Läckande John Guest....
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Läckande John Guest....
Hej, ny med fat & allt går ganska fint förutom att JG-kopplingen började läcka kraftigt efter att jag testat med annan, kortare sytråd (samma diameter men annan tillverkare). Den fortsätter läcka även när jag byter tillbaka till ursprungssytråden, även om jag känner att det låser fast. Vad händer/vad gör jag för fel? Hur gör ni rent sytråden (2 m) efter användning?
Mvh
J
Mvh
J
Re: Läckande John Guest....
Har du sett till att det är ett riktigt 90° rakt snitt på slangen? Det är viktigt för att det inte ska läcka.
Angående rengöring så hade vi det uppe i en tråd nyligen. Tryckspruta från jula med en ölkoppling på är ett vanligt sätt.
Tack för bra tips med Julasprutaren.
Snittet är bra (bytte även tillbaka till samma sytråd som tidigare hade funkat & även den läckte då).
"Läcka" är ett för tamt ord, mer att det sprutade ut välkolsyrad öl över halva hallgolvet i rasande fart.
Känns mer som JGn gått sönder, väldigt klen i så fall då den hanterats med kärlek för visst ska man kunna plocka isär grejerna för rengöring?
J
Snittet är bra (bytte även tillbaka till samma sytråd som tidigare hade funkat & även den läckte då).
"Läcka" är ett för tamt ord, mer att det sprutade ut välkolsyrad öl över halva hallgolvet i rasande fart.
Känns mer som JGn gått sönder, väldigt klen i så fall då den hanterats med kärlek för visst ska man kunna plocka isär grejerna för rengöring?
J
Plockat isär IG-kopplingen har jag aldrig gjort men tagit isär slangarna för rengöring gör man ofta. Jag har råkat ut för att jag inte fått in slangen ordentligt i kopplingen och då har det läckt, tryck till ordentligt för den sitter fast även fast man inte fått in den ordentligt.Joakim44 skrev:Tack för bra tips med Julasprutaren.
J
+1Bee skrev:Har du sett till att det är ett riktigt 90° rakt snitt på slangen? Det är viktigt för att det inte ska läcka.
Jag rekommenderar en tång man använder för att kapa slangar, när man bygger en vattenkyld dator.
Där är det extremt viktigt att det inte läcker...
Ett test av vattenkylningen under Nyårsafton och begynnande Nyårsnatt för sex år sedan med komponenterna på köksgolvet började bra, men det började att läcka 01:00. Jag hade då använt en kökskniv för att kapa slangen.
Även med en sådan särskild slangkapare, så måste man kapa LÅNGSAMT, för att få ett perfekt snitt.
Skärbladet ska såklart inte vara slött.
Exempel: https://www.inet.se/produkt/5321812/sla ... 9mm/#specs
Notera att bladets spets "punkterar" slangen, för att därefter kapa slangen.
Som sagt: gör det SAKTA!
Om man har för bråttom, så kommer även detta utmärkta verktyg att lämna en "sträng", som man får slita loss.
Inte bra...
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Så känsligt är det inte med John Guest. Men snittet får inte vara så snett att slangen inte bottnar i kopplingen. Sen är det plastgrejor så de ger upp efter ett tag. Handlar oftast om år för mig men du kan förstås ha ett måndagsexemplar.
-
Ölamatören
- Torrhumlare

Jag hade liknande problem när jag blev med fat och JG-kopplingar för första gången för ett par år sedan...
Lösningen då (efter att försökt snitta rakare femtielva ggr): Slangen är inte tillräckligt intryckt i JG-kopplingen. När du tror den är intryckt, så har du typ en kvarts centimeter till.... prova att trycka in den lite till och se om det går...
Lösningen då (efter att försökt snitta rakare femtielva ggr): Slangen är inte tillräckligt intryckt i JG-kopplingen. När du tror den är intryckt, så har du typ en kvarts centimeter till.... prova att trycka in den lite till och se om det går...
Tack för all hjälp!
Tror Ölamatören slog huvudet på spiken & nu funkar det igen.
Tror Ölamatören slog huvudet på spiken & nu funkar det igen.