Lite mer automatik för en rookie?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lite mer automatik för en rookie?

Inlägg av Exile82 »

bryggapa skrev:Lai, jag gillart!
Verkligen. Det där är ett bygge helt i min smak. Enkelt, billigt och funktionellt.
Härligt att höra att du också tycker det, det är det här jag siktar på. Enkelt men ändå hyfsat automatiserat.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Gött!
Jag kanske skulle varit utförligare i mitt beröm, för det är detaljerna som är avgörande :)
Peco värmaren är ett utmärkt val av värmare. Enkel att montera, relativt billig och hållbar. Biltemagrytan är billig, men framförallt rostfri och ett kokärl i rostfritt är imho helt rätt. Biltemagrytan är dessutom rätt liten, lätt och behändig och det gör diskningen lätt. 'Maltpipa' av plast är helt ok i min bok, och gör det lätt att tillverka (och billigt), men att skaffa en riktig falskbotten är (i min mening) att lägga pengarna på rätt ställe!
12v 'solarproject' pumparna har jag bara goda erfarenheter av själv, men jag vet också att det är de som haft problem. De är i vart fall extremt prisvärda. Och OM pumpen skulle ge upp under en bryggning, så är det inte katastrof, eftersom man kan slutföra utan recirkulation (tycker jag iaf det ser ut som). Det ser ut som att temproben sitter på ett väl valt ställe också, så även om man inte märker att pumpen racklar, så kommer iaf inget 'farligt' att hända.
Sen ska jag inte yttra mig om valet av bryggkontroller, då jag kanske inte är helt opartisk :)
Kort och gott tycker jag det ser mycket väldesignat ut.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Easy does it.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Exile82 »

Bryggapa/Mats, vad menar du med "riktig" falskbotten? Menar du en maltkorg, typ?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Exile82 skrev:Bryggapa/Mats, vad menar du med "riktig" falskbotten? Menar du en maltkorg, typ?
19-5/8" Stainless False Bottom, with handles, all grain brewing accessories, homebrewing
http://s.aliexpress.com/uiMZRVVN
(from AliExpress Android)

Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Exile82 »

Ah okej, men då får ni hjälpa en rookie. Hur använder man den där om man mäskar och kokar i samma gryta? För jag antar att man lägger den där i botten vid mäskning, men när man är klar med det och ska koka så måste man ju överföra vörten till att andra kärl. Right?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Tanken är att du mäskar med en maltpipa med denna i botten. Som med en biab påse. När mäskning är avklarad tar du ur pipan och falskbotten.
Så här ser hans maltpipa ut.
https://postimg.org/image/ydn31u91r/
All malt i hinken, när mäskning är klar. Lyft ur. Koka.

Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Exile82 »

Judgecc skrev:Tanken är att du mäskar med en maltpipa med denna i botten. Som med en biab påse. När mäskning är avklarad tar du ur pipan och falskbotten.
Så här ser hans maltpipa ut.
https://postimg.org/image/ydn31u91r/
All malt i hinken, när mäskning är klar. Lyft ur. Koka.

Ja precis, det var så jag hade tänkt. Jag kanske missuppfattade bryggapa helt enkelt. Att han tyckte att en riktig falskbotten var bättre än det son Lai hade gjort. Men han kanske snarare poängterade att just det var värt att göra ordentligt. Hur som helst, om Lais lösning är bra tänkte jag använda mig av devisen "steal with pride"! ;)
Senast redigerad av Exile82 den fredag 2016-08-19 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Han berömde nog Lai för att spendera pengar på det viktiga . Tex en sjysst falskbotten. Du kan ju bygga en distans för en biab påse att sitta på istället. Det viktiga är att lyfta upp malten ifrån värmen.

Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Exile82 »

Judgecc skrev:Han berömde nog Lai för att spendera pengar på det viktiga . Tex en sjysst falskbotten. Du kan ju bygga en distans för en biab påse att sitta på istället. Det viktiga är att lyfta upp malten ifrån värmen.

Ah, precis. Oavsett vad jag använder tänkte jag försöka lyfta upp "maltbäraren". Lai har mer eller mindre byggt det som jag hade planer på, han har löst några saker lite snyggare kanske. Jag ska sätta mig vid ritbordet, men BIAB-påsen lämnas nog i förrådet, det får bli en jäshink med falskbotten

Ett stort tack även till dig, judgecc
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Lycka till.
Det finns mycket kunskap och snällt folk här. Oftast kvalificerar jag mig inte i snällt folk klassen. Så du hade extra tur idag. (Druckit 1årig belgisk dark strong på 75cl flaska)

Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Exile82 »

Judgecc skrev:Lycka till.
Det finns mycket kunskap och snällt folk här. Oftast kvalificerar jag mig inte i snällt folk klassen. Så du hade extra tur idag. (Druckit 1årig belgisk dark strong på 75cl flaska)

Då blir man kanske extra snäll?!
Jag uppskattar forum i största allmänhet, det finns alltid en vilja att hjälpa, förutsatt att man själv har rätt attityd. Så även här
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Helt korrekt!

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Judgecc skrev:Han berömde nog Lai för att spendera pengar på det viktiga . Tex en sjysst falskbotten.
Förtydligar bara att det var precis så jag menade. Jag berömde Lai för att istället för att t.ex. borra femtielvatusen hål i botten, så fixade han en riktig silplåt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

riktigt snyggt!

har du nåt schema på hur du kopplat elen?

är det en vanlig stc1000 eller en brew?

jag kör ju stekstänkskydd som bara ligger löst i botten, då är det lätt som en plätt att göra rent. du borde inte heller behöva skruva fast din falskbotten.

din vörtspridare i toppen, varför vill du ha en sån? låter du inte vörten täcka maltbädden under mäskning och lakning?

våra bryggverk är mycket lika men du har en enklare design, vilket egentligen är bättre.

jag tror dock att vi har samma problem med stort dödutrymme under, och i ditt fall även runt, maltpipan. en möjlig lösning på det skulle vara att använda en "RIMS-tube" istället så att falskbotten kan sänkas.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Skriv svar