Malt efter bryggning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Malt efter bryggning
Vad gör ni med malten efter bryggning? Brukar hamna i komposttunnan men hört att det ska funka att baka med
Re: Malt efter bryggning
Har inte testat själv men 3-5dl drav per limpa är de recept jag sett så det blir ett rejält bak om man ska göra av med allt. Om jag kände en nöt-bonde så skulle min drav gå dit, i utbyte mot kött så klart.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag brukar frysa drav i portioner på ca 4 dl. Passar bra i surdegsbröd. Mixa ordentligt med degvätskan så inte skalen fastnar i tänderna. Resten går till en bekant som har höns eller i komposten.
- vemsom
- Torrhumlare

Min hamnar där ölen förr eller senare också hamnar.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Drav på flaska? Eller kanske i fat?vemsom skrev:Min hamnar där ölen förr eller senare också hamnar.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Vi har faktiskt tänkt köpa höns men att ge dom 5-7 kg på en gång är väl att ta i. Såg någonstans att man kunde frysa in draven.
- vemsom
- Torrhumlare

mer fat än flaska... mer handfat än conrneliusfat... men inte riktigt rätt ändåMorgan skrev: Drav på flaska? Eller kanske i fat?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Malt efter bryggning
Jo jag fryser den i plastpåsar. Lättare att distribuera till hönsägaren på det sättet och draven surnar fort annars. Fast rent resursmässigt kan man ju fundera på om det är vettigt.Engan skrev:Vi har faktiskt tänkt köpa höns men att ge dom 5-7 kg på en gång är väl att ta i. Såg någonstans att man kunde frysa in draven.
Brukar ge malten till hönsen. Slänger in 4-5 kg på en gång. De äter, men i omgångar, så de inte blir för mätta. Har inte sparat något än, men det lär bli i bröd också framöver.
Hur många höns har du? Vi har precis köpt fem styckenLimbie skrev:Brukar ge malten till hönsen. Slänger in 4-5 kg på en gång. De äter, men i omgångar, så de inte blir för mätta. Har inte sparat något än, men det lär bli i bröd också framöver.
Vi har 8 höns, tre tuppar.