Fatöl med kylt torn hemma i köket :-) igen!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Fatöl med kylt torn hemma i köket :-) igen!

Inlägg av magnda »

Så som bevisligen flera andra hembryggare vill jag (ska jag) ha fatölstapp i köket :-) minst två kanske tre tappar.

Lyckligtvis finns plats för fat och kyl i källaren precis under köket.

Kegerator slang/synål tapptorn/tappar borde inte vara något problem sådant finns ju mycket information om i forumen. Tryckskillnaden tror jag inte heller blir något problem efter vad jag läst. 2-3 m gör helt enkelt inte så stor skillnad (ca 0.25bar) snarare positivt mot skum.

Men så var det detta med kylning av slang och torn. Jag har läst någon tråd om detta men inte mycket. Om detta nu är nödvändigt. Eller nödvändigt är det ju såklart inte önskvärt kanske. Mindre varm öl att slå ut och lägre risk för snusk i slangen. Något som jag bekymrar mig över. När man tänker sig tappa en eller flera öl vid flera tillfällen i veckan tror jag inte det blir rengjort efter varje användning direkt. En gång i veckan kanske i bästa fall. Ni som har eller har sett sådana byggen kan väl skriva om edra erfarenheterna.

I kommersiella fatölssystem kyls ej faten i sig utan ölet kyls under dess väg genom slangen och ofta är hela tapptornet kylt med en slinga som går genom tornet och slangknippet via ett vattenbad som i sin tur kyls av ett aggregat.

Hemma vill jag kyla faten för hållbarhet (inte ett problem på krogen) men helst även slang och torn. Att både ha faten i en kyl och sedan ännu en "öl"kylare bredvid känns som kaka på kaka. Bättre då att låta kylskåpet även kyla slang/torn på något sätt.

Jänkarna verkar pigga på att leda kall luft ur kylen längs med slangen i rör. Känns ineffektivt tycker jag. Hellre då lägga en slang extra med värska med ölslangarna och isolera runt hela knippet (finns färdiga sådana "cobraslangar".

Jag tänker mig ett vatten bad stående i kylen/kegeratorn med en spiral och typ en akvariepump som cirkulera vattnet genom slangpaketn och torn ev. med någon tillsats i vattnet. (Salt glykol algmedel vad vet jag beror på vilka problem som uppstår).

Har något sett detta i praktiken? Åsikter? Tips?
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Fatöl med kylt torn hemma i köket :-) igen!

Inlägg av STMF »

Jag har två kranar i köket. Faten står rakt under i källaren kylda. Sytråd i princip hela vägen.

Det har inte varit något problem alls.
uploadfromtaptalk1464373514890.jpg
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Love it. Och har du någon kylning längs slangen. Tolkar det som att du inte har det. Får du lagom flöde med rimligt tryck i faten? Hur mycket öl är varm innan den kalla kommer?
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

Nej, jag har ingen kylning längs slange. Flödet jag får med min sytråd är eventuellt på gränsen till lite lågt men det stör inte så mycket om det tar 3-4 sekunder extra att hälla upp en öl.

mängden öl i slangen är ganska liten, ca: 1dl. Är det ett tag sedan jag hällde upp en öl, eller att jag tar en liten häller jag ut det. Tar jag en stor öl, eller det var ganska nyligen som jag hällde upp en, häller jag inte ut det.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

magnda skrev:Så som bevisligen flera andra hembryggare vill jag (ska jag) ha fatölstapp i köket :-) minst två kanske tre tappar.

Men så var det detta med kylning av slang och torn.

Jag tänker mig ett vattenbad stående i kylen/kegeratorn med en spiral och typ en akvariepump som cirkulera vattnet genom slangpaketn och torn ev. med någon tillsats i vattnet. (Salt glykol algmedel vad vet jag beror på vilka problem som uppstår).

Har något sett detta i praktiken? Åsikter? Tips?

Det finns lösningar för att vattenkyla datorer (vilket jag gör) som du kanske kan använda.

Man måste dock bygga ihop dem själv, färdiga system är inget vidare bra, eller för klena.

Jag använder en "Monster radiator" ("MORA") av en lite äldre modell, jämfört med vad som finns nu.
På bilderna i länken nedan, så är tjockleken på min radiator betydligt (cirka dubbelt) så tjock.

Jag har inte läst texten, för att förstå varför det är så.
Desto större yta, ju bättre vad gäller "fenorna" i radiatorn.
Möjligen så har man koppar i dem nu för tiden?

Jag använder fem fläktar av 9 möjliga.

Du skulle kanske även lägga ett GPU-kylblock avsett för att kyla grafikkort, (eller kanske två) av koppar i en kropp av vatten.
Min första vattenkylning innebar kylning av TVÅ grafikkort i som satt under samma skal, så det blev en REJÄL klump om 1,1 Kg koppar.

Pumpen jag använder är "dränkt" i en vattenbehållare, och drivs med 12 Volt från datorn.
Slangarna är ganska grova, och innehåller en hyfsad kropp av vatten.
Men du behöver säkert dessutom en reservoar av vatten.

Man kan vinna mycket på att placera radiatorn i t.ex. ett garage eller en källare, med luft som inte värms mer än nödvändigt.

http://www.technic3d.com/news/kuehlunge ... ltlich.htm
Senast redigerad av Rotsac den lördag 2016-05-28 17:47, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Bra ide ska undersökas.
Skriv svar