Illuminatus skrev:Låter nästan för bra för att vara sant, skämt åsido. Min fundering kring den lösningen är att kommer man hitta en bra hastighet på fläkten med tanke på att den hackvis ökar eller minskar i strömstyrka?
Kanske inte är någon som vet på förhand utan jag får antagligen prova lösningen och se hur det fungerar. Svårt och simulera vört kanske vid testning men så mycket trögare borde väll inte vört vara jämfört med vatten som jag kommer använda vid testning för att skapa virvel?
Ja, det går att hitta en lämplig spänning om man har en adapter med tillräckligt många steg.
Min har 1,5 - 12 Volt, i 6 steg. Det som fungerar bäst är 6 Volt, till en PC-fläkt.
Det blir bättre virvel med 7,5 Volt, men då släpper loppan taget efter ett tag.
Det som påverkar val av spänning är vilken sorts magneter du använder ("neodym rekommenderas), antal magneter, hur de är arrangerade ("två högar" brukar vara lämpligast), typ/storlek av magnetloppa.
*SAMT* viskositeten/stadiet av jästbildningen.
Det blir jobbigare för lopppan att dra runt vätskan, när det bildas jäst i början, då hoppar mn loppa ur under den första natten. Vid återstart snurrar den sedan under totalt utan problem under de två-tre dygn som jag brukar låta det hela stå.
Dessutom så inverkar det faktum huruvida din E-kolv har en *plan botten på insidan* eller ej!
Det är trixigt att få loppan att stanna kvar om botten är konvex, då vill den gärna släppa taget om magneterna, och hoppa ut till kanten av E-kolven.
Jag provade först med te i vatten, för att få lite partiklar, det funkade hyfsat.
En sockerlösning är lämpligt att prova med, men strö gärna ned lite te i den efter ett tag.
När magneterna kämpar för att hålla min loppa (25-27 mm) loppa på "toppen av den invändiga höjden", så rör den sig up-ned och skramlar en del.
Det är en viss fördel med det, då man märker att det funkar. Det hela står i köket, så det stör ingen.
Jag provade att dämpa ljudet genom att trä en bit plastslang, respektive silikonslang över loppan.
Den tunnare och mjukare silikonslangen funkade bäst. Men det blev inte helt säkert, loppan kunde släppa.
Jag klippte då av toppen på ett finger i en tunn engångshandske, och knöt ihop den med 0,2 mm fisklina.
Det blev en fungerande kompromiss. Jag lade även till ett lager av magneter på två "högar".
Det hela duger för noll kronor, jag hade alla prylar i datorskrotlådan.
Jag slakate en nätdel från en stationär dator. Men... undvik att använda en metallåda!
Använd en plastlåda! Jag hade dock ingen bra sådan.
Det påverkar såklart magnetfältet på ett negativt sätt att använda en metallåda, så man måste förstås ta upp ett hål i locket för att få magneterna att greppa tag i varandra på ett pålitligt sätt.