Första bryggdagen.....

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Första bryggdagen.....

Inlägg av Snow »

Halloj

Lyssnade på er tidigare och satte fart med bryggning istället för att göra klart allt. Så idag
blev det av, min (vår frun va med bitvis oxå :) ).

Har dock ett par funderingar, tror det gick bra det mesta, träffade overkligt bra både i volym och
på afterboil OG, glömde mäta före kok.

Haglar väl på med frågorna och hoppas på lite tankar från er :)
Bidrar med lite bilder oxå.

#1 jag gjorde som så att jag mäskade in med 12l och hällde i malten, rörde runt och lät stå i 75min i
65.5 grader. Nu när jag dribblar i mitt recept kan jag inte få tillbaka dom värden jag använt där
det stod att jag skulle göra så. Frågan OM jag mäskar in med 12 liter, sen fyller jag på med lakvatten och tar ut
23l, vad ska använda för mäskningsvarient i BS2, nu valde jag Single infusion, Medium Body, Batch sparge, då
hamnar värdena ungefär som jag har på min utskrivna instruktion, vad är mest rätt med en setup på Vattenkokare,
Mäskkärl, kokkärl, alla på 25l?

#2 Kylningen av vört från kok till, ca 21 grader tog typ 9 min, kändes som det gick overkligt snabbt, vad är
"vanligt" 20 liter med spiralkylare?

#3 Jag silade (hade inte tänkt det med ångrade mig) vörten innan jag skakade den i jäshinken, hade "starsanat"
silpåsen, fick väldig mycket skum i hinken, skummade även i påsen. är det normalt, eller kan det vara starsan? Är det ok?
Fick en påse med på köpet i Lautherhäxan, den tog jag, grymt bra silkasse

#4 Hur lång tid ca tar det för US-05 att börja bubbla vid 19,5 grader?

#5 Det står i brygganvisninen från BS, att det är två stegsjäsning, först 4 dagar sedan 10 dagar, ska jag tappa om
efter 4dagar, eller vad ska jag göra :? När ska jag torrhumla, och när bör jag kallkrasha?
Den idé jag har är efter 14 dagar, 4 dagar torrhumling, sen kallkrash i två dygn med gelatin, är det rätt tänkt?
Mäskning
Mäskning
Lakadvört
Lakadvört
Kok
Kok
Bilagor
OG
OG
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Första bryggdagen.....

Inlägg av Snow »

Man får testa sig fram :)

Körde andra bryggningen idag, en egen komponerad IPA :shock:

Gick bra tog 5h från att jag började mäska till disken va klar, utrustningen funkar kanon!
Kommer nog att vilja ha större burkar på sikt dock.

Denna gjorde jag, helt klart lite mer fjong i denna vid provsmakning :lol:
Landade på 1050 pre boil, och 1070 post, helt enligt plan mitt i prick typ, kul som fan detta :wink:
Egen designad IPA
Egen designad IPA
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Nu närmar sig dom 14dagar som förstingen skall stå (1a och 2a).

Jag har inte tappat om utan allt står i primären.
Efter att ha läst massor om jäsning om tappning torrhumling etc så har jag lutar det åt att jag på söndag (14 dagar)
kallkrashar till -2 i 2dagar, tar tillbaka vörten till 20 grader, i med pellets löst i fyra dagar, sen kallkrash igen i till typ 0an i ett par dagar.

Efter det så tappar jag om till fat. Låter det stå en vecka, och kolsyrar sedan och flaskar någon dag senare.

Låter det som att jag är rätt ute i processen?

En annan fundering, tog ett prov igår, och den hade då efter 9dagar jäst ut till OG på ca 8, detta ger en ABV på dryga 6% mot estimerade 5,4%. Hur stor "brukar" spridningen på utjäsningen vara för er som har gjort många batcher, rent spontant känns det overkligt att den jäser ut till 8 efter bara 8 dagar. Visserligen så sker ju största alkoholproduktionen i början.

Är lite "besviken" på att den drog iväg så i vörtstyrka, blir ju inte lika "slätdrucken" då, inget jag kommer lida av antagligen, men de som gillar mer mainstream lagers och ales kanske ser den som aningen svår.... :?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Snow skrev: Låter det som att jag är rätt ute i processen?

