[Magnetomrörare DIY]

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: [Magnetomrörare DIY]

Inlägg av Illuminatus »

Tack Rotsac för att du delar med dig :D Vad vore man utan dagens forum! Hur klarade man sig förr i tiden? Trial & error? (Undrar en som är född 1990) :mrgreen:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Hoppas någon är vaken och kan svara mig under kvällen/natten :shock:
Jag funderar på att strunta i magnetomröraren och beställa hem en komplett potentiometer så jag har den nästa vecka och bygga den "riktigt" från början.

Hur mycket förlorar jag på att strunta i magnetomröraren och helt enkelt skaka runt vörten en gång i timmen eller liknande? Är det katastrof för min öl på 11,35L med OG 1069?

Det är så himla mycket jag behöver göra innan bryggning, riktigt nervös faktiskt för det är första helmaltsbryggningen någonsin för min del :oops:
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det går bra att skaka så ofta man kan också.
Magnetomrörare är deluxe varianten av skakande... ;-)
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

En räddare i nöden! :D Deluxe får bli på nästa veckas bryggd. Kan bli kul och se om jag märker skillnad, OG är nämligen detsamma på båda.
Då gör jag som så tills jag fått hem potentiometern och kan bygga en riktig magnetomrörare.

BeerSmith säger 0,86L förkultur till mina 11,35L? Kan jag köra på 1L för att göra det enkelt och med 100g spraymalt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp! För mycket jäst är inte ett problem.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Då antar jag att Beersmith anger en lägsta volym på förkulturen :D

Perfekt! Imorgon odlas det jäst :mrgreen:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Vad trött man blir :cry:

Efter lite läsning om förkultur så är jag väldigt osäker på om jag hinner göra en förkultur till söndag? En förkultur ska enligt de flesta stå minst 24h + 24-48h i kylskåp för att krascha jästen vilket jag tror jag behöver med tanke på min lilla bryggd på 11,35L.

Vad säger ni? Finns det någon möjlighet att jag hinner få till en bra förkultur till söndag som jag kan dekantera?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Du måste inte dekantera heller! Det är bara om du tycker att förkulturen blir för stor % av din öl och ger smakbidrag.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

[Magnetomrörare DIY]

Inlägg av ecmik »

Men men, gör förkulturen nu, skaka så ofta du kan och kyl ner den imorrn eftermiddag, dekantera några timmar innan pitch och ställ den i rumstemp (eller din blivande jästemp). Klart! Jag tror lätt den jäser ut dina 11.5 L utan problem om du gjort en 1L!

PS. 24h i kylskåp har räckt alldeles utmärkt för att dekantera mina förkulturer.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Halvvägs till föräldrarna vänder jag bilen och åker och köper ställbart nätaggregat, chassihona & elektronikbox. Väl framme så funkar inte storleken på fläktarna utan får köra tillbaks till butiken, köpa en 80mm fläkt, kommer tillbaka & märker att magneterna är för stora, återigen tillbaka till butiken (15min enkel resa) och provar med de nya magneterna & tro det eller ej men det blev en magnetomrörare trots allt, ful som stryk är den men att fylla sin funktion tror jag den kommer göra :mrgreen:

Ägnade all tid åt bygge och småfix så det blev stressigt framåt kvällen och blev således ingen förkultur MEN nu har jag en fungerande magnetomrörare som skall invigas imorgon istället. Bryggningen skjuts upp någon dag, ingen mening att stressa men en så här kul grej som att brygga, då försvinner det roliga en gnutta.
Framsida
Framsida
Baksida
Baksida
Magnetomrörare i lite action, kanske lite väl lite?
Magnetomrörare i lite action, kanske lite väl lite?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Tack ecmik för svaret! :D Nu blev det ingen förkultur ikväll men hade blivit om timmarna inte hade dragit ihop sig så snabbt som dom gjorde. Imorgon däremot, då åker jästen ner i vattenbad!
Skriv svar