Lyssnade på er tidigare och satte fart med bryggning istället för att göra klart allt. Så idag
blev det av, min (vår frun va med bitvis oxå
Har dock ett par funderingar, tror det gick bra det mesta, träffade overkligt bra både i volym och
på afterboil OG, glömde mäta före kok.
Haglar väl på med frågorna och hoppas på lite tankar från er
Bidrar med lite bilder oxå.
#1 jag gjorde som så att jag mäskade in med 12l och hällde i malten, rörde runt och lät stå i 75min i
65.5 grader. Nu när jag dribblar i mitt recept kan jag inte få tillbaka dom värden jag använt där
det stod att jag skulle göra så. Frågan OM jag mäskar in med 12 liter, sen fyller jag på med lakvatten och tar ut
23l, vad ska använda för mäskningsvarient i BS2, nu valde jag Single infusion, Medium Body, Batch sparge, då
hamnar värdena ungefär som jag har på min utskrivna instruktion, vad är mest rätt med en setup på Vattenkokare,
Mäskkärl, kokkärl, alla på 25l?
#2 Kylningen av vört från kok till, ca 21 grader tog typ 9 min, kändes som det gick overkligt snabbt, vad är
"vanligt" 20 liter med spiralkylare?
#3 Jag silade (hade inte tänkt det med ångrade mig) vörten innan jag skakade den i jäshinken, hade "starsanat"
silpåsen, fick väldig mycket skum i hinken, skummade även i påsen. är det normalt, eller kan det vara starsan? Är det ok?
Fick en påse med på köpet i Lautherhäxan, den tog jag, grymt bra silkasse
#4 Hur lång tid ca tar det för US-05 att börja bubbla vid 19,5 grader?
#5 Det står i brygganvisninen från BS, att det är två stegsjäsning, först 4 dagar sedan 10 dagar, ska jag tappa om
efter 4dagar, eller vad ska jag göra
Den idé jag har är efter 14 dagar, 4 dagar torrhumling, sen kallkrash i två dygn med gelatin, är det rätt tänkt?