En annan fundering, tog ett prov igår, och den hade då efter 9dagar jäst ut till OG på ca 8, detta ger en ABV på dryga 6% mot estimerade 5,4%. Hur stor "brukar" spridningen på utjäsningen vara för er som har gjort många batcher, rent spontant känns det overkligt att den jäser ut till 8 efter bara 8 dagar. Visserligen så sker ju största alkoholproduktionen i början.

Är lite "besviken" på att den drog iväg så i vörtstyrka, blir ju inte lika "slätdrucken" då, inget jag kommer lida av antagligen, men de som gillar mer mainstream lagers och ales kanske ser den som aningen svår.... :?
You know nothing, Snow...

8 dagar = färdigjäst ale. Inga konstigheter. Utjäsningsgrad varierar - läs på mer, t ex om mäsktemperatur. SHBF Bryggarwikin bra start. Om den inte tãcker det så hittar du säkert i forumet.

Ang styrka, sök forumet efter spädning - har för mig att det behandlats tidigare. Det låter som det blev öl iallafall! Lycka till.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Först (snabela) Glugg, tack, det du tipsade om va faktiskt guld värt, hade missat en hel del om mäskningen och vad olika temperaturer gör för kropp utjäsning etc. Har nog läst det men tappat den infon i myllret av annan.

Det blev öl av den som jag kallar Amarillo Ale, liknar Oppigårsd Amarillo förvånansvärt mycket :D
Även min andra som jag kallar Amarillo IPA, den jäst dock ut lite väl och landade på 8,3% men god är den.

För att gå vidare med lite motgångar och fundringar
Har idag testat min motfyllare , både på min första batch (Amarillo Ale) och Amarillo IPA. Mottrycksfyllaren funkar bra, meeeen framförallt IPA:n skummar som fan när man släpper trycket så det blir lite slabbigt. Man får va snabb att kapsylera på skummet.

Nu till mina funderingar ( a jag vet I know nooothing :) ) Har låtit IPAn stå i 1 grad i kyl med ca 1 bar i 6 dagar, tyckte det borde räcka för att få klart kolsyrningen. Vill ha lite mer bubblor än tabellerna ger.

När jag tappar den ur fatkranen så skummar ölen upp mycket kraftigt, likaså om jag använder min mottrycksfyllare utan mottryck då kommer det bara skum typ. När jag använder mottrycksfyllaren med tryck så funkar det kanon ända opp i halsen (dvs fyllning av 33cl på ca 40 sek) men när jag stänger tillförseln av öl och trycket sakta evakueras så skummar det upp. Samma om jag använder knappen för snabbevakuering.

Vad beror detta på? Min första tanke var att det helt enkelt är för mycket kolsyra, kanske är det så. Men när jag tog en fylld flaska och testade nyss, då pös det till härligt när man öppnade korken, men inget skum direkt ur flaskan.

När jag häller upp ett ölglas så blir det en herrejösses skumkrona, meeen ölet smakar avslaget, känns som det är avslaget, visserligen med mycket god smak och arom.

Kan det vara så att för mycket kolsyra gör att all (nästan) kolsyra försvinner vid upphällningen när det blir den där enorma skumkronan? Eller vad är det för fenomen?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Snow skrev: Kan det vara så att för mycket kolsyra gör att all (nästan) kolsyra försvinner vid upphällningen när det blir den där enorma skumkronan? Eller vad är det för fenomen?
Hur lång slang/dimension har du mellan fat/tappkran?
Vi börjar där, är själv rätt ny på att använda fat och fick tidigt erfara att vikten av en vad bryggare kallar för "sytråd" mellan fat/tappkran och en för kort "sytråd" gav för våran del endast skum i glaset, när vi väl trimmade in den gick det genast mycket bättre...
Mvh Danisch
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Danisch skrev:
Hur lång slang/dimension har du mellan fat/tappkran?
Vi börjar där, är själv rätt ny på att använda fat och fick tidigt erfara att vikten av en vad bryggare kallar för "sytråd" mellan fat/tappkran och en för kort "sytråd" gav för våran del endast skum i glaset, när vi väl trimmade in den gick det genast mycket bättre...
Mvh Danisch
Hej
Jag har en sytråd, från fat till mottrycksfyllare, där är det övergångar så det är typ 3cm 3/8 innan ballofix och anslutning. Den är ca 1m lång skulle jag tippa på (den som följer med startkit från Humle).

