Clear Beer Draught System

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Clear Beer Draught System

Inlägg av LasseKongo »

Sprang på den här för en stund sedan http://www.clearbeerdraughtsystem.com/home.html $36 är ju en hanterbar kostnad.

Tycker det verkar rätt smart, ölen i toppen på fatet är ju definitivt klarare innan allt hunnit sätta sig, tycker jag får vänta ett par tre veckor efter tappning innan det klarnat ut helt
i fatet. Borde även vara bra om man tar med sig fat, då är det ju oundvikligt att man ruskar upp lite gunk från botten.

Verkar inte finnas några återförsäljare ännu, men dom skickar internationellt.
Brygger med Braumeister 20l
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Clear Beer Draught System

Inlägg av Rocksolid »

Ser bra ut, men man skulle behöva ett par stycken då man har tvåfats kegerator. Men den verkar grymt användbar för att torrhumla direkt i fatet utan påsar och metallvikter.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Inget nytt under solen. Jag sedan flera år några liknande anordningar liggande. En "antitrubschwimmer" som jag köpte från Candirect - de verkar inte ha den längre. En bit silikonslang med en flottör som man sätter på ett avkortat stigarrör i corneliusfatet.

Plastfat med flottör ex. "Rotokeg" har funnits i England i minst tjugo år.
Björn Petersson
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Rotokegen har funnits längre än så, jag köpte en på slutet av 70-talet!
Hittade den på en vind tio år senare eller så, då var den full med maggots. Gissar att jag inte diskat ut den så speciellt bra.
Borde inte vara speciellt svårt att göra något liknande betydligt billigare. Rotokeg hade en fyrkantig plastbit som flöt med ett hål i mitten där man stoppade ner slangen.
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Strebern »

Är det inte bara att kapa utgående fast metallrör och montera siliconslang genom någon form av "snitsig" flottör för att få den att tappa typ 1 dec från toppen?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo, det är ju så en Rotokeg funkar typ. Men det kanske räcker att kapa stigarröret ett par centimeter och offra en liter eller så. Varje gång ett fat "kickar" så är det alltid lite skit kvar längst ned trots kallkrasch etc.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Har nu införskaffat ett par stycken, Bryggeributiken i GBG har plockat in dom i sortimentet.
Har bara ett fat som är helt klart ännu, men där tycker jag det funkar utmärkt, tappade första efter 5 dagar, och då var det helt
OK (men för lite kolsyra), vid nästa tapp efter totalt 9 dagar var det kristall klart, d.v.s. som dom sista ölen i fatet brukar vara.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Bumpar lite.
Finns det inget billigare alternativ? Humle tar 500:- för en och det känns lite väl saftigt när det i princip bara är en slang, sugrör och flörtkula. Vart hittar man den billigaste?

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Jag har köpt 2 st . Jag är väldigt nöjd då jag torrhumlat de flesta kok senaste tiden.
Inget bottengrums kommer med ända ner till botten!
Det blir nog ytterligare nån till...
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

MadManMacho skrev:Bumpar lite.
Finns det inget billigare alternativ? Humle tar 500:- för en och det känns lite väl saftigt när det i princip bara är en slang, sugrör och flörtkula. Vart hittar man den billigaste?

/// M

Ja sugrör och flörtkula. Du måste vara komiker.
Hela kittet är ju tillverkat i syrafast rostfritt, samt en siliconeslang.
Det är kanske möjligt att hitta nåt liknande från Kina-sidor, men i så fall tror jag inte du kan vinna på detta..
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

MadManMacho skrev:Bumpar lite.

/// M

Då den säljs för $36 i USA, och om man lägger till världens näst högsta moms (guldet går till Ungern), tull, samt frakt så är inte 500 kr helt off. Sen kan man ju tycka att $36 är lite mycket för en inte allt för komplicerad konstrunktion.
Jag har köpt till alla mina 5 fat, visst är det en lyx pryl, men det kostar att ligga på topp. Dom sista 2 köpte jag på Bryggeributiken för 449 kr, men jag tror det var ett tillfälligt pris.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

fluke12 skrev:[quote="MadManMacho"]Bumpar lite.

/// M

Ja sugrör och flörtkula. Du måste vara komiker.
Hela kittet är ju tillverkat i syrafast rostfritt, samt en siliconeslang.
Det är kanske möjligt att hitta nåt liknande från Kina-sidor, men i så fall tror jag inte du kan vinna på detta..[/quote]

Ja jag skämtade lite faktisk. Jag gör det ibland när andan faller på...

Det jag menade var att konstruktionen i sig inte är speciellt komplicerad och att det borde finnas billigare alternativ. Syrafast eller inte det är åt helsike överprisat! Samma vara i USA kostar hälften så mycket.

En motsvarande lösning kanske ex inte alls behöver vara i syrafast. Varför inte food graded plast eller tom en flottör i glas som är helt inert? Släpp sargen och kom in i matchen.

/// M

fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Tyvärr har vi inte amerikanska priser här i Sverige. Det gäller ju det mesta och inte bara bryggutrustning. :cry:
Jag kan hålla med om att själva konstruktionen är simpel och det borde gå att tillverka billigare.
Skriv svar