[Magnetomrörare DIY]

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

[Magnetomrörare DIY]

Inlägg av Illuminatus »

Behöver akut hjälp med att bygga en magnetomrörare till på fredag då jag måste använda den till förkulturen jag skall göra. Delarna behöver finnas i min närmsta elektronikbutik exempelvis Kjell&Co.

Jag vet vad jag behöver förutom hur jag skall styra fläkthastigheten?

Har inte tid att beställa potentiometer/spänningsregulator från ebay.

Snabba svar hade varit som en gåva från ovan! :mrgreen:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: [Magnetomrörare DIY]

Inlägg av Illuminatus »

Kan jag använda en sådan här?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nformation

Jag behöver kunna justera hastigheten på utsidan av omröraren. Hur gör jag detta med ovanstående pryl?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Nej, du vill ha en ställbar fläktstyrning. Har precis för mig att Kjell har haft nån bra men hittar den inte nu

Vad har du mer för butiker i närheten? Nån IT-komponents handel?