Utbyte vs "Maltighet"

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Utbyte vs "Maltighet"

Inlägg av Lindh »

Något att fundera över är om utvinning/lakning av sockerarter och smakämnen beteer sig likadant. Kan tänka mig att pH spelar en roll i det hela. Förr när jag hade sämre effektivitet så sparade jag lite drav till bakning. Numera smakar dravet nästan inget, varken malt eller sött så den är oanvändbar. Allt gött, sött o smak är utvunnet.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev: Om man får lägre utbyte på grund av att man lakar mindre/sämre, då lakar man väl således också ur mindre smak? Om du lämnar 35% av extraktet kvar i mäsken skulle jag påstå att du även lämnar 35% av "maltigheten" kvar?
Det här är väl kärnfrågan som jag ser det. Jag tycker det inte alls är uppenbart att utbytet av aromämnen skulle följa utbytet av sockerarter. Exempelvis spelar enzymer - och pH - en roll i det sistnämnda vilket det inte nödvändigtvis gör i det förstnämnda. Men inte heller motsatsen känns som något man kan utgå ifrån. Vad som är säkert däremot är att aromämnen mäts i ppm eller ppb och inte påverkar densiteten signifikant.

Min egen inställning är det inte är något att ta hänsyn till så länge inte ordentliga belägg läggs fram för en skillnad, och knappt då heller.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Om man vill prova ett riktmärke för fin maltighet så testa följande - finns på bolaget. Man kan komma långt med dekoktionsmäskning och schrotmaischverfahren.

http://www.galatea.se/produkt/riegele-c ... le-privat/
Björn Petersson
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag kom mig aldrig för att maila Brülosophy men nu dök det här upp!

http://brulosophy.com/2016/08/29/mash-m ... t-results/
Skriv svar