Att skumma eller inte skumma vörten under uppkoket verkar vara något av en vattendelare inom hembryggningen.
Jag har alltid skummat vörten efter det var så jag lärde mig att brygga från första början men det förefaller som om den övervägande majoriteten inte skummar vörten under uppkokningen.
Jag har letat efter argument för och emot men det verkar inte finnas något entydigt svar.
Vanliga argument som framförs för att inte skumma:
- Ett extra arbetssteg.
- Det är enklare att använda antiskummedel.
- Avlägsnande av proteiner ger sämre skumstabilitet i det färdiga ölet.
- Överskottsproteinet binder i alla fall till humlen.
(Mina) argument för att skumma:
- Mindre risk för överkokning.
- Skummet innehåller fasta partiklar från bl a malten som man inte vill ha med, skal med mera, vilket syns på den gråa färgen på toppen av skummeta
- Man slipper extra kemikalier som anti-foaming.
- Proteinerna som bildar skummet är koagulerade och kommer inte att lösa sig och bidra till det slutliga skummet utan kommer i bästa fall att sedimentera på botten av jäskärlet. Jämför med kokt äggvita som är väldigt svår att få tillbaks till sin ursprungliga form.
- Koagulerade proteiner är fasta partiklar som bidrar till disighet i den färdiga ölen.
- Personligen har jag ytterst sällan upplevt problem med skumstabiliteten.
Dessutom är kornet som används till öl speciellt framtaget för att innehålla mindre protein än vanligt spannmål.
Är det någon som inte håller med eller har ytterligare argument?
Skumma eller inte skumma?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Skumma eller inte skumma?
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Re: Skumma eller inte skumma?
Vattendelare, jag vet inte. Jag tycker detta är en högst sekundär fråga. Ett par saker kan dock sägas med viss säkerhet, att varken skumstabilitet eller klarhet påverkas. Det är mer en smaksak om man störs av skummet eller inte. Möjligen kan man bli av med lite skalrester om man av någon anledning har fått med sådana.
Jag brukar spraya lite vatten på skummet om det börjar koka över annars låter jag det vara, jag har inte märkt någon skillnad i varken skumstabilitet eller grumlighet.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tasty McDole hävdar att hans öl blir bättre när han inte skummar av.
Själv brukade jag skumma av slaviskt, men sedan ett halvår har jag slutat. Märker ingen skillnad.
Själv brukade jag skumma av slaviskt, men sedan ett halvår har jag slutat. Märker ingen skillnad.
Samma här... Skummade alltid av första 2 åren, men märker ingen skillnad efter att jag slutade...
Dessutom är det opraktiskt när man har i humlen före kok (FWH)...
Dessutom är det opraktiskt när man har i humlen före kok (FWH)...