Undvika syre vid nerkylning?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Undvika syre vid nerkylning?

Inlägg av eka »

Jo, vi har helt klart lämnat de praktiska tillämpningarna nu. De senare inläggen har jag flummat in mer på det teoretiska planet. Jag ber om ursäkt för bruset. :)

Det var nog mest jag själv som förskte reda ut och förstå de grundläggande principerna och sambanden för vad som egentligen händer med gaser och vätskor i olika tryck och temperaturer. Jag känner att om jag har en någorlunda förståelse av den teoretiska delen så är det sen lättare att resonera och bedöma för- och nackdelar gällande praktiska tillämpningar.

Hur jag rent praktiskt ska göra i framtiden vet jag inte. Antagligen ungefär som förut.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ballong på jäsröret i slutet av jäsning?
Själv kallkraschar jag på fat.

Det är klart man får posta brus, men det blir svårare att få vettiga svar. Sen kan personer med som jag med "sur gubbe" syndrom hacka på en. ;-)
eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av eka »

Kallkrascha på fat verkar vara en enkel och robust metod som jag också överväger. Ölet kommer så snabbt som möjligt in i en garanterat syrefri och uv-skyddad miljö.

Den enda nackdelen jag kan se med det är att det blir lite mer partiklar i botten på fatet som man riskerar att virvla upp om man flyttar runt fatet.

Fast om man ser till att tappa upp ett glas eller två efter kallkrasch men innan man har flyttat runt fatet så borde man väl få bort det mesta.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Bee, hur gör du med gelatinet om du kallkraschar på fat ?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Vad som händer ja. En sak som händer är att gaser gillar att blanda sig och gör det hela tiden rent spontant.
Jag börjar bli lite allergisk mot uttrycket "lägger sig som ett lock..." (i all välmening)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Använder aldrig gelatin. Men det är precis som i jäshinken bara att hälla i.
Kallkrasch och tvångskarbonering är en bra kombination. Ölet blir blankt och det blir kolsyrat snabbare.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Ok, kanske man borde testa de ännu. Sku snabba upp processen ganska mycket tänx...
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

FredrikA skrev:Ok, kanske man borde testa de ännu. Sku snabba upp processen ganska mycket tänx...
Med reservation för att jag inte förstår vad "tänx" betyder; du vet väl vad gelatin berstår av?

Dvs. kokade tånaglar av hästar och andra klövdjur.

Vill du verkligen ha sådant i ditt öl?

Å andra sidan så finns det ju gott om personer som gladeligen *äter* en efterrätt med detta skit i, utan att blunda:-(

Adios!
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

De var ord och inga visor [emoji23] [emoji16]
Thanks [emoji6]
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Glöm inte det smaskiga godiset. Fullt av slaktrester, mums.
eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av eka »

Rotsac skrev:Med reservation för att jag inte förstår vad "tänx" betyder; du vet väl vad gelatin berstår av?

Dvs. kokade tånaglar av hästar och andra klövdjur.
Jag använder gelatin ibland, framför allt om jag brygger pilsner.

Eftersom jag inte är vegetarian så ser jag ingen anledning att undvika gelatin. Det är ju inte direkt så det finns kvar något farligt eller onyttigt efter tillverkningsprocessen.

Och det är väl bättre att använda slaktresterna till något vettigt istället för att bara elda upp eller gräva ner dem?
eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av eka »

Glugg skrev:Vad som händer ja. En sak som händer är att gaser gillar att blanda sig och gör det hela tiden rent spontant.
Jag börjar bli lite allergisk mot uttrycket "lägger sig som ett lock..." (i all välmening)
"Lock-effekten" finns till viss del, men den är som jag förstått det ganska temporär. Efter en stund (kanske ett par timmar) så har de olika gaserna blandat sig till en homogen mix.
Skriv svar