Prima med dextros

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Prima med dextros

Inlägg av gurkburk »

Hej!

Ungefär hur mycket volym dextros per 0,5 liters flaska bör man ha till en IPA? Jag har köpt på mig för mycket av denna annars helt onödiga produkt.

Hälsningar Peter
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Prima med dextros

Inlägg av Rotsac »

gurkburk skrev:Hej!

Ungefär hur mycket volym dextros per 0,5 liters flaska bör man ha till en IPA? Jag har köpt på mig för mycket av denna annars helt onödiga produkt.

Hälsningar Peter
Det är lämpligare att använda vikt, än volym.

"Helt önödiga produkt"....?

Den är väl alldeles utmärkt att använda för att få ett öl att jäsa ut mer, t.ex.?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Prima med dextros

Inlägg av Radhusgrillen »

gurkburk skrev:Hej!

Hälsningar Peter
Använd http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Köpte ett par kilo bryggsocker (dextros) för något år sedan och primat dryga tiotalet bryggningar med det. Funkar finfint. Räknar på total volym öl som skall buteljeras och gör sockerlag som jag blandar ner i ölen när jag för över den till buteljeringshinken.. Använder uteslutande Brewers Friends kalkylator för ändamålet. Att prime:a i varje flaska känns väldigt omständligt om man inte har carbonation drops eller sockerbitar i lämplig storklek (både sett till kolsyremängd och flaskans mynning)
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar