Min första bryggning. Tips & Frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
alexander_backlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Min första bryggning. Tips & Frågor

Inlägg av alexander_backlin »

Hejsan.

Tänkte först berätta lite snabbt om min bryggarhistoria. 2 st delmäskningssatser från lillköksbryggeriet har jag lyckats fått mycket gott resultat av.
Nu är dock tanken att gå över till helmäskning, dels för att det känns mer hantverksmässigt och för att det går att få ut större satser.

Jag tänkte skriva ner hur jag har tänkt att min bryggprocess ska gå till och jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde komma med lite tips och info. För jag har några frågor som jag tänkte sammanställa i slutet. Jag har kommit till den punkten att jag läser och läser på forum och bloggar och blir nu nästan bara mer förvirrad av att läsa. Receptet är taget från boken Brygg ditt eget öl

Det första är att allt ska vara tvättat och steriliserat innan användning. (PBW & Saniclean kommer att användas)

Inmäskning:
Jag börjar med att värma upp 3 liter vatten per kilo malt. Vattnet ska värmas till 77° för att hålla en temperatur på 65-68° när malten och vattnet blandats i kylboxen.
Vattnet och Maris Otter Pale Malten blandas i kylboxen och blandas runt lite försiktigt för att få bort alla klumpar, det ska nu stå på detta viset i minst 60 minuter (gör inget om det står längre)
När 60 minuter gått så ska en del av vörten tappas ur (ca 5dl) och återföras i kylboxen genom att hälla det på tex en slev. Detta ska göras ca 3 gånger och det görs för att få en klarare vört. Därefter så töms vörten ut till kokkärlet utan att syrsättas.

Lakning:
Man räknar nu ut den mängd vatten som ska hällas i kylboxen och blandas med maltbädden och försiktigt röras om. Nu låter man lakvattnet stå i 20 minuter innan det tappas ur och det får ansluta sig till vörten som ligger i kokkärlet. Lakvattnet ska hålla en temperatur på 77° det med.

Kokning:
Nu ska all vört kokas upp och sedan kommer humlen att tillsättas enligt följande:
29g Citra vid uppkokning
15g Citra sista 10 minuterna
15g Simcoe sista 10 minuterna
44g Citra vid avstägning
44g Simcoe vid avstägning

1 tsk Protofloc kommer tillsättas när 15 minuter kvarstår av koket.

Koktid 1 timme 10 minuter.

Kylning:
När det kokat klart kommer det att silas av genom en saftsil för att få bort eventuella rester, sedan kommer kärlet att sättas ner i ett badkar med kallt vatten för att kylas ner till 20° Därefter kommer Jästen (American Ale Wyeast 1056) att tillsättas och röras om för att sedan förslutas och stå ca 1-2 veckor under trappen.
efter 1-2 veckor så ska allt tappas upp på flaskor och stå ytligare 4-5 veckor.

Frågor:
Har jag förstått läkningsprocessen rätt? Hur räknar jag ut vilken mängd vatten som ska hällas i kylboxen?

I receptet står det att jäsningen ska vara vid 18° och lagringen vid 12° Är det receptet som bestämmer detta eller är det jästen? Den jästen som skulle varar enligt receptet fanns inte därav har jag valt ett annat som jag tror kommer funka.

Går det att halvera receptet rakt av? Jag börjar tro att jag har lite för klena grejor för att göra en stor sats som denna.

Det kommer säkert dyka upp flera frågor vart eftersom men jag är extremt tacksam för tankar och idéer om detta, är det något moment jag uppfattat fel eller något som jag behöver finslipa eller rent av något jag glömt som man måste göra.

PS: Är texten röd så är det något som jag tagit bort ur processen, grönt så har jag lagt till det.
Jag kommer att ändra i texten vart efter jag får tips och idéer från er, detta är för att jag ska kunna sammanställa allt dagarna innan bryggning.
Det blir lite så när man är en planeringsnörd =)

Tack på förhand.
/Alex
Senast redigerad av alexander_backlin den onsdag 2016-07-20 20:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Min första bryggning. Tips & Frågor

Inlägg av vemsom »

Jag vet inte om det är datorn som autokorrat fin stavning på lakning. Men det skall vara utan prickar över aet.

