Undvika oxidering/kontaminering vid filtrering

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Undvika oxidering/kontaminering vid filtrering

Inlägg av MadManMacho »

Hallo!

Ska ge mig på att filtrera tänkte jag. Har ett filterhus som jag tänkte koppla mellan två fat och trycka över öl från det en till det andra. Faten fyller jag med vatten först och trycker ur så jag vet att det inte finns något syre i dem. Men hur ska jag göra med filtret?
Ska jag blåsa igenom filtersystemet med kolsyra helt enkelt eller ska jag skölja det med starsan? Ska filtret också sköljas med starsan?

Min tanke är att koppla på hela filterkitet på ena starsanfyllda fatet och trycka vätskan genom filtret tills vätskan är slut och på så sätt veta att filtret och filterhuset inte innehåller något syre. Det borde vara safe tycker jag men då återkommer jag till frågan, bör man blöta ner filtret med starsan?

Och japp! Innan någon anitfilter-bryggare tipsar om att jag ska köra protafloc och kallkrascha med gelatin. Japp! Jag ska filtrera. :)

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Undvika oxidering/kontaminering vid filtrering

Inlägg av MadManMacho »

Eftersom inge hann svara så gjorde jag precis så som jag beskrev. Hela proceduren fungerade mycket bra! Tappade också syrefritt från jäshink till fat för första gången med bra resultat. Det jag inte är helt nöjd med dock och klarheten på ölet. Trodde det skulle bli mycket blankare. Nu är denna bild tagen direkt efter filtreringen så det finns ju en del koldioxid i ölen som ev grumlar till men ändå. På tok för grumlig tycker jag. Körde med ett 5 mikron filter som Bryggeributiken rekommenderade men fan vet om man inte skulle haft ett 1 mikron ist...? Bild

Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

5 micron tar det värsta. 1 micron ger kristallklart öl. Mindre än 0.5 micron tar även köldgrumling.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

"Seriekoppla" två filter efter varandra, Ett på 5 och det sista på 1.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tack för svar!
Störande att gjort sig omaket att filtrera och så har man haft ett för grovt filter... *face palm*

Att seriekoppla innebär ju att jag måste ha ett filtreringskitt till. Det tog emot att köpa det första så det är inte aktuellt fn. Man skulle ju kunna filtrera två gånger men det blir ett jäkla bök det. Tror ni det är ett stort problem att köra på ett 1micron direkt? Att det sätter igen och krånglar?

Vart köper man de absolut billigaste filtren? Har damsugit nätet men hittar ingen superbillig sida direkt.

/// M

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Nä det var inte det lättaste att hitta! Hittade två butiker som saluförde det överhuvudtaget men där var de slut i lager. Hittade på AliExpress tillslut. 26:- styck. Köpte 10st.

/// M

LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Filterhus finns väl på de flesta byggvaruhus till en inte alltför stor peng(?)
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ja filterhus hittar jag. 1 microns filterpatroner är värre. [emoji55]

Skriv svar