Problem med bismak, ph och livsgnista

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav Trollspinnare » torsdag 2016-05-26 13:35

Hej på er!
Jag har bryggt nästan två år nu och är uppe i min 20:e bryggning. Kör biab och ganska små batcher på 7-10 L åt gången. Har bryggt diverse öl men på senare tid mestadels bryggt enklare pale ales för att testa olika humlesmaker. Det som följt mig genom hela min bryggning är en skev bismak som jag inte riktigt kan sätta ord på. Senaste bryggningen var den mest påtaglig och man kan säga att den smakar lite "glöggigt". Vet inte hur jag ska beskriva den med andra ord.

Jag har tänkt att det kanske beror på det basiska vattnet vi har här i Götlaborg så de senaste två bryggningarna har jag försökt justera ph-värdet genom att tillsätta en ml mjölksyra. Vid mäskning har då mitt ph legat runt 5.5. Vad jag nu märkt med mina senaste bryggningar är att ph-värdet efter att ölet jäst klart ligger runt 4.0 - 4.2. Detta kanske är normalt?

Annat jag tänkt på att det kan beror på är oxidation då jag bara tappar mina öl på flaska. Men malttunga öl jag bryggt har haft liknande bismak men att den då kanske ter sig lite mer "spritigt".

Har även tänkt att det kan bero på nedkylningen av vörten och har då försökt forsera fram bismak på en sats genom att kyla under längre tid. Ingen mer påtaglig bismak på den satsen dock.

Jag börjar ärligt talat bli lite uppgiven av detta. Tycker att jag teoretiskt kan mycket om bryggning medan jag praktiskt sett producerar skitöl. Den enda öl jag gjort som saknat denna bismak i är en saison jag gjorde förra sommaren då temperaturen i min garderob (och jäsplats) vart för hög för pale ales och istället valde att köra med jästen french saison och jäsa ölen med tunnan inlindad i en t-shirt i vardgasrummet. Denna öl saknade bismaken och då tänker jag ju givetvis att min bismak skapas av för hög jästemperatur på mina andra öl där jag brukar köra med safale 5 eller nottinghham. Temperaturen i garderoben brukar ligga runt 20 grader höst, vinter och vår.

Jag tänkte nu i alla fall att jag kunde få hjälp med felsökning för att få bukt med mina bismaker. Hur kan jag genom olika bryggningar förändra processen för att hitta källan till mina problem?

Tillägg: Kan väl säga att jag känner av lukten av bismaken när jag tappar ölet till flaskor.
Användarvisningsbild
Trollspinnare
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2015-02-11 12:23

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-05-26 14:06

Måste åter pusha för detta: http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel

Att felsöka öl utan att provsmaka är närmast hopplöst, så ovanstående är ett bättre alternativ. Och om du bor i Gbg så finns här dessutom en väldigt aktiv och utåtriktad hembryggarkultur med goda möjligheter att få dina öl bedömda. Kolla upp Gothia Hembryggarförening exempelvis.

Men för att spekulera så skulle "glögg" kunna stämma in på oxidering av välhumlade öl. Kanske är det därför din saison inte fick tonen, om du hade mindre humle?

Angående pH så är 4,0-4,2 i det lägre spannet av vad som är normalt. Men hur mätte du, såg du till att kolsyran hade försvunnit? Kolsyra sänker pH.

Slutligen så spelar vattnets pH ingen roll så länge den håller sig inom normala ramar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav st1 » torsdag 2016-05-26 14:19

I mitt huvud skulle "glögg" kunna vara fenoler. I så fall beror det antagligen på för hög, eller ojämn, jästemperatur. Jag upplever att ganska många har problem med US-05 i rumstemperatur.

EDIT: Det skulle också kunna bero på trött eller stressad jäst.
Senast redigerad av st1 torsdag 2016-05-26 14:23, redigerad totalt 1 gång.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav MadManMacho » torsdag 2016-05-26 14:20

"Glöggigt" tycker jag skulle kunna vara någon form av spontanjäsning. Kanske se över din brygg-hygien? Pwb och starsan och nya fräscha jäskärl är en bra start.

Sedan har jag också haft en del problem med stressad jäst. Brukar vara lite mer åt "brännt gummi" hållet dock. Se till att rehydrera din US05 eller iaf låta den dra på vörten en halvtimme innan syresättningen. Locket på.

Syresättningen btw. Hur gör du den? Får du inte i tillräckligt med syre kan inte jästen växa sig stor och risken för stress ökar.

