Honung och jäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Honung och jäsning

Inlägg av KungfuElvis »

Hur länge borde en batch på 13 liter som man tillsatt honung till (200g) efter tre dagar få jäsa? Har läst att det tar väldigt lång tid för honung att jäsa men redan efter en vecka verkar det inte hända så mycket mer tycker jag.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Honung och jäsning

Inlägg av eric »

Utan egen erfarenhet av honung så verkar det märkligt att det skulle ta speciellt lång tid att jäsa ut honung. Honung innehåller mestadels glukos och en liten andel sukros. Glukos är ju väldigt lätt för jästen att konsumera, det samma med sukros. Sukros är en disackarid och måste spjälkas av jästen om den inte upphettats i sur vört innan, men det brukar ju minst sagt var ett litet hinder för jästen.

Min sida: http://alnemar.com
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag misstänker att det är 100 % honung utan tillsatt jästnäring som kan gå trögt, just på grund av bristen av jästnäring (mineraler). Med stor andel malt får jästen den näring den behöver.
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

Citat från beersmith.com/blog/2009/09/05/brewing-beer-with-honey/ :

"Allow additional time to ferment before bottling. Honey takes a notoriously long time to fully ferment. At a minimum I would allow 3-8 weeks more for full fermentation"
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag har ingen erfarenhet av att det skulle ta längre tid att jäsa ut än annat socker. Lite beroende på hur man tillfört honungen då, att klutta ner den i jäshinken resulterar nog i en honungskaka på botten som tar en evinnerlig tid att jäsa ut. Men är den pastöriserad och uppblandad med vatten när man häller i den tar inte jäsningen längre tid.

Har bryggt 3-4 omgångar honungslager med mer eller mindre lyckat resultat, de mindre lyckade har bara inte smakat honung men varit goda ändå.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

KungfuElvis skrev:Citat från beersmith.com/blog/2009/09/05/brewing-beer-with-honey/ :

"Allow additional time to ferment before bottling. Honey takes a notoriously long time to fully ferment. At a minimum I would allow 3-8 weeks more for full fermentation"
Låter märkligt, han ger ju ingen förklaring heller till att det skulle ta så lång tid. Det enda jag kan tänka mig är näringsbrist (vid stor andel honung) eller att de antibiotiska ämnena skulle kunna påverka.

Här är en vad jag uppfattar det mer seriös artikel:

https://byo.com/mead/item/322-brewing-with-honey
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

Pilsnerkokaren skrev:Jag har ingen erfarenhet av att det skulle ta längre tid att jäsa ut än annat socker. Lite beroende på hur man tillfört honungen då, att klutta ner den i jäshinken resulterar nog i en honungskaka på botten som tar en evinnerlig tid att jäsa ut. Men är den pastöriserad och uppblandad med vatten när man häller i den tar inte jäsningen längre tid.

Har bryggt 3-4 omgångar honungslager med mer eller mindre lyckat resultat, de mindre lyckade har bara inte smakat honung men varit goda ändå.
Hur länge jäste du dom då? Och hur tillförde du honungen?

Jag hällde i ren honung i jäshinken. Honung som jag värmt runt 80 grader ett tag för att sterilisera
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Brygger uteslutande lager med 3 veckorsschemat så 1vecka primärjäsning, 1 vecka sekundär/D-rast och 1-2 veckor klarning/lagring.
Jag pastöriserar honungen i 80° i 2 timmar. Har en Sous vide gryta så det brukar bli 3-4 burkar åt gången. Honungen blir flytande av pastöriseringen så den är lätt att blandar upp med lika mängd varmt vatten för att få den mer lättflytande.

Pastöriseringen dödar de antibiotiska ämnena som finns i obehandlad honung men honungssmaken blir kvar om man inte går över 80° Skulle kanske funka med 75° också men det är inget jag provat.
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

Pilsnerkokaren skrev:Brygger uteslutande lager med 3 veckorsschemat så 1vecka primärjäsning, 1 vecka sekundär/D-rast och 1-2 veckor klarning/lagring.
Jag pastöriserar honungen i 80° i 2 timmar. Har en Sous vide gryta så det brukar bli 3-4 burkar åt gången. Honungen blir flytande av pastöriseringen så den är lätt att blandar upp med lika mängd varmt vatten för att få den mer lättflytande.

Pastöriseringen dödar de antibiotiska ämnena som finns i obehandlad honung men honungssmaken blir kvar om man inte går över 80° Skulle kanske funka med 75° också men det är inget jag provat.
Okej. Då gjorde jag likadant förutom att jag inte blandade ut med vatten.
Kör på tre veckor då, borde ju räcka
Skriv svar