Pitch calculator... Men vad menar den?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Pitch calculator... Men vad menar den?

Inlägg av macaholic »

Hej
Fick ett tips här på forumet om denna jästberäkningsmekanism, långt ord det :)
http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php

Vad jag inte riktigt fattar är varför den skriver:1st Starter Step, 2st Starter Step, 3st Starter Step... Vad menas med det, menar den att jag måste har fyra e-kolvar
Jag är ledsen om detta är en korkad nyböjarfråga men jag fattar inte vad den menar.
Bild
//Dansken i hörnan
http://www.vandyhrbrygghus.se
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Pitch calculator... Men vad menar den?

Inlägg av Lindh »

Det betyder att man stegar upp startern. Först 1dl några dagar. Sedan 1 liter t.ex. Detta för att cellerna ska växa mer...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tips för er andra som liksom jag kör Android och blivit blåsta av JZ. (Mr. Malty pitch rate calculator Funkar inte på nya versioner av Android)

Jag kan rekommendera "Starter Calc" från Integrar Soluciones istället. Riktigt smidig och lättförståelig.
Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Bee skrev:Tips för er andra som liksom jag kör Android och blivit blåsta av JZ. (Mr. Malty pitch rate calculator Funkar inte på nya versioner av Android)

Jag kan rekommendera "Starter Calc" från Integrar Soluciones istället. Riktigt smidig och lättförståelig.
Jag kör iPhone/ipad-varianten av Mr Malty men jag tycker den är fett komplex, men att jag inte begriper den är nog snarare en fråga om min egen bristande kompetens. :shock:
//Dansken i hörnan
Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Lindh skrev:Det betyder att man stegar upp startern. Först 1dl några dagar. Sedan 1 liter t.ex. Detta för att cellerna ska växa mer...
Jag förstår fortfarande inte, om du tittar på min bild, betyder det då att jag först skall göra en liter och sen fylla på upp till fem? Men vad är det då i steg 3 och 4 jag kan ju inte gärna fylla på fem nya liter i en e-kolv som redan är full?
Jag förstår inte vad som menas och det blir ju på inget sätt enklare att förstå när det en en av de första förkulturer jag gör.

Jag har kollat på din blogg "Lindh" och funnit den mycket intressant men jag gör ju 90-100 liter åt gången och då blir det genast lite mer frågor.
//Dansken i hörnan
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

macaholic skrev:Jag förstår fortfarande inte, om du tittar på min bild, betyder det då att jag först skall göra en liter och sen fylla på upp till fem? Men vad är det då i steg 3 och 4 jag kan ju inte gärna fylla på fem nya liter i en e-kolv som redan är full?
Jag förstår inte vad som menas och det blir ju på inget sätt enklare att förstå när det en en av de första förkulturer jag gör.

Jag har kollat på din blogg "Lindh" och funnit den mycket intressant men jag gör ju 90-100 liter åt gången och då blir det genast lite mer frågor.
Precis som Lindh säger så menar den att du skall stega upp startern. Man brukar säga att den skall stegas upp 5-10ggr i volym per gång. Alltså gör du en på 0,5l vört första gången så kan du stega upp den till 5l nästa gång. Tanken är att man låter jästen göra sitt jobb med kulturen, i 2-3 dagar. Sedan ställer man den i kylen, låter jästen sedimentera och sedan häller man på den nya vörten, eller tillsätter jästen i en annan e-kolv om den första är för liten. Som du ser så blir det röda siffror vilket betyder att du inte vinner på att repetera kulturen med samma volym flera gånger. Skall du jäsa lager så kan du, om du inte vill göra flera förkulturer jäsa 20l öl först, sedan tappa hela kakan i 100l vört.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ska man göra förkulturer till 100 liter lär man behöva större kärl än 5 liter. Kan funka med flera femliters e-kolvar också förstås.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

ekstedt skrev:Ska man göra förkulturer till 100 liter lär man behöva större kärl än 5 liter. Kan funka med flera femliters e-kolvar också förstås.
Ja det blir tufft att klara, speciellt om man som TS vill göra en 1.070 lageröl. I detta fall hade det vart enklast att köra torrjäst.
Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Jag körde faktiskt torrjäst på just denna batchen (1.070) det var bara ett räkneexempel som ju annars är realistisk.
Jag har köpt två e-kolvar på vardera 5 liter eftersom jag misstänkte att det var aningen för lite så det kanske räcker en bit på vägen i alla händelser, men visst är et betydligt smidigare med torrjäst det är bara så förbaskat dyrt, eller finns det någon här som har bra inköpskanaler på det, jag fegar inte för att handla utomlands, hela min anläggning är köpt i Italien, Tyskland och Asien så det möter inget hinder.

Det finns två anledningar till att jag vill köra förkultur
1. Det är spännande att göra allt själv
2. Priset på jäst
Stor tur att inte jäst till bröd är lika dyrt som öl-jäst då hade en brödlimpa kostat en miljard :)
//Dansken i hörnan
Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Tack för era tips när det gäller förkultur till så här stora satser.

Nu tror jag det börjar klarna!
Först gör man en liten sats för att få igång jästen, hystar in den i kylen och låter den stå en tid
När den har sedimerat fyller man på så man har fem liter
När detta har sedimerat häller man från den gamla vörten och på med en ny och fräsh omgång
Eventuellt kan man dela den i två e-kolvar och sen fortsätta på det viset?

Låter det som en plan?
//Dansken i hörnan
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

macaholic skrev:Tack för era tips när det gäller förkultur till så här stora satser.

Nu tror jag det börjar klarna!
Först gör man en liten sats för att få igång jästen, hystar in den i kylen och låter den stå en tid
När den har sedimerat fyller man på så man har fem liter
När detta har sedimerat häller man från den gamla vörten och på med en ny och fräsh omgång
Eventuellt kan man dela den i två e-kolvar och sen fortsätta på det viset?

Låter det som en plan?
Har du en skapligt färsk jäst så kör på 5l på en gång. Har du sparad jäst så dela upp den så lika du kan mellan två e-kolvar och häll i bägge i vörten sen, ligger du lite lägre i OG så borde du klara dig på detta sätt.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Bee skrev:Tips för er andra som liksom jag kör Android och blivit blåsta av JZ. (Mr. Malty pitch rate calculator Funkar inte på nya versioner av Android)

Vafalls? Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev: Vafalls?
Känns inte helt 100, men hade det vart en lager så är det inte helt åt skogen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp, funkar inte för mig. Med min Xperia Z5 och kommentarerna på Google play bekräftar att fler har problemet. Ska dubbelkolla det på en gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag har en S6 och som niklas skriver är det ju sjuka stora mängder i mrmalty. Fast det har det väl alltid varit. Använder brewersfriend.com istället.
Appen du tipsade om får jag inte fram någon viabilitet. Tråkigt då appen såg bra ut.
Grabbar glöm det, jag är förvirrad glömde fylla i ett fält.
Tack för tipset @Bee

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skriv svar