/// M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav Trollspinnare » torsdag 2016-05-26 15:22

ekstedt skrev:Måste åter pusha för detta: http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel

Att felsöka öl utan att provsmaka är närmast hopplöst, så ovanstående är ett bättre alternativ. Och om du bor i Gbg så finns här dessutom en väldigt aktiv och utåtriktad hembryggarkultur med goda möjligheter att få dina öl bedömda. Kolla upp Gothia Hembryggarförening exempelvis.

Men för att spekulera så skulle "glögg" kunna stämma in på oxidering av välhumlade öl. Kanske är det därför din saison inte fick tonen, om du hade mindre humle?

Angående pH så är 4,0-4,2 i det lägre spannet av vad som är normalt. Men hur mätte du, såg du till att kolsyran hade försvunnit? Kolsyra sänker pH.

Slutligen så spelar vattnets pH ingen roll så länge den håller sig inom normala ramar.


Mjo. Har tänkt gå ned med en flaska till bryggeributiken för en ölbedömning. Tänkte bara att jag kunde få lite tips och tankar här på vad det kan vara för problem jag har.

Angående oxideringen så fick jag ju dock liknande bismak när jag gjorde min ESB och den var inte så tung vad det gällde humlingen.
Ph-värdet mätte jag innan jag tappade ölen på flaska så ingen kolyra. Trodde dock att ph inte skulle förändras med jäsningen?

I mitt huvud skulle "glögg" kunna vara fenoler. I så fall beror det antagligen på för hög, eller ojämn, jästemperatur. Jag upplever att ganska många har problem med US-05 i rumstemperatur.


Temperaturen i min garderob är väl aningens högt, 20 grader, vilket säkert betyder att temperaturen i jäskärlet ligger runt 22? Dock håller den sig jämn.

"Glöggigt" tycker jag skulle kunna vara någon form av spontanjäsning. Kanske se över din brygg-hygien? Pwb och starsan och nya fräscha jäskärl är en bra start.

Sedan har jag också haft en del problem med stressad jäst. Brukar vara lite mer åt "brännt gummi" hållet dock. Se till att rehydrera din US05 eller iaf låta den dra på vörten en halvtimme innan syresättningen. Locket på.

Syresättningen btw. Hur gör du den? Får du inte i tillräckligt med syre kan inte jästen växa sig stor och risken för stress ökar.


Tycker att jag är väldigt noggrann med hygien. Kör både med starsan och pwb (samt att jag jobbar som sjuksköterska så jag vet hur viktigt det kan vara :D ). Byta jäskärl vart faktiskt min nästa tanke då min nuvarande har fått några bryggningar på CV:t.

För att syresätta brukar jag vispa vörten innan jag tillsätter jästen. Dock har jag aldrig rehydrerat eller låtit jästen dra i vört innan men detta mestadels för att jag brygger så små satser.

Tack allesammans för era tankar!
Användarvisningsbild
Trollspinnare
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2015-02-11 12:23

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-05-26 15:31

Trollspinnare skrev:
Mjo. Har tänkt gå ned med en flaska till bryggeributiken för en ölbedömning. Tänkte bara att jag kunde få lite tips och tankar här på vad det kan vara för problem jag har.

Angående oxideringen så fick jag ju dock liknande bismak när jag gjorde min ESB och den var inte så tung vad det gällde humlingen.
Ph-värdet mätte jag innan jag tappade ölen på flaska så ingen kolyra. Trodde dock att ph inte skulle förändras med jäsningen?


Att ge en flaska till Magnus på bryggeributiken är nog mycket bättre än att vi ska sitta här och spekulera utan att ha provsmakat själva. Som du märker så spretar det ganska duktigt i våra teorier, och vi har väl täckt upp de flesta tänkbara förklaringarna. Om du ger honom två flaskor så kan jag ta den ena och ge dig ett utlåtande också. Eller så ger du honom en flaska innan 4/6 så kan han ta med den till Amylases Sommarölsträff och då kan vi båda plus några till prova den.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Problem med bismak, ph och livsgnista

Inläggav Hugo » torsdag 2016-05-26 23:36

Jag hade konstiga smaker i mina IPA då jag jäste i rumstemp med us 05 och Nottingham. Tyckte det blev avsevärd skillnad då jag först utnyttjade svalare temp i källaren (16-18) grader och sen började med styrd temp i hinken runt 17 grader. Mycket renare, friskare och lättare att få fram humlekaraktär. Gick från mediokert till nåt som emellanåt är fantastiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron