100+ liters gryta planer bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

100+ liters gryta planer bryggverk

Inlägg av Simon86 »

Hej har fått tag på en 120 liter gryta med dubbelmantel för ångvärmning.
Tanken är att omvandla den till ett bryggverk för att brygga i garaget.
Kan inte riktigt bestämma mig vilken modell jag ska bygga.

Har tillgång till vatten, golvbrunn och 3-fas 16A.
Har ej tillgång att TIG svetsa rostfritt med rotgas för att få bra svetsar.
Vågar inte använda ånga under tyck för uppvärmning i ett hembygge.

Gemensamt förde olika alternativen är en effekt på 2x 3kW
Vinsch för att hissa maltkorg/biabpåse.

Alt 1 BIAB utan hål.
Inga hål tas i grytan och dubbelmanteln bevaras och kan fungera som kylmantel.Tömning sker med hävert och värmning via doppvärmare.
Pumpen suger under bibab-påsen via kopparrör invändigt i grytan mellan påse och gryta. (behövs själv primande diagraph pump).

+ Enkel konstruktion
+ Enkel att bygga
+ Kyla med dubbelmantel

- Dyr pump
- Jobbig att rengöra.
- Risk att maltbädden sätter igen vid för högt flöde.

Alt 2 BIAB med hål.

Som ett vanlig biab med element i botten och tappkran en bit upp. Eventuellt ett större kran under gryta för att kunna städa ur den.
Eftersom det är i princip omöjligt att få en genomföring tät igenom dubbelmanteln utan att svetsa så försvinner funktionen på den möjligtvis kan man spruta i fogskum i den så det blir som isolering (Gäller alt 2 till 4)

+Enkel konstruktion
+Relativt enkel att bygga (håltagning i rostfritt).
+Lätt att städa
+Billigare pump

-Går ej att kyla manteln.
-Risk att maltbädden sätter igen vid för högt flöde.

Alt 3 Maltkorg med omrörare. (Camurri CB200 kopia)

Som alt 2 men med maltkorg i metall eller plast alternativ uppspänt bibabtyg i en ställning så att tyget inte trasslar in sig i omrörarens blad.
Men motor placerad ovanför på locket och axel uppifrån till skillnad mot CB200:an.

+ Lätt att städa
+ Ingen pump som sätter igen
+ Ingen maltbädd som sätter igen.

- Svår /dyr konstruktion med omrörarmotor
- Svår /dyr konstruktion med maltkorg.
- Går ej att kyla manteln.

Alt 4. Braumastier kopia.

+ Ingen maltbädd som sätter igen.
+ Billig pump
+ Lätt att städa

- Svår / dyr konstruktion med maltpipa
- Svår / dyr konstruktion med silplåtar
- Går ej att kyla manteln.

Bild Bild Bild

Just nu lutar det åt alternativ 2 som på sikt kan byggas om till alt 4 när verktyg och plånbok tillåter (materialkostnad + TIG svets).
Som vanligt är jag snålare än en smålänning som har fått restskatt, så det blir ebay eller aliexpress för rördelar och komponenter.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: 100+ liters gryta planer bryggverk

Inlägg av Morgan »

Istället för att göra hål, har du funderat på att göra en robust hävert i kopparrör? Då skulle du kunna pumpa från botten, upp över kanten, ner under grytan och så upp igen till toppen av maltbädden. Bara du får in vörten i häverten första gången så kommer det funka. Du skulle kunna ha en nippel vid utloppet där du sätter en slang som du kan lägga på maltbädden för att inte plaska och skjuta hål i maltbädden. För att få igång det hela suger du bara i slangen. Du behöver också en kulventil efter pumpen så du kan reglera flödet.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Ja det skulle vara ett alternativ med häverten och på så vis undvika den dyra själv primande pumpen.
Men alla dessa inre rör som skall smita mellan biabpåsen för värmare och hävertar känns som en lösning som kommer blir krånglig eller tänker jag fel.
Samt att rengöringen blir krånglig. Den kommer inte gå att tippa speciellt lätt.

Kan det funka med hål med större diameter i yttre manteln. Sen föra in tex ett VP rör eller avloppsrör i samma diameter och täta med silicon eller annat lämpligt martial och ändå köra kylvatten i manteln.
Va tror ni om det? Läcker det lite gör det inget då vi har betonggolv med fall och golvbrunn.
Kruxet är väl att hitta ett rör i plast som tål värmen, eventuellt skulle ett rör i metall kanske kunna mjuklödas eller svetsat med pinne. Då det är på utsidan av kärlet och ej kommer i kontakt med vörten.
Bild

Kylning är det bara PVV som funkar med dessa volymer?
Eller skulle man kunna koppla två spiraler i serie eller parallellt för att kyla säga 50 - 60 liter vört.

