Jag håller på att förbereda på att börja brygga igen och tänker bygga en kyl för jäsning och lagring och denna har jag planerat för att anpassa för corneliusfat. Problemet jag ställs inför är att jag då gärna ser att jäskärlen håller rätt mått och har då hittat PET carboy. Problemet jag ser där är att man blir tvungen att använda två stycke jäskärl för att få önskad volym.
Fråga ett är ifall det är något någon testat här och om det blir någon skillnad mot vanlig jäsning. Tanken är alltså att man delar upp vörten i jäskärlen och pitchar samma jäst i bägge för att sedan efter primärjäsning föra över till corneliusfat för sekundärjäsning (och servering). (En annan tanke är att man iofs kan experimentera med olika jäst och sekundärjäsa dem separat, men där ser jag inget konstigt).
Fråga två är ifall någon har goda/dåliga erfarenhet av PET carboys?
Fråga tre är att jag till att börja med nog väljer att primärjäsa på corneliusfat (har tillräckligt för att lösa det), men frågan är hur man gör för att skydda sig mot att det jäser över. Med tidigare erfarenhet med plasthinkar är att locket bara hoppar av, men med corneliusfat finns ju risken att man bygger upp okontrollerat tryck. Är det något man behöver oroa sig för? Jag gissar att man inte behöver oroa sig då jag tänker mig att jag fyller dem bara drygt till hälften (samma upplägg här med två fat för primärjäsningen alltså).
Jäsa i två kärl (PET Carboy)?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Jäsa i två kärl (PET Carboy)?
Har bara förslag till svar på fråga 3.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... til-14-ffl
Ställ ventilen så att den släpper vid 0,5bar, av någon anledning blir jäsningen bättre om det sker under tryck.
Du behöver bara 3-4 liter gasficka på Corneliusfatet om du jäser under tryck, men fyller du dom bara till hälften är du garanterat hemma.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... til-14-ffl
Ställ ventilen så att den släpper vid 0,5bar, av någon anledning blir jäsningen bättre om det sker under tryck.
Du behöver bara 3-4 liter gasficka på Corneliusfatet om du jäser under tryck, men fyller du dom bara till hälften är du garanterat hemma.
Fråga två: Vi har precis en sån. Jag tycker den är svår att göra ren ordentligt särskilt upptill, särskilt som man vill undvika borste (vilket repar plasten). Har letat efter förslag på nätet men inte hittat något riktigt smart. Kanske om man hade ett munstycke man kunde spola "bakåt" med, med ordentligt vattentryck.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Jag har Carboy och mina blir skinande rena. Häll i rätt mängd PBW eller liknande och låt stå över natten. Häll ut 90% av vattnet och lägg i en trasa av något slag och snurra runt.gulöl skrev:Fråga två: Vi har precis en sån. Jag tycker den är svår att göra ren ordentligt särskilt upptill, särskilt som man vill undvika borste (vilket repar plasten). Har letat efter förslag på nätet men inte hittat något riktigt smart. Kanske om man hade ett munstycke man kunde spola "bakåt" med, med ordentligt vattentryck.
Aldrig haft problem med att diska min Carboy.