Bästa bygget med två 80l rostfria kärl som grund

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Uffe78
Satsbryggare
Satsbryggare

Bästa bygget med två 80l rostfria kärl som grund

Inlägg av Uffe78 »

Hej, efter att för 15-20 år sedan ha genomfört några bryggningar tänkte jag nu återuppväcka mitt latenta bryggintresse. Jag står nu i valet och kvalet om jag skulle köpa en Grainfather eller bygga någon form av egen utrustning. En Grainfather vore enkelt, men jag gillar ju absolut lite eget meckande och byggande, dessutom kan det ju möjligtvis bli lite billigare. Jag skulle vid ett eventuellt hembygge då ha två st ca 80-90 liters rostfria kärl som grund. Det ena av dessa två har dessutom två 2000w vattenkokarelement installerade, ett av dessa med en effektregulator, från tidigare spritframställning. (tiden och familjen kommer ikapp så blir tvungen att gå ner i alkoholstyrka på mitt framställande nu om jag ska hinna dricka lika mycket)
Så nu ser jag då fram emot tips och ideer vad och hur jag skulle bygga, jag har inget emot lite utmaningar och kan gärna ge mig på en del automatisering om så krävs trots att jag i dagsläget inte har jätte mycket kunnande om detta. Mina tankar går iallafall åt RIMS eller HERMS, billigt är bra men inget måste heller.
Så, vad har ni proffs för ideer?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Bästa bygget med två 80l rostfria kärl som grund

Inlägg av bryggapa »

Jag skulle rekommendera att du väntar med köp eller bygge av bryggverk och börjar med att komma i gång med bryggandet. Skaffa en BIAB-påse och använd en/två större kastruller på spisen. Börja smått helt enkelt och få några batcher under bältet innan du skalar upp.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Det är bra tips Bryggapa absolut. Men om TS är som en annan vilket det låter som så vill man hoppa rätt på utmaningarna. Oklart varför men så funkar vi [emoji848]. Jag vill också bygga men avvaktar med det. Har köpt in mig i en braumeister med grannen. Praktisky. Kanske blir bygga bryggverk så småningom. Men och här är poängen äntligen. Det finns mycket utmaningar, bygg och pyssel i den kalla bryggverkligheten. Allt från malt vägning, krossning till framförallt jäsning. Helst vid kontrollerad temp med digital programmerbar styrning från bryggapa ingen mindre. Och sedan jobbas det med jäståteranvändning jäststarters uppodling med magnetomrörare och kontrollerad värmning. Och så vidare. Det är lätt att fastna tankemässigt vid framställandet av vört men tänk på att det är jäsningen som gör öl.

Apropå inget. Bryggapa har du sett en produkt från australien som heter yeast forge? Pid styrd magnetomrörare med värmeplatta som kan röra 5000ml. Allt till ett mycket bra pris. Min är beställd väntar på leverans. Hmm borde göra ny tråd på den frågan. Kommer.
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Glömde nämna det stora byggiga ämnet med fatanläggning tappar i köket och bastu och liknande som jag anser minst lika roligt och intresant som vörtframställandet. Det kan vörtgeneratorn BM50 sköta.
Uffe78
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Uffe78 »

Både Bryggapa och Magnda har helt rätt i sina svar. Bryggapa på det vis att det säkerligen är mest rätt att börja försiktigt, och Magnda i det att jag är en av dem som inte börjar försiktigt :) Så nu när det är avklarat väntar jag på era tips och idéer!
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Alltså mitt förslag är börja biab och sätt igång o bygg jäskyl. Malningsstation. Kegerator etc. Men du menar bryggverket så ok. Kolla på electricbrewery.com bygg så. Men med två kärl så efterapa blichman breweasy tvåkärlsrims. Släng bort larv doppvärmarna. Gå på ebay eller aliexpress och börja handla. ca9kw värmeelememt svetsferuler till kärlet triclamp stil. Pump. Pid kontroll. Ungefär så vill jag göra
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Att köpa bryggverk direkt kan man väl göra, grainfather och braumeister är bra köp. Och man kan väl lära sig simma i djupa delen av bassängen också och börja med att bygga eget bryggverk. Men det finns en poäng (särskilt om man ska bygga eget) med att få lite känsla för bryggprocessen först.
Jag erkänner villigt att jag tycker det är roligare att bygga bryggutrustning än att laborera med recept eller ens att dricka öl, så vill man bygga är jag definitivt inte den som ska säga nått emot det. Jag menar bara att det kan vara bra att:
1. Få en tidig vinst (i form av en öl man bryggt själv) så man är pepp på att fortsätta och förbättra både öl och bryggmetod.
2. Lära sig om hur det funkar och vilka problem man kan stöta på under en bryggning. Lite så här: Kan man designa och bygga en bil utan att nånsin kört eller ens åkt med i en bil? Säkert! Man kan läsa sig till det mesta, men jag tror inte det skadar att få en 'känsla' för hur det verkligen är att ratta en bil innan heller.

