Tapptorn till kegerator budgetvarianten

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

monkeyman
Delmäskare
Delmäskare

Tapptorn till kegerator budgetvarianten

Inlägg av monkeyman »

Såg något inlägg här med någon som monterat fast picknickkranar i kylskåpsdörren. Rotade lite i garaget och meckade ihop en prototyp till tapptorn som ska monteras på min kyl. Finns roligare saker att lägga pengarna på så det är värt ett test...:) lite kromfärg från Biltema och lock på röret så kanske det får duga så länge.

Tror ni det kommer skumma mycket, tänkt köra sytråd ca 2m sedan övergång till 3/8 innan picknickkranen. Även tänkt kyla tornet.

BildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Tapptorn till kegerator budgetvarianten

Inlägg av fredrik.stahl »

Det var nog mitt inlägg - jag kör fortfarande med den lösningen. Lätt att plocka isär för rengöring och utbyte av kranar och slangar med jämna mellanrum. Det ser lite trångt ut att göra det i ditt torn men det funkar nog.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Snyggt!
Kan vara lite av en grej att det inte är kromat och så förtvivlat snyggt, ett grått avloppsrör med ändplugg löser uppgiften.

Har ingen aning om det kommer att skumma men kommer nog bygga något liknande själv.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Själv hittade jag en trä-låda som innehållit Bib-vin. Snyggt? Nja, men funktionellt. :) Och helt gratis. Slangar, kopplingar, kranar skulle jag ju ändå ha.
Rustiestap.jpg
/lasse
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Den utstickande, gängade delen av nippeln höjer estetiken och bidrar till ett proffsigare intryck :)
Björn Petersson
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

GILLAR
monkeyman
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av monkeyman »

Hur funkar det med picnick kranarna, skummar det mycket? Kör du med sytråd och övergång till grövre vid kranen?

Blir det trångt så kör jag med vinklade JG kopplingar i tornet. Men tror det ska gå ändå i allafall med 3 kranar.
Var på biltema idag och då slog det mig att man skulle kunna köra denna istället, lättare med en plan yta för kranarna och lättare att hitta passande droppbricka...:) Inte snyggt, men billigt och funktionellt!
Bild
fredrik.stahl skrev:Det var nog mitt inlägg - jag kör fortfarande med den lösningen. Lätt att plocka isär för rengöring och utbyte av kranar och slangar med jämna mellanrum. Det ser lite trångt ut att göra det i ditt torn men det funkar nog.
monkeyman
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av monkeyman »

Börjar närma sig premiärservering, målade röret svart ändå passar bra ihop med picnickranarna och det svarta locket. Väntar bara på lite delar till gasfördelare och fler kranar innan det är helt klart. Men har kolsyrat ett partyfat ikväll och rullat runt och haft mig, ska få stå till imorgon kväll så får jag testa med den kran jag har nu.Bild

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

monkeyman skrev:Hur funkar det med picnick kranarna, skummar det mycket? Kör du med sytråd och övergång till grövre vid kranen?
Ja man måste köra med sytråd och anpassa längden. Men det är inte så svårt. Det är ändå dags för en ordentlig rengöring eller byte av slang när man byter fat. Och då är det ju bra om det inte är för trångt, kan bli irriterande i längden annars.

Ser ut som du fått till det riktigt snyggt!
monkeyman
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av monkeyman »

Kommer köra 2m sytråd till varje kran till att börja med. Fixat en fläkt idag som ska kyla tornet och ställt in 4 fat lager som jag tappat. Kommer få plats med 6 partyfat och lådan med fläkten utan problem. Lite rörigt med slangar och sånt än, men det tar sig! BildBild

Skriv svar