Alkoholhalten
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Alkoholhalten
Många dumma frågor blir det, men så är det nog om man är nybörjare.
Men. Första riktiga satsen är gjord. Smaken är vi förhållandevis nöjda med, men alkoholhalten blev mycket lägre än förväntat. När vi räknade på det från början hade vi hoppats ligga uppåt 6.5-7 nånstans (en IPA) men vi landade snarare neråt 4.3.
Frågan är hur fasen vi ska göra för att få upp alkoholhalten i nästa omgång?
Är det socker som gäller? I så fall hur mycket?
Eller är det bättre att öka maltmängden eller koka ned vörten till rätt OG?
Men. Första riktiga satsen är gjord. Smaken är vi förhållandevis nöjda med, men alkoholhalten blev mycket lägre än förväntat. När vi räknade på det från början hade vi hoppats ligga uppåt 6.5-7 nånstans (en IPA) men vi landade snarare neråt 4.3.
Re: Alkoholhalten
Ok. Det låter ju mer som en fråga om alkoholhalt.El_barto skrev:Många dumma frågor blir det, men så är det nog om man är nybörjare.
Vad fick ni i OG ? Där finns ju potentialen. Hur gick jäsningen? Hur blev FG?
Det finns ju som du själv skriver olika vägar till högre sockerhalt i mäsken...
Vi missade att mäta OG så vi vet inte exakt, men om jag får tro Brewtarget (och om jag använt det rätt) bör vi haft 1.048 i OG och när vi mätte FG låg den på 1.015 så vi bör landat på 4.3%fluke12 skrev: Ok. Det låter ju mer som en fråga om alkoholhalt.
Vad fick ni i OG ? Där finns ju potentialen. Hur gick jäsningen? Hur blev FG?
Det finns ju som du själv skriver olika vägar till högre sockerhalt i mäsken...
Jäsningen gick fort som tusan och sen har vi primat. Det blev dock ganska lite kolsyra.
Har du möjlighet att öka maltmängden så är väl det prio ett.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alkoholhalten
Fast om ni inte mätte så har ni egentligen ingen aning. Effektiviteten kan variera stort speciellt när man är nybörjare. Man kunde försöka gissa m h a jästens normala förjäsningsgrad men det blir inte särskilt exakt och utjäsningen beror också på hur ni mäskade.
Jag förstår inte frågan fullt ut. Ni använde alltså ett bryggprogram för att uppskatta OG och andra parametrar. Men om programmet säger 4,3% var kommer 6,5-7 ifrån? Kanske förväntade ni er 100% utjäsning och FG 1.000 då? Det är inte ett normalt förväntat resultat heller - läs på lite mer om vad som påverkar det (mäsktemp t ex).
Ja för att landa kring 6 behöver ni antagligen lite högre OG, mer malt som sagt.
Men mät nästa gång!
Jag förstår inte frågan fullt ut. Ni använde alltså ett bryggprogram för att uppskatta OG och andra parametrar. Men om programmet säger 4,3% var kommer 6,5-7 ifrån? Kanske förväntade ni er 100% utjäsning och FG 1.000 då? Det är inte ett normalt förväntat resultat heller - läs på lite mer om vad som påverkar det (mäsktemp t ex).
Ja för att landa kring 6 behöver ni antagligen lite högre OG, mer malt som sagt.
Men mät nästa gång!
Jag tror helt enkelt jag räknade fel... Sen fattar jag att det är skillnad på teori och praktik, däremot är jag okunnig om hur stor skillnaden är. Jag har använt Brewtarget för att försöka få ihop det hela men är inte riktigt säker.Glugg skrev:Fast om ni inte mätte så har ni egentligen ingen aning. Effektiviteten kan variera stort speciellt när man är nybörjare. Man kunde försöka gissa m h a jästens normala förjäsningsgrad men det blir inte särskilt exakt och utjäsningen beror också på hur ni mäskade.
Men mät nästa gång!
Sen funderar jag, vad blir konsekvenser av olika saker, t.ex. hälla i socker eller candisocker eller liknande? Bortsett från att det blir sötare, blir det andra konsekvenser?
Det blir inte sötare med socker, tvärtom torrare eftersom rent socker jäser ut till närmare 100%. Dessa saker kommer upp ofta i nybörjartrådar. läs lite mer t ex SHBF bryggarwikin så du får in grunderna. Lycka till.
... och läs gärna fler nybörjartrådar också. Det mesta har redan besvarats.
Har inte riktigt hittat det jag söker, men jag kan ha missat...Glugg skrev:... och läs gärna fler nybörjartrådar också. Det mesta har redan besvarats.