Mäska in med vatten från VVB?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Mäska in med vatten från VVB?
En sak slog mig häromdagen: när jag var på bryggkurs på Monks så nämnde kursledaren att de ha en 300 liters VVB som de har 80-gradigt vatten i. Det tyckte jag lät smidigt och började leta efter en beggad VVB på blocket innan det slog mig - varför inte bara ta varmvatten från den ordinarie VVB:n i huset?! Det skulle ju spara minst 45 minuter och det är ju exakt samma vatten som kallvattnet.
Re: Mäska in med vatten från VVB?
Att använda varmvatten från vvb har stötts och blötts förut. Om du söker hittar du säkert en del intressant.
Annars kanske en sån här:
http://www.ebay.com/itm/231396806209
kan vara av intresse
Annars kanske en sån här:
http://www.ebay.com/itm/231396806209
kan vara av intresse
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Troligen ofarligt, men Usch och nej... Finns nog vissa som gör, och för eget bruk gör du som du vill såklart. (Bjud inte mig på SM bara
)
Personligen startar jag med kranvarmmvatten om jag ska koka vatten för att desinficera något men aldrig i själva ölen (eller annan mat).
Personligen startar jag med kranvarmmvatten om jag ska koka vatten för att desinficera något men aldrig i själva ölen (eller annan mat).
Nej, det är inte samma...
Fyll ett glas med varmt kranvatten och ett med kallt, gladpack (polyeten, såklart) och in i kylen...
När du sedan tar ut dom och kommer på att du glömt märka vilken som var vilken... Så är det bara att smaka
Fyll ett glas med varmt kranvatten och ett med kallt, gladpack (polyeten, såklart) och in i kylen...
När du sedan tar ut dom och kommer på att du glömt märka vilken som var vilken... Så är det bara att smaka
Varmvatten är till skillnad från kallvatten inte livsmedelsklassat. Det beroende på att metaller i rörsystemet följer med i vattnet bland annat. Om man någon gång har sett insidan av en varmvattenberedare så vill man inte dricka varmvattnet efter det.

- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Varmvattnet kanske till och med innehåller mindre smuts med tanke på att så pass mycket fastnar i varmvattenberedaren... Allt vatten kommer ju via en huvudservis och där kommer ju all smutsen också. I tappkallvattnet åker ju all smuts med av bara farten (det handlar om partiklar som är så små att man inte kan se dem). I varmvattenberedaren fäller dock en del av smutsen ut och blir liggande eftersom vattnet rör sig mycket långsammare inne i beredaren och dessutom kan pendla lite upp och ner i temperatur.
Rädslan för varmvatten tror jag är överdriven, men jag kommer inte att leta argument för varför.
Rädslan för varmvatten tror jag är överdriven, men jag kommer inte att leta argument för varför.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Morgan skrev:Varmvattnet kanske till och med innehåller mindre smuts med tanke på att så pass mycket fastnar i varmvattenberedaren... Allt vatten kommer ju via en huvudservis och där kommer ju all smutsen också. I tappkallvattnet åker ju all smuts med av bara farten (det handlar om partiklar som är så små att man inte kan se dem). I varmvattenberedaren fäller dock en del av smutsen ut och blir liggande eftersom vattnet rör sig mycket långsammare inne i beredaren och dessutom kan pendla lite upp och ner i temperatur.
Jag vet inte riktigt vad du menar med smuts, men faktum är att tungmetaller följer med varmvattnet, dessutom kan det finnas bakterier i varmvattet som inte dör pga för låg temperatur vid exempelvis värmepump.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Tungmetaller finns det säkert mer av, men i skadlig mängd? Hade det varit skadligt hade det funnits tydligare direktiv kring detta. För att varmvattnet inte klassas som livsmedel innebär inte per automatik att det är farligt.
Bakterier = legionella. Jag har aldrig hört om några andra bakterier än legionella när det handlar om tappvarmvattensystem. Legionella är enbart farlig om den andas in t.ex. då man duschar, eller hänger över ett mäskkärl vid inmäskningen. Men eftersom du redan antagligen duschar i samma vatten så höjer det liksom inte risken.
Såna värmepumpslösningar är inte längre tillåtna just pga legionellarisken. Om man vet hur systemet är uppbyggt känner man också till risken.
