt jäsrör, fyll en ballong med kolsyra o trä på jäsröret.
När nu hinken vill suga in nått så blir det kolsyra o inte luft.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo jag har läst tråden med viss fasa. Men i ditt fall tror jag det inte bara vara är oxidation av ölen på flaska. Om jag var du hade jag börjat med att göra en liten extrakt variant utan torrhumling eller något extra. Sen hade jag gjort en extrakt till med lite malt och så vidare till helmalt och till slut med torrhumling och låtit det jäsa i en glasdamejeanne. Dina hinkar kanske släpper in för mycket luft? Plast kan andas det är inte helt syretättIlluminatus skrev:Säg inte det, ta en titt i min tråd "Ölen blir brun..." Så ska ni få se på grejer. Oxidationen gick extremt snabbt sist, redan efter 2 veckor var det stora nyansskillnader och efter 3-4 veckor icke drickbar.
Bra att det är självklart.skogass skrev:Självklart kommer koldioxiden att blandas med syret
Det här verkar vara ett svar till mig, och eventuellt någon annan som använde ordet myt i denna tråden, och i såfall tycker jag att du felrepresenterar det jag sa. Men det framgår nog tydligt när man ser vilken del av din text jag citerade och svarade på.men här var ju frågan hur man skulle minska dess inverkan.
Myt och myt jag tycker att jag får konsekvent bättre resultat om jag kraftigt minimerar tillgången på syre efter jäsningen börjar leda mot sitt slut.
Om du primar i jäshinken (för att få kolsyrejäsning på flaska) så kommer kolsyrejäsning även ske i den kvarvarande ölen. Du kommer därmed minska syrehalten i gasen ovanför ölet.3. Om ja på fråga 2, hur undviker/minskar jag det?
Som sagt det där med kolsyretäcket är nog rätt mycket en myt(*), men kanske blir kanske syret inte något större problem? Det är bara att testa.
(*) tänk på att luft normalt innehåller koldioxid, då vore ju inte ölets kontakt med luft inte något problem eftersom koldioxiden skulle lägga sig längst ner och skydda ölet från syre (och öldrickare som behöver syre för att dricka öl).
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Intressant det där med extrakt, hur skulle skillnaden mellan helmalt och extrakt påverka hur fort min öl blir brun?skogass skrev:
Jo jag har läst tråden med viss fasa. Men i ditt fall tror jag det inte bara vara är oxidation av ölen på flaska. Om jag var du hade jag börjat med att göra en liten extrakt variant utan torrhumling eller något extra. Sen hade jag gjort en extrakt till med lite malt och så vidare till helmalt och till slut med torrhumling och låtit det jäsa i en glasdamejeanne. Dina hinkar kanske släpper in för mycket luft? Plast kan andas det är inte helt syretätt
Att skippa torrhumling hade jag kunnat tänka mig just för att utesluta att det är där problemet ligger och vad det gäller plasthinkarna så kanske det kan vara som så att de inte är riktigt täta. Vid min första bryggning jäste jag i min PET Carboy som jag nu också jäser min experimentella dubbel IPA i och den ölen mörknade inte nämnvärt om ens någonting. Ölen smakade skit men färgen höll sig i alla fall.
Har funderat på glasdemejeanne, storleken passar bra till mina test-batcher på 5-6L.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Jag primar inte i jäskärlet, tanken med CO2 i jäshinken är för att minska syremängden för resterande öl som ska jäsa ytterligare 5 dagar. Jag vill alltså skapa en så pass syrefri miljö för min öl som är kvar i jäshinken efter att ha tappat halva mängden på flaska och primat i tappkärl.skyking skrev:Om du primar i jäshinken (för att få kolsyrejäsning på flaska) så kommer kolsyrejäsning även ske i den kvarvarande ölen. Du kommer därmed minska syrehalten i gasen ovanför ölet.
Som sagt det där med kolsyretäcket är nog rätt mycket en myt(*), men kanske blir kanske syret inte något större problem? Det är bara att testa.
(*) tänk på att luft normalt innehåller koldioxid, då vore ju inte ölets kontakt med luft inte något problem eftersom koldioxiden skulle lägga sig längst ner och skydda ölet från syre (och öldrickare som behöver syre för att dricka öl).
Tanken är att minimera potentiella problem med malt/kvarnen/hantering av malt. Plus det går snabbt att koka upp en liten batch på extrakt då saker att göra rent efteråt.Illuminatus skrev: Intressant det där med extrakt, hur skulle skillnaden mellan helmalt och extrakt påverka hur fort min öl blir brun?
Hur är det med ditt vatten? Har du prövat att låna lite vatten från någon annan plats som inte har samma rör/källa som du? Har du några mässings/koppar/järn kopplingar/rör i din utrustning? Har du någon form av cirkulation som drar in tjuv luft och på så sätt syresätter din vört?