Kolsyra utan att prima...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kolsyra utan att prima...
Nu är första omgången öl gjord, jäst, buteljerad och provsmakad. Hyggligt resultat men det jag och min partner hade mest krångel med var kolsyrningen.
Vi har funderat över enkla och billiga sätt att få i kolsyra i öl och flaska utan att det kostar skjortan (har kollat folk som kört soda stream på youtube halva dagen...) . Det finns ju en massa olika fatkonstruktioner, men vad funkar egentligen och vad behövs som minimum?
Nybörjare är tacksam för alla tips.
Vi har funderat över enkla och billiga sätt att få i kolsyra i öl och flaska utan att det kostar skjortan (har kollat folk som kört soda stream på youtube halva dagen...) . Det finns ju en massa olika fatkonstruktioner, men vad funkar egentligen och vad behövs som minimum?
Re: Kolsyra utan att prima...
Vad var krånglet? För lite socker och/eller tålamod?
Jag antar att du är ute efter kolsyrning på fat mha övertryck från gastub? Man kan jäsa kolsyra på fat också, vilket är vanligast vid användning av partyfat.
Men on det är tvångskarbonering så är det som du då absolut behöver, en manometer och gastub. Kan du inte styra trycket blir det svårt och potentiellt farligt att göra det.
Sen är det ett fat av någon sort och kopplingar till det.
Jag skulle rekommendera corneliusfaten. Smidiga, beprövade och lättillgängliga.
Jag säger det igen. Vet man inte vad man gör är det potentiellt livsfarligt med hemmabyggen av gasmojänger precis som för el.
Jag antar att du är ute efter kolsyrning på fat mha övertryck från gastub? Man kan jäsa kolsyra på fat också, vilket är vanligast vid användning av partyfat.
Men on det är tvångskarbonering så är det som du då absolut behöver, en manometer och gastub. Kan du inte styra trycket blir det svårt och potentiellt farligt att göra det.
Jag säger det igen. Vet man inte vad man gör är det potentiellt livsfarligt med hemmabyggen av gasmojänger precis som för el.
Det som vi båda är ute efter är mer kontroll (och slippa bottensats i flaskan).Bee skrev:Vad var krånglet? För lite socker och/eller tålamod?
Corneliusfat låter det som är vårt alternativ då. Hur fungerar det tekniskt?
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Bee....skräm inte upp dem nu. Har man bara lite sunt förnuft är det inte ett dugg farligt.
Jag skulle nog rekommendera att ni införskaffar några partyfat, en regulator samt sodastreampatron och några specialpluggar för partyfat från MaltMagnus. Då kan ni kolsyresätta på billigast möjliga sätt. Ska ni sedan dricka ur fatet finns flera alternativ ex partystar plus kolsyrepatroner.
Jag har en partystar 5st passande kolsyrepatroner och 2 specialpluggar över om ni är intresserade av det. Nypris är ca 950:- och ni kan få det för 550+ frakt isf. Det ni behöver köpa till är då dels några partyfat för en 50-lapp st. en regulator och en sodastreampatron samt en adapter så de passar ihop. Maltmagnus eller Humlegården har allt det där och ni får nog räkna med en 1000-lapp för det (allt i den här hobbyn blir dyrare än vad man tänkt sig
)
Det ni ska göra sedan är att leta upp en kolsyrningstabell (googla) och pytsa i så mycket komsyra som tabellen säger och sedan vänta några dagar.
Hör av er om ni vill ha grejorna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skulle nog rekommendera att ni införskaffar några partyfat, en regulator samt sodastreampatron och några specialpluggar för partyfat från MaltMagnus. Då kan ni kolsyresätta på billigast möjliga sätt. Ska ni sedan dricka ur fatet finns flera alternativ ex partystar plus kolsyrepatroner.
