Hej.
Jag är en riktig öl-fantast, som fått ett bryggkit i present.
Jag har precis öppnat paketet och förstått att det inte längre är nån enkel lek!
Vad ska jag jag köpa för grejer för att ta det några steg ytterligare?
Jag har ju inte ens en kastrull som kommer att fixa kitet!
Köpa ett helt bryggverk verkar ju vara ett bra alternativ. I så fall vad ska jag satsa på?
Det jag sett är ju Italienska och Danska maskiner.
Hur väljer jag?
Pilsner och Lager är mina favoriter..
Nybörjare Vad ska jag köpa
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Nybörjare Vad ska jag köpa
fluke12 skrev:Hej.
Jag har precis öppnat paketet och förstått att det inte längre är nån enkel lek!
.
Öhh.....
"bryggkit"?
Exakt vad innehöll paketet....?
Endast malt och jäst?
Ingick det inga instruktioner till ditt bryggkit?fluke12 skrev:Hej.
Jag har ju inte ens en kastrull som kommer att fixa kitet!
Köpa ett helt bryggverk verkar ju vara ett bra alternativ. I så fall vad ska jag satsa på?
Det jag sett är ju Italienska och Danska maskiner.
Hur väljer jag?
Pilsner och Lager är mina favoriter..
De flesta bryggkitten innehåller det mesta av det man behöver. Vart kommer kittet ifrån?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag skulle säga:
Om du inte är sugen på att bygga själv och har en tajt budget: kör BIAB i typ en Bielmeier
Om du inte vill bygga själv och känner att du vill satsa lite på detta: skaffa en Braumeister i lämplig storlek
Om du gillar teknik och vill komma undan billigt: bygg själv
Valet av bryggverk har inte så mycket att göra med vilken typ av öl du vill göra utan mer om hur mycket du vill brygga per gång och hur mycket arbete du själv måste lägga ner.
Om du inte är sugen på att bygga själv och har en tajt budget: kör BIAB i typ en Bielmeier
Om du inte vill bygga själv och känner att du vill satsa lite på detta: skaffa en Braumeister i lämplig storlek
Om du gillar teknik och vill komma undan billigt: bygg själv
Valet av bryggverk har inte så mycket att göra med vilken typ av öl du vill göra utan mer om hur mycket du vill brygga per gång och hur mycket arbete du själv måste lägga ner.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Välkommen till bryggarvärlden! Håller med Morgan men skulle vilja trycka lite på BIAB rådet. Skaffa dig den största gryta du hittar (mormors gamla "kokaskinkagryta" duger så länge.) köp ett billigt liggunderlag på Clas Ohlsson och läs sedan in dig på BIAB. Finns massor med tips och trix om detta. Kör själv BIAB så behöver du hjälp längs vägen kan du bara pm:a mig. Inga problem!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej igen!
Nu hittade jag en hyfsad komplett utrustning. Braumeister 20 med kylspiral, jäskar, maltkvarn mm.
Jag återkommer med bilder och resultat.
Nu hittade jag en hyfsad komplett utrustning. Braumeister 20 med kylspiral, jäskar, maltkvarn mm.
Jag återkommer med bilder och resultat.