Fråga angående STC-1000

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Fråga angående STC-1000

Inlägg av kangarooster »

Hej,

Jag tänkte köpa en STC-1000 och ett begnagnat kylskåp och har lite frågor:

1. Är det något speciellt man ska tänka på i valet av kylskåp?
2. Ska man ställa in kylskåpet på maximal kyla? Eller ska man koppla ur kylskåpets interna termostat?
3. Går det att använda en frys?
4. Kan inte kylskåpet ta stryk av att det stängs av och på hela tiden?

Tack :)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Fråga angående STC-1000

Inlägg av niklas_n »

1. Nej. Förutom att de du skall förvara i kylen skall få plats.
2. Maximal kyla, många gånger räcker det för kallkrash.
3. Ja, men den har oftast kylslingor på var och varannat hyllplan, som kan vara svårta att bocka undan.
4. STC har en inbyggd timer som gör så att inte kyl/frys sätts av och på konstant.
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BryggeriX »

1. Ett gammalt hederligt med analog termostat. Dvs inget digitalt och modernt..
2. Jag har inte kopplat bort termostaten, men lossat givaren från bakre väggen så att den inte känner kylan lika bra. Pendlade mellan 2 och 4 grader med termostaten på rätt ställe och inställt på maxkyla och svajar bara mellan 0 och 0,3 med lossad givare och STC inställd på 0.
3. Ja. Se upp med kondens som inte har någonstans att ta vägen som i en kyl och som föregående inlägg - placering av kylslingor om det inte är frysbox.
4. Originaltermostaten slår ju ändå på och av fast med lite större spann på temperaturen. Fördröjningen i STC skonar kompressorn.
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Hej, tack för svar!

Vad är bra att ha som värmekälla? Många använder en frostvakt, och det verkar ju praktiskt eftersom att dem är gjorda för fuktiga miljöer, men jag har även läst att halogenlampor ska gå bra.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

En liten glödlampa i en plåtburk räcker gott. Plåtburken är ett måste då ljuset annars förstör ölen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Ok, tack!

Märkte dock att jag inte har några jordade uttag i samma rum som jag tänkte placera kylen, så jag får se om jag går vidare med detta. Dock är ju lite spänning i tillvaron är aldrig fel ;)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Glödlampa i plåtburk är en mindre bra idé.
Jag orkar inte skriva om allt jag skrev i går så:
bryggapa skrev: Bäst är att byta ut den mot en värmare med lägre effekt och större yta. En glödlampa blir även den grishet.
Kika på den här t.ex.
http://www.ebay.com/itm/220v-Frost-prot ... 1157123810
5m -> 50w, mer än tillräckligt. 'Väv' in värmekabeln i ett gammalt ugnsgaller eller en gallerhylla från ett kylskåp t.ex.

Annars är en en fots 'tube heater' också ett väldigt bra alternativ
http://www.ebay.com/itm/Electric-Tubula ... 0761439783
Dock kommer de med en knepig brittisk kontakt, klipp och byt, eller köp till en adapter.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BryggeriX »

Jag tänker inte argumentera för eller emot olika värmekällor utan bara berätta vad jag använder.

En läslampa med klämfäste liknande den jag länkar till och med en 15W glödlampa i.
Har skärmat av ljuset med aluminiumfolie.

Klarade att hålla 24 grader i skåpet i 10-15 grader omgivande temp i garaget.

http://www.lampgallerian.se/lampor/vagg ... king-klam/
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

15W glödlampor brukar inte bli så varma, och är väl av den typ man normal brukar använda i kylskåp. Dessutom borde skärmen skydda en del, så det skulle väl jag tycka är en rätt skaplig lösning också.

Poängen är att man bör tänka efter lite innan man stoppar in en värmare i ett kylskåp. Det är mycket plast i ett kylskåp och isoleringen är ofta ett relativt brandfarligt skum (som dessutom ger en hel del giftiga gaser när det upphettas/brinner om jag förstått det rätt).
Även om risken är låg, bör man tänka efter vad som kan hända vid ett eventuellt fel. Vad som händer om värmaren 'hänger' sig? Eller om det blir kortis? Kylskåpet går ju även när man är på jobbet och när man ligger och sover.
En säkring av väl vald storlek (alltså bara för värmaren, t.ex. 0,1 A för effekter upp till 23W eller 0,2A för upp till 46W vid 230V) och en värmare som inte kan bli 'het' utan bara 'varm', är billig försäkring.
Funkar det med en glödlampa i en plåtburk? Med en hårtork? Frostvakt? Kupévärmare? Jodå, det "funkar" nog. Och det kan nog vara 99,9% "ofarligt", men kan man utan att det kostar mera (förutsatt att man behöver köpa värmaren), använda något som är 99,999% "ofarligt", så är väl det (0,099%) bättre?
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Tack för svaren. Precis som du säger bryggapa så står kylen på när man sover och är på jobbet. Känns tryggast att säkra värmaren samt köra på en sådan som du länkade. Sen om kinesiska produkter är säkra är en annan fråga (CE märkning?).

Är det glasrörssäkring med hållare man ska ha? 0,250 A för 50 W, blir det bra?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Tja, det mesta är nog tillverkat i Kina nu för tiden och det behöver inte vara något fel för det.
Visst finns det en poäng med CE märkning, meeen om du ska stoppa in saker i kylskåpet, tror jag ändå hellre på att använda förnuft. Vad är bättre, en billig kinesisk värmare med låg yteffekt, än säg en CE märkt halogenlampa, eller kupévärmare?
Jag har själv köpt sådana kablar och tycker själv de jag fått verkar helt ok, men det betyder ingenting, använd eget omdöme.
Klart, om man letar lite så kan man säkert hitta alternativ som är vettiga OCH har CE märkning. Man kanske får hosta upp med lite mer kosing dock. Värmemattor för groddning eller för reptiler kan vara ett tips.

Jajamän, glasrörssäkring. 250mA för 50W låter helt rätt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Den kinesiska CE är en "Chinese Export" märkning. Den går att särskilja från vår CE märkning men det handlar bara om hur brett i sär bokstäverna står. Om jag minns rätt.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Om jag minns rätt ska det också finnas en fyrsiffrig kod.
Men jag säger detta med reservation då det kan vara specifikt för personligskyddsutrustning.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Om man nu kör på en 15 w lampa, måste man tänka på att ha en viss ip-klass på hållaren? Kan tänka mig att bildas fukt. Eller duger https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... bel-p37516

Edit:
http://www.zoo.se/heat-glo-exoterra-var ... -50-w.html -> Kanske kan vara något?
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Jag körde länge med en kupévärmare som jag hade över och det fungerade mycket bra, förut att den vibrerade rätt kraftigt och drog säkert en hel del ström.

Det jag nu köpt är en Tube heater som jag köpte på ebay för 150kr och den funkar superbra. Låter ingenting. Samt är ip55 klassad.

Om jag vore dig skulle jag satsa på en sånn
Skriv svar