Vad temperatur anbefaller så är det jästen sol avgör och receptet/öltypen avgör vilken jäst man använder.
Vad har du istället för det du skrivit om i inlägget?

Ja. Du kan halvera receptet men man måste ta hänsyn till bortkok/avdunstning och andra saker som inte skalar med recept utan utrustning.
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Regerade lite på att du skulle sila ölen innan kylning, och som jag förstått det är det en mindre bra idé, eftersom vörten/ölen är känslig precis efter kok och innan det nått en svalare temperatur...

Angående halveringen så brukar det fungera skapligt, men försök att räkna så du får samma IBU(dvs. Beska) på det. Googla IBU calculator så hittar du!

Angående jästen så kan det behövas göra en förkultur beroende på hur stark ölen är och hur mycket öl det är, men av ditt humleschema att döma ser det inte ut att vara supermycket, så du borde klara dig om den inte är för stark!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
alexander_backlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Jag gissar på att det va datorn som ändrade det till ett a med två prickar =)
Jästen jag nämnde är den jag tänkt använda. I receptet står det Whitelabs WLP060 American ale blend.

Ungefär hur mycket bortkok/avdunstning räknar man med? Förstår att det beror lite på hur hårt man kokar och liknande men är det en liter vid inmärkning och 2 vid kok?

Okey då avstår jag att sila innan kylning, det va mest för att säkerställa att inget skulle ligga kvar eller att det inte blir några spår av humlen som ska läggas i vid avstägning. Ska man sila efter nedkylning och i samband med att man lägger över det i jäskärlet?

Enligt receptet så ska det ge 23 liter och en beräknad ABV på 6,2%

När ska man mäta med hydrometern? är det efter lakningen och sedan vid flaskning?
När ska man mäta PH-värdet? och hur viktigt är det? Vad använder man om det skulle vara för högt respektive för lågt?
När jag gjorde delmäskningssatserna så mätte man inget PH-värde.

Tack för er hjälp.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vemsom »

Bortkok beror på flera faktorer och är något man justerar in i stort med sin utrustning. Kokintensitet, bredd och djup i grytan, luftfuktighet, höjd över havet. Säkert fler faktorer. (Räkna med cirka 1,5 - 3 liter till den storleken på batch.
Jag hade bara 2liter bortkok i min 34cm breda gryta sist. Men det var varmt och fuktigt ute)

Silningen är (enl. somliga) totalt oviktig men för dig som inte kyler snabbt påverkar humleresterna beska (ibu) och smak då kontakttiden med varm vätska blir så lång.

Du mäter SG många gånger. I samband med lakning, före kok. Efter kok (OG) och efter jäsning (FG).
PH behöver du inte tänkra på såhär i början. Men det mäts primärt vid mäskning.
Det är hyfsat viktigt men vänta med det. Kylning och rätt jästenperatur är betydligt viktigare.
alexander_backlin
Satsbryggare
Satsbryggare

vemsom skrev:Bortkok beror på flera faktorer och är något man justerar in i stort med sin utrustning. Kokintensitet, bredd och djup i grytan, luftfuktighet, höjd över havet. Säkert fler faktorer.

Silningen är (enl. somliga) totalt oviktig men för dig som inte kyler snabbt påverkar humleresterna beska (ibu) och smak då kontakttiden med varm vätska blir så lång.

Du mäter SG många gånger. I samband med lakning, före kok. Efter kok (OG) och efter jäsning (FG).
PH behöver du inte tänkra på såhär i början. Men det mäts primärt vid mäskning.
Det är hyfsat viktigt men vänta med det. Kylning och rätt jästenperatur är betydligt viktigare.

Okey, med andra ord är en kylspiral en bra investering såhär i början? Antar att den kyler mycket snabbare eftersom den byter vatten hela tiden istället för badkaret där vattnet värms på ett annat sätt.