Jag har en partystar 5st passande kolsyrepatroner och 2 specialpluggar över om ni är intresserade av det. Nypris är ca 950:- och ni kan få det för 550+ frakt isf. Det ni behöver köpa till är då dels några partyfat för en 50-lapp st. en regulator och en sodastreampatron samt en adapter så de passar ihop. Maltmagnus eller Humlegården har allt det där och ni får nog räkna med en 1000-lapp för det (allt i den här hobbyn blir dyrare än vad man tänkt sig
Det ni ska göra sedan är att leta upp en kolsyrningstabell (googla) och pytsa i så mycket komsyra som tabellen säger och sedan vänta några dagar.
Hör av er om ni vill ha grejorna.
Jag har skrivit tekniska instruktioner i mitt arbete... Man vet aldrig vem det är som läser eller vilka förutsättningar de har att förstå svårigheterna. Jag är bara försiktig. [FACE THROWING A KISS]MadManMacho skrev:Bee....skräm inte upp dem nu. Har man bara lite sunt förnuft är det inte ett dugg farligt.
Jag hade sagt corneliusfat på en gång, jag gick omvägen via partyfat. Det enda jag ångrat är att jag inte gick på corneliusfaten direkt.
Instruktioner för corneliusfat finns både som pdf och massor med videos på Youtube. Bara att söka här på forumet till att börja med.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Helt rätt. Jag ångrar också att jag inte gick på Cornyfat med en gång. Dock så finns det en viss vits med att börja smått och stega upp senare om man vill. Om man inte fastnar för hobbyn har man inte plöjt ner lika mycket kapital ex. Sedan så har jag svängt tillbaka till partyfat idag fast via kolsyrning i cornyfat. Poängen med det är att man kan lagra många olika sorters öl väldigt billigt. Det är lätt att modda en flexitap så den passar på ex ett tapptorn och med en kulventil på slangen går det också att byta ölsort utan att behöva dricka ur fatet.
Bra tips! Lite tekniskt för mig, men jag ska ta det med min kollega!
Återkommer!
Återkommer!
Slår ett slag för socker i flaskan...El_barto skrev:Nu är första omgången öl gjord, jäst, buteljerad och provsmakad. Hyggligt resultat men det jag och min partner hade mest krångel med var kolsyrningen.
Massa kolsyra o bottensatsen låter du vara kvar i flaskan.
Hantverksöl!
-
pettersson80
- Torrhumlare

+1Chabo skrev:Slår ett slag för socker i flaskan...El_barto skrev:Nu är första omgången öl gjord, jäst, buteljerad och provsmakad. Hyggligt resultat men det jag och min partner hade mest krångel med var kolsyrningen.
Massa kolsyra o bottensatsen låter du vara kvar i flaskan.
Hantverksöl!
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Nah... Socker fungerar fint men man tröttnar snabbt på den där bottensatsen. För eget bruk fungerar det ju fin men dels så vill man kunna klunka kall öl i trädgården direkt ur flaska och dels så måste man ju mer eller mindre lämna instruktioner i hur man ska hälla upp ölen om man ger bort nån flaska. Ska man på galej vispas dessutom bottensatsen upp och är man av den typen (som jag) som inte räds lite bottensats i magen får man ta straffet dagen efter när allt ska ut. Upplever att det finns en lätt laxerande effekt nämligen.
Så naaah, inte socker. Det är godtagbart de första satserna men man vill styra bort från det ganska omgående tycker jag.
/// M
Så naaah, inte socker. Det är godtagbart de första satserna men man vill styra bort från det ganska omgående tycker jag.
/// M
Smaken är som baken. Jag tycker socker är grymt smidigt. Bottensatsen stör mig inte alls och oftast så stannar den kvar i flaskan oavsett. Primar till och med när jag fyller fat för att få lite grundkolsyra. Visst blir det lite grumligt i första glaset men det ser jag inte som något problem heller.MadManMacho skrev:Så naaah, inte socker. Det är godtagbart de första satserna men man vill styra bort från det ganska omgående tycker jag.
/// M
Så som med allt annat, det gäller att hitta den metod som passar en själv bäst helt enkelt, det finns få rätt eller fel.
/lasse