Har även skissat lite på hur ställningen skall se ut för att ta upp lasterna bäst.
Den kommer täckas med plyfa på 3 av fyra sidor. De olika färgerna är för att veta hur många olika längder av regeln som skall kapas.
Den övre kranen kommer monteras efter någon testbryggning med hävert för att se hur mycket vi vill vaska av gegget.
Bild
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag tror det blir svårt att få manteln att fungera om du gör hål i den men såklart inte omöjligt. Jag skulle dock inte chansa utan tycker det är värdefullt med en fungerande mantel. Häverten kan ju böjas till så att den följer grytans sida ner och inte är så mycket i vägen. Doppvärmaren behöver ju ett långt skaft. Antingen använder du en sån stor från humle.se som är riktigt bra eller så bygger du ett skaft själv av kopparrör och monterar element i änden, vilket dock är meckigt. Och självklart behöver du också en falskbotten. Jag har aldrig bryggt biab men är det viktigt att påsen sluter tätt mot väggen? Själva principen bygger ju såvitt jag förstår bara på att påsen sänks ner sen lyfts upp och låts rinna av.
Sen tror jag du kan skippa mittbenen i konstruktionen. Ett ben i varje hörn räcker gott och väl. Det är dock väldigt viktigt med plyfan på sidorna eftersom den hindrar att benen tippar och kuben tappar formen. De behövs alltså och är inte bara dekorativa.
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Du tror att det blir avsevärd skillnad med att kyla med manteln?
Så pass att det är värt att behålla den?

En falskbotten eller maltkorg i rostfritt skulle vara det bästa alternativet men dyrast.
BIBAB påsen funkar nog lika bra med rör på sidan men tänker att det blir krångligare.

Rengöring skulle kunna göras med hävert och våtdammsugare

Att plyfaskivorna har funktion är jag helt med på.
Men grytans tyngdpunkt blir i princip placerad mitt över de fyra mittpelarna tänkte att det var bra att ha några extra pelare, det blir ju en extrakostnad på ca 25kr och 15 min jobb.
Det är ju inte ivägen på något sätt även om det kanske är overkill.
Gissar att vikten okapad är säkert 50+ kg sen så det blir 50 - 70 kg vatten o malt kanske mer.

Skulle vilja kapa bort hela nedre klumpen med elementen och då blir det öppet in till manteln ändå.
Visserligen längst ned men ändå ett rejält hål som gör att manteln knappast lär fyllas med vatten utan det rinner rätt igenom på den sidan som intaget i ovankant är.
Det kanske skulle gå att sätta en plugg/blindlock från tex till ett avloppsrör eller vent rör om diametern stämmer.
Bild
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Simon86 skrev:Du tror att det blir avsevärd skillnad med att kyla med manteln?
Så pass att det är värt att behålla den?
Nej inte egentligen. Men om du redan har en inbyggd kylfunktion som dessutom är fantastiskt lätt att hålla ren, varför skulle du då förstöra den funktionen?
Simon86 skrev:En falskbotten eller maltkorg i rostfritt skulle vara det bästa alternativet men dyrast.
BIBAB påsen funkar nog lika bra med rör på sidan men tänker att det blir krångligare.
Hur skulle du orka lyfta upp BIAB-påsen? Det känns som att ett maltrör är ett måste om du vill både mäska och koka i samma kärl (och då också en vinsch). Hur ska du annars få ur draven innan koket? Jag tänkte nog inte på detta sist jag skrev till dig. Rätt snabbt börjar jag tänka i banorna Braumeister-klon. Eller så har du separata mäsk- och kokkärl, och då skulle ju ditt kärl passa bra som kokkärl med tanke på manteln.
Simon86 skrev:Att plyfaskivorna har funktion är jag helt med på.
Men grytans tyngdpunkt blir i princip placerad mitt över de fyra mittpelarna tänkte att det var bra att ha några extra pelare, det blir ju en extrakostnad på ca 25kr och 15 min jobb.
Det är ju inte ivägen på något sätt även om det kanske är overkill.
Gissar att vikten okapad är säkert 50+ kg sen så det blir 50 - 70 kg vatten o malt kanske mer.
I praktiken kommer inte pelarna på mitten av långsidorna bära nån vikt såvida du inte sätter hjul direkt under dem. Den undre liggande regeln kommer bara att flexa. Om du fixerar det hela i plyfaskivan så kommer den att ta en del av belastningen och det är väl kanske inte lämpligt.
Simon86 skrev:Skulle vilja kapa bort hela nedre klumpen med elementen och då blir det öppet in till manteln ändå.
Visserligen längst ned men ändå ett rejält hål som gör att manteln knappast lär fyllas med vatten utan det rinner rätt igenom på den sidan som intaget i ovankant är.
Det kanske skulle gå att sätta en plugg/blindlock från tex till ett avloppsrör eller vent rör om diametern stämmer.
Elementen sitter idag inne i manteln? ... perfekt för en Bain Marie Pot Still, men den tråden hör hemma i ett annat forum...
Skriv svar