Det jag menar med smuts är det du ser på bilden ovan, det kan nämligen inte vara 100% tungmetaller utan får nog klassas som smuts.
Bakterier = legionella. Jag har aldrig hört om några andra bakterier än legionella när det handlar om tappvarmvattensystem. Legionella är enbart farlig om den andas in t.ex. då man duschar, eller hänger över ett mäskkärl vid inmäskningen. Men eftersom du redan antagligen duschar i samma vatten så höjer det liksom inte risken.
Såna värmepumpslösningar är inte längre tillåtna just pga legionellarisken. Om man vet hur systemet är uppbyggt känner man också till risken.
Det jag menar med smuts är det du ser på bilden ovan, det kan nämligen inte vara 100% tungmetaller utan får nog klassas som smuts.
Oj, spännande! Mycket åsikter och känslor! 
Jag kan hålla med om att bilden på VVB:n inte såg så smaklig ut, MEN - i vintras backspolade jag kallvattenledningen som hade frusit och jag kan rapportera att även dricksvattenrör ser ut så på insidan...
Jag kan hålla med om att bilden på VVB:n inte såg så smaklig ut, MEN - i vintras backspolade jag kallvattenledningen som hade frusit och jag kan rapportera att även dricksvattenrör ser ut så på insidan...
Morgan skrev:Tungmetaller finns det säkert mer av, men i skadlig mängd? Hade det varit skadligt hade det funnits tydligare direktiv kring detta. För att varmvattnet inte klassas som livsmedel innebär inte per automatik att det är farligt.
Vad det är för mängd vet jag inte men troligtvis en gråzon eftersom att det inte är klassat som livsmedel. Nej det är inte farligt i den bemärkelsen, fast å andra sidan kanske man inte behöver bälga i sig saker bara för att det inte är farligt.
Jag vet att många är livrädda att använda mässing i ölbryggning pga. utfällning i ölet så detta inlägg är för att notera att det kanske inte är bästa lösningen.
VVBn på Monk's borde vara rengjord och den har korta rör till utkastet. Den håller +80°C om jag minns rätt.
Dessutom om man sin HLT tillräckligt varm kan man med en bra PVV värma sitt kallvatten till mäsktemp med varmvattnet från den.
Charles borde kunna reda ut sakerna åt oss.
Dessutom om man sin HLT tillräckligt varm kan man med en bra PVV värma sitt kallvatten till mäsktemp med varmvattnet från den.
Charles borde kunna reda ut sakerna åt oss.
charles.cassino skrev:ping
När varmvattnet passerar genom kopparröret tar den med sig koppar...
En del menar att det bara är stillastående vatten som tar löser koppar, så bara genom att låta vattnet rinna en stund så är alla problem lösta...!
Finns säkert en annan anledning till att inte ALLA är medlemmar i MENSA!!! än att man inte orkar utföra provet...!!!
Symptom på kopparöverskott:
◾Försvagat immunförsvar
◾Depression
◾Extrem trötthet
◾Fobier
◾Inlärningssvårigheter
◾Hyperaktivitet
◾Sömnproblem
◾Känslomässig obalans
◾Minskad binjure- och sköldkörtelfunktion
◾Allergier
◾Pigmentfläckar
◾Tappar hår
◾Huvudvärk
◾PMS
En del menar att det bara är stillastående vatten som tar löser koppar, så bara genom att låta vattnet rinna en stund så är alla problem lösta...!
Finns säkert en annan anledning till att inte ALLA är medlemmar i MENSA!!! än att man inte orkar utföra provet...!!!
Symptom på kopparöverskott:
◾Försvagat immunförsvar
◾Depression
◾Extrem trötthet
◾Fobier
◾Inlärningssvårigheter
◾Hyperaktivitet
◾Sömnproblem
◾Känslomässig obalans
◾Minskad binjure- och sköldkörtelfunktion
◾Allergier
◾Pigmentfläckar
◾Tappar hår
◾Huvudvärk
◾PMS
Anektodiskt har det förekommit kopparförgiftning av småbarn i samband med välling och varmvattenberedare i sommarstugor. Vällingen har fulgjorts med varmvatten. Hur det smakade är okänt.
Jonel
Jonel
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Apropå kopparförgiftning...
- Bilagor
-
- 80816287.jpg (59.1 KiB) Visad 10453 gånger
Morgan skrev:Apropå kopparförgiftning...
Hehe
Killing it!