Det smakat kattpiss och svett..

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mrs_Strawberry
Satsbryggare
Satsbryggare

Det smakat kattpiss och svett..

Inlägg av Mrs_Strawberry »

Alltså.. Det gör verkligen det. Nu har ölen bara kolsyrejäst i en vecka och dessutom i en flaska med 2/3 delar luft eftersom det var sista slatten jag fick ur vid tappningen. Det är därför jag har öppnar den efter bara en vecka. För att jag är nyfiken och den inte är ngt att spara på.
Det här är min första bryggning så jag har lite dåligt tålamod.. :wink:
Jag har bryggt en ipah från "lilla köksbryggeriet" och säkertgjort massor med fel.
Hursomhelst så undrar jag vad smaken kan bero på och om det kommer bli bättre? Hur brukar omogen öl smaka?
Som sagt. Dåligt tålamod.. :mrgreen:
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Det smakat kattpiss och svett..

Inlägg av eric »

Vissa upplever Citra som just kattpiss, så det är humlen som skojar med dig. Svett vet jag däremot inte var det kan komma ifrån.

Min sida: http://alnemar.com
Mrs_Strawberry
Satsbryggare
Satsbryggare

Men jag brukar gilla ipa och framförallt ipa med citra humle.. Min man tyckte dock inte den smakade kattpiss utan mest ganska svagt.
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av rick.lindqvist »

Svett kan härstamma från gammal humle eller fetttsyror från jästen. Att du har en flaska med två tredjedelar luft borde ju spela in även på så kort tid och då kan det vara "gröna äpplen" vi pratar om, eller acetaldehyd som bildas vid oxidering.

Bara att öppna en flaska till!
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Hur vet ni hur kattpiss smakar?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Rotsac skrev:Hur vet ni hur kattpiss smakar?
:lol:
Lite som när folk säger att något smakar skit :wink:

Sorry, kunde inte låta bli :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Rotsac skrev:Hur vet ni hur kattpiss smakar?
Jag tror man kan utgå ifrån att det är aromen som avses. Tyvärr är ju begreppsapparaten kring doft/smak/arom rätt så förvirrad.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jag tycker inte du ska dra några slutsatser av ett test på en halvfylld flaska utan vänta några veckor och testa igen du. Det där syrliga har jag varit med om några gånger. Smakar lite som utspädd starsan. Syrligt och strävt. Har aldrig brytt mig om att analysera varför den uppstår faktiskt men den tenderar att lagras bort rätt snabbt för min del.
Smakar ölen strävt med bräntgummi-karaktär (vet inte riktigt hur jag ska förklara det) kan det nog bero på en stressad jäst. Du kanske fick en lite gammal jäst som fick jobba stenhårt? Noterade du någravita flingor i jäshinken? Det har det blivit i ett par satser för mig nämligen. Tyvärr är den smaken svår att lagra bort. Jag lagrade i 4-5 månader samt drack ölen iskall. Då varden tjänlig men inte mer. Iof en stor förbättring från första flaskan dock.
/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mrs_Strawberry
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack för svar!
Intressant att spekulera i varför den smakar som den gör även om det kanske inte är så meningsfullt fören den är klar. Kanake beror det på oxidering i kombo med den "färska" humlesmaken.
Får testa igen i helgen!
Mrs_Strawberry
Satsbryggare
Satsbryggare

Haha jag skrattar lite åt min brutala rubrik.. Men det var det närmsta jag kunde beskriva det som. Tror dock den var oxiderad som ni var inne på, för dom andra flaskorna har smakat alldeles utmärkt. Gröna äpplen låter dock såå mkt trevligare än kattpiss... Möjligtvis skulle det kunna vara lite lite av "kokta grönsaker" eller så bara inbillar jag mig det eftersom jag förväntar mig det så jag hade locket på vid kok. Kompisarna höll med om att det var en helt ok ipa i klass med mer mediokra köpevarianter.
Nästa gång brygger jag en veteöl!
Skriv svar