Det är inget fel på RIMS och HERMS, men är det är långt ifrån nödvändigt heller. Vill man brygga öl, så kan man brygga med små medel. Och dessutom att lära sig brygga mindre batcher innan man drar igång 80 liter måste väl ändå anses vara ganska rimligt? Det är ju inte superlattjo att sitta där med åttio liter bira, i flaskor man har målmedvetet diskat, desinficerat, fyllt och kapsylerat och som blev så där tveskamt drickbar... Man vill ogärna korka upp och vaska, men inte heller bjuda på... Och då blir det ståendes längst bak i förrådet...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Mitt tips är att gå en bryggkurs. Exempelvis hos mig. Jag kommer brygga öl imorgon och får väl ta och lägga upp ett nytt kurstillfälle i höst då. Jag håller till i Stockholm.

På en bryggkurs träffar du andra hembryggare med olika erfarenheter och preferenser vad gäller bryggmetoder. Sen skulle du ju också se mitt hembyggda bryggverk i aktion...

Kolla in mitt bygge:
http://bruggarn.blogspot.se/2016/04/mit ... 04-17.html

Och så en liten uppdatering:
http://bruggarn.blogspot.se/2016/06/upp ... 06-04.html
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Uffe78
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Uffe78 »

bryggapa skrev: Det är inget fel på RIMS och HERMS, men är det är långt ifrån nödvändigt heller. Vill man brygga öl, så kan man brygga med små medel. Och dessutom att lära sig brygga mindre batcher innan man drar igång 80 liter måste väl ändå anses vara ganska rimligt? Det är ju inte superlattjo att sitta där med åttio liter bira, i flaskor man har målmedvetet diskat, desinficerat, fyllt och kapsylerat och som blev så där tveskamt drickbar... Man vill ogärna korka upp och vaska, men inte heller bjuda på... Och då blir det ståendes längst bak i förrådet...
Håller helt med, storleken på kärlen jag tänkte ha som grund är nog främst för att jag har dessa tillgängligt och det är inte min tanke att brygga 80 liter åt gången. Tvärtom skulle jag försöka bygga anläggningen så att jag kan jäsa i vanliga 30 liters jästunnor. Kärlen är rätt smala och höga så jag tror jag har bra förutsättningar för det.
Morgan skrev:Mitt tips är att gå en bryggkurs. Exempelvis hos mig. Jag kommer brygga öl imorgon och får väl ta och lägga upp ett nytt kurstillfälle i höst då. Jag håller till i Stockholm.

På en bryggkurs träffar du andra hembryggare med olika erfarenheter och preferenser vad gäller bryggmetoder. Sen skulle du ju också se mitt hembyggda bryggverk i aktion...

Kolla in mitt bygge:
http://bruggarn.blogspot.se/2016/04/mit ... 04-17.html

Och så en liten uppdatering:
http://bruggarn.blogspot.se/2016/06/upp ... 06-04.html
Jag skulle absolut kunna tänka mig att gå en kurs, tyvärr ordnas inga sådana på Åland där jag bor och att åka till Sverige för det (även om det bara är två timmar med båt) gör jag nog inte. Dessutom har jag vänner som brygger (men inte bygger) och kan där få en del hjälp.
Fint bygge du länkar till förresten, men ju mer jag studerar på nätet lutar det åt HERMS åt mig.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Bild

Sån byggde jag av ett 200 l tryckkärl, fungerar utmärkt. Dock kunde el vara en bättre lösning men gas fungerar också bra. Jag börja efter min paus på 20 år med detta och första ölen var redan väldigt god. Mitt mål var att bättra på bryggeriet efter var gång jag bryggt... Lind craft beer var en bra start, och sedan kombination av olika åsikter. (Hoppas bilden syntes)

Fredrik Å
Skriv svar