Har ni något "övertryck" i fatet vid fyllning, dvs mer än det tryck som CO2 är löst med i fatet?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Ok då är jag med...sytråd = check

Rätt fel ang serveringstryck så gör iaf jag/vårat gäng så att vi tömmer allt tryck i fatet och ställer sedan in ett serveringstryck som är lite lägre än det som är löst i ölet...säg att vi har 1.1 bar vid 4 grader så ställer vi ner till 0.8-0.9 vid servering och har funkat bra med vår slanglängd på ca 1.5 meter...
Står att den från humle är på 2 meter och det bör räcka enligt mig men det kan vara bra att se över slanglängd på sytråden...

Picknickkranen kan påverka vid upphällningen av ölet...för vi har märkt att öppnar man den inte fullt ut direkt blir det ett jäkla skum i glaset...

Apropå fyllning fat/flaska med mottrycksfyllare är jag inte så kompetent nog att svara...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har du en "riktig" mottrycksfyllare som trycksätter flaskan finns det ingen anledning till sytråd mellan fyllaren och fatet. Sytråden är för att minska tryckfallet men vid mottrycksfyllning är tryckfallet kontrollerat.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:Har du en "riktig" mottrycksfyllare som trycksätter flaskan finns det ingen anledning till sytråd mellan fyllaren och fatet. Sytråden är för att minska tryckfallet men vid mottrycksfyllning är tryckfallet kontrollerat.
Tror du det kan vara bättre att inte ha sytråd?
Nu tror jag denna IPA är väldigt skummig av sig, det är rent sjukt vad den skummar.

Testade med min lager, den gick bättre, men inte helt skum och slabbfritt.... Har provat med olika tryck i fatet, men ingen större skillnad vad gäller skummet, blir lite "jävligare" med högre tryck..

Ja det är en riktig mottrycksfyllare, som funkar snarligt din skulle jag tro, tryck, evakuering och ställbar "pys" evakuering.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det kvittar nog om man har sytråd eller ej, det är inte där felet ligger.

Vanligaste felet är att ölen skummar redan i slangen, har du bubblor som följer med ölen i slangen? Blir det en gasficka i slangen mellan fyllningarna? Kopplingarna mellan fat och fyllare måste vara absolut täta, annars blir det en form av injektor som löser ut kolsyran i ölen och det bildas en gasficka slangen när flödet avstannar mellan fyllningarna.

Jag mottrycksfyller med 0,8 - 1,2bars tryck i fatet lite beroende på kolsyremängden i ölen.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:Det kvittar nog om man har sytråd eller ej, det är inte där felet ligger.

Vanligaste felet är att ölen skummar redan i slangen, har du bubblor som följer med ölen i slangen? Blir det en gasficka i slangen mellan fyllningarna? Kopplingarna mellan fat och fyllare måste vara absolut täta, annars blir det en form av injektor som löser ut kolsyran i ölen och det bildas en gasficka slangen när flödet avstannar mellan fyllningarna.

Jag mottrycksfyller med 0,8 - 1,2bars tryck i fatet lite beroende på kolsyremängden i ölen.
Tror faktiskt det skummar redan i slangen, men vette tusan var det skulle kunna läcka, får testa att byta oringen på kulkopplingen, annars ere ju kopplingar som borde vara täta hela vägen, men TACK för bra input, ska genast ut å testa :D
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Så nu har jag flaskat ca 30 liter bärs, Boston Lager LookAlike och Amarillo IPA (session) vette fan skillnaden egentligen.

Började med att byta sytråden till 3/8, kollade igenom mottrycksfyllaren så alla ventiler är HELT täta.

Gick bättre, började med "Lagern", det skummar fortfarande lite, men man får snitsen efter ett tag, framförallt gäller det att trycksätta fullt ut och direkt med fullt tryck släppa på bärsen.

Sen testade jag att ha fatet på golvet, kändes som det va bättre, men va nog mest placebo, ehuru jag får lite bubblor i slangen när jag stoppar flödet. Tolkar det som co2 som "kaviterar", dvs bubblar på grund av underrtryck när det rinner tillbaka, så nästa gång ska jag göra tvärtom och ställa fatet högt.

Nu funkar det, men visst slabbar det lite när flaskan är fylld upp i halsen och trycket skall nollas helt...

Kan oxå säga att om man av misstag trycker på trycksättningsknappen med full flaska och sen släpper loss flarran jag då trivs getingarna och man har en skumbomb över sig :mrgreen: :mrgreen: testat det 3 ggr idag :?
Skriv svar