Ny kvarn MM-3 eller MM-2 pro

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Ny kvarn MM-3 eller MM-2 pro

Inlägg av LasseKongo »

Har beställt en MM-2 pro, skall bli spännande att se hur den är jämfört med den lilla krossen jag har idag. Återkommer med hur
den är att driva o.s.v.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Så då har vi till slut fått nya kvarnen direkt från Monster brewing. Postnord briljerade med att ta lika lång tid på sig från Malmö till Göteborg som det tog från en liten håla i Georgia till Malmö.

Har malt c:a 15kg så här långt, och det är en ruggig skillnad jämfört med kina kvarnen jag hade innan. Dels maler den rejält mycket snabbare, men krossningen blir också bättre med mycket stora skalbitar och mindre mjöl. Sen rymmer hoppern över 5kg vilket ofta räcker för hela batchen. Det som var mest förvånande var nog ändå hur lätt den kändes att driva runt, trodde inte min lilla Makita DDF480 skulle fixa det, men bortsett från i absoluta startögonblicket känns den inte mycket trögare än Kina kvarnen.
Det enda som var lite svagt var väl plattan man monterar på, inget spår för hink, och inga försänkta skruvar undertill, men det kan jag ju fixa en egen.
Bilagor
kvarn.jpg
järv
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av järv »

Kul funderade själv på en sådan tyckte dock att priset vart lite väl högt med shipping och 25% tull. 400 dollar kände jag mig inte beredd att betala just nu. Dock så kanske det blir en sådan i framtiden. Återkom gärna när du fått använda den lite mer.
Användarens profilbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Talnoy »

LasseKongo skrev:Det som var mest förvånande var nog ändå hur lätt den kändes att driva runt, trodde inte min lilla Makita DDF480 skulle fixa det, men bortsett från i absoluta startögonblicket känns den inte mycket trögare än Kina kvarnen.

Smart att lägga skruvdragaren på plattan till höger som du gör på bilden. Du fungerar ju plattan som mothåll till momentet från skruvdragare .
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har monterat min permanent för handsfree-krossning:

160618_lindhcraftbeer_slev_kross_004.jpg

Läs om bygget på: http://www.lindhcraftbeer.com/2016/06/s ... t-pa-slev/

_
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

järv skrev:Kul funderade själv på en sådan tyckte dock att priset vart lite väl högt med shipping och 25% tull. 400 dollar kände jag mig inte beredd att betala just nu. Dock så kanske det blir en sådan i framtiden. Återkom gärna när du fått använda den lite mer.

Ja, det blev ungefär 3800kr totalt, synd att inte Humlegården tar in den modellen, men dom kan ju inte ha alla varianter.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Lindh skrev:Jag har monterat min permanent för handsfree-krossning:

Läs om bygget på: http://www.lindhcraftbeer.com/2016/06/s ... t-pa-slev/

Det där har jag också funderat på, vet att jag såg någon smart grej i nått amerikanskt forum där det var en buntbands liknande historia, men med en skruv eller vad man skall kalla det på, som gjorde att man enkelt kunde justera trycket på avtryckaren genom att dra åt eller släppa på skruven.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det går ju ta en står slangklämma, dom är ju justerbara. Eller seriekoppla två stycken. Jag får bra fart redan med fullt avtryck men med lite löst på buntbanden så blir det riktigt långsamt och fint utan att det släpper.
Skriv svar