Jag får även läsa på lite vad gäller jästen så att den blir ståendes i rätt temperatur.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Regeln säger att man inte ska laka mer när vörten från lakkärlet håller 1.010 ÖG, har själv försökt att mäta men inte kommit ner så långt ännu. Laka tills du har önskad mängd i grytan eller har nått önskat preboilvärde. Det är bättre att ha för mycket vatten som man fyller på med efterhand än att ha för lite och får en torr lakbädd. Men ha det varmt, blir lakvattnet för kallt lakas inte sockret ur malten.

Du behöver veta hur mycket socker du fått ur vid lakningen så visst, hydrometern används efter lakning och innan kok. Det som sen kokar bort är mest vatten och sockermängden blir bara mer koncentrerad så när koket är klart och du vet hur mycket som kokat bort kan du justera till önskat OG med mer, mindre eller inget vatten. Det önskade OG är intressant för att få balans med beskan, är det för lågt kan beskan ta över och är det för högt finns risken att ölen blir blaskig.

Lyckades du med delmäskningen så tror jag inte att du får problem med PH. Jag mäter inte det och är lycklig i min okunskap.

Sila inte vörten när den är kyld. Jag har inte hört att vörten skulle vara speciellt känslig när den är varm, däremot så är vörten betydligt känsligare för allt möjligt som cirklar runt i luften när den är kall. Vill du sila så gör det när vörten är varm, det gör jag och jag har inte haft någon infektion i ölen ännu(40-50 bryggningar).

Vad det gäller brygg ditt eget öl har den lite tråkigt mäskschema, i 80% av recepten är den 65° i 60minuter. Antingen är det de perfekta mäskschemat eller så har man bara varit lat och kopierat vid översättningen.

Lycka till
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vemsom »

Kylspiral är en väldigt bra investering.
På med handskar och rör om med spiralen så du snabbt kyler hela batch.
Vill du kan du när du kylt låta det stå för att druv (flockat protein) och humle faller till botten av grytan. Annars faller sånt till botten av jäshinken. Du behöver inte oroa dig över det.

Förresten. Du skriver on sanitet. Vilket är viktigt. Men det gäller bara efter kok (det är såklart trevligt hela tiden. Men inte kritiskt)
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Pilsnerkokaren skrev:Sila inte vörten när den är kyld. Jag har inte hört att vörten skulle vara speciellt känslig när den är varm, däremot så är vörten betydligt känsligare för allt möjligt som cirklar runt i luften när den är kall. Vill du sila så gör det när vörten är varm, det gör jag och jag har inte haft någon infektion i ölen ännu(40-50 bryggningar).

Jag är helt övertygad om att du besitter betydligt mer kunskap än mig, på riktigt, men kan man inte sila den samtidigt som man syresätter den?

Vi hemtryggare utan möjlighet att köra med diffusionssten måste ju syresätta på något sätt, och då är det väl egentligen rimligt att låta det gå genom t.ex. silduk?

Hur syresätter du?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nja det vet jag väl inte, har kört med trial and error från första bryggningen.

Visst kan du syresätta vörten via en silduk men silduken behöver vara steril och det finns alldeles för mycket jox som virvlar runt i luften som bara väntar på något söt och gott att föröka sig i för att det ska vara lönt. Syresätter du inte med diffusionssten är det svårt att få i mer syre i vörten än vad vispande i jäshinken eller kraftigt skakande gör ändå.
Jag testade att vispa eller skaka hinken de första gångerna jag bryggde men märkte ingen skillnad, har numera en diffusionssten och syrgastub bara för att det är enkelt. Sen händer det att jag glömmer att syresätta, men det fungerar ändå.

Innan man hittat sin bryggmetod som man är trygg i kommer man testa olika sätt, både bra och dåliga. Där är ju så förtvivlat många parametrar som kan ställa till det för en. Blir ölen drickbar de 2-3 första gångerna man brygger ska man vara nöjd, slipper man dessutom att svabba golvet i köket också har man verkligen lyckats. Inget jag gjorde :oops:

Kyla är väl bra men vintertid kör jag nochill och ställer ut jäskärlet över natten, sommartid fyller jag jäskärlet (rostfritt) direkt från grytan (80-85°) och kyler genom att låta kärlet flyta i poolen någon timme. Eftersom jäskärlet är ett tryckkärl går det att stänga helt. Fördelen med att fylla med varm vört är att jäskärlet inte behöver vara kliniskt rent, den varma vörten dödar ju det mesta. Men jag behöver kyla mer ändå (10-12°) eftersom jag brygger lager så det är sällan som jag kan hälla i jästen tidigare än dagen efter bryggdagen.

Har du en humlepåse som du fiskar upp efter koket kommer du inte att få några större bidrag vad det gäller beska.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har funderat vidare på varför jag inte tycker att man ska sila vörten/grönölen när den är kall och varför jag inte tror att den blir speciellt syresatt av silningen.

När grönölen hamnar i silduken kommer vörten bara exponeras för luften men inte syresättas, man vill ju ha en klar öl i jäskärlet så silduken får ju vara rimligt fin om det ska vara lönt att sila. Men ju längre tid som grönölen är i silduken desto större är risken för infektion. Syresättningen sker först när strålen från silduken träffar ytan i jäskärlet och då drar med sig luft/syre ner i grönölen. Så silningen tillför inget vad det gäller syresättning.

Syresättningen behöver också ske när grönölen är kall, annars tar den inte upp speciellt mycket syre.
Källan till det antagandet är att vill man ha syrefattigt vatten ska man koka det, kan va bra att veta om man vill spä ölen efter att den jäst klart och kanske blev för stark. Det som även talar för att man ska ha kall och inte varm vätska för gasupptagning är hur man tvångskolsyrar. Nu går inte tabellerna så högt men gissningsvis är det mer eller mindre omöjligt att kolsyra 90° öl. Man skulle behöva alltför högt tryck för att det skulle vara görligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det går alldeles utmärkt att använda silduk, och det ökar ytan mot luften vilket ökar syresättningen. Renlighet är dock ett måste. Själv har jag kokat silduken i några minuter och sedan lagt den i starsan innan. Är man inomhus brukar det inte vara särskilt mycket bös i luften efter en bryggning. Det mesta verkar fastna i kondensen från koket och renas från luften.

Angående syresättningen så kan man även skjuta strålen mot sidan av hinken vilket även ökar ytan mot luften när den brer ut sig mot sidan. Är man därefter osäker på sin syresättningen kan man vispa med ballongvisp eller rullskaka sin hink. Själv kör jag en minut rullskakning efter, men jag tömmer kokkärlet med pump och får rejäl stråle som plaskar ordentligt. Det mesta av min humle och kalldruv ligger kvar i kokkärlet efter, så risken att silen sätter igen är inte särskilt stor längre.
alexander_backlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack för alla svaren. Kul att så många vill hjälpa till.

Vi får se om jag tänker mig att använda en silduk, känns som att det är mer att tänka på när man använder den än när man inte använder den.
Jag trodde man behövde den i syftet att få bort den slutliga given humle som man kastade i, men eftersom det inte värkar spela någon roll så får vi se hur jag gör.

Syresättningen hade jag tänkt att fixa genom att man häller från kokkärlet till jäshinken från "långt" avstånd och sedan köra med ballongvisp för att vara på den säkra sidan.

Jag har även kollat lite på vörtkylare och det blir nog så att jag gör en egen även fast det i slutändan inte verkar skilja så jätte mycket i pris så känns det lite roligare att ha tillverkat den själv!

Nu ska jag bara se om jag kan bygga ihop mitt mäskkärl och sedan ska jag hitta en kvarn så att jag kan krossa min malt (råkade köpa hel istället för färdigkrossar)
alexander_backlin
Satsbryggare
Satsbryggare

Jag kom att tänka på en sak mitt i allt.
Finns det någon lathund eller ordlista för nybryggare?

tänkte en som typ kort förklarade vad coldkrush, og & hopestand är för något?
Någon som vet om det finns? Har sökt lite men inte hittat. Finns dock väldigt mycket sidor att utforska innan jag ärligt kan säga att jag letat ordentligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag förstår att alla inte kan stava, men det underlättar om man söker med rätt stavning på termer, t ex "cold crash" och "hop stand" sen har SHBF en väldigt bra wiki: http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida

Lycka till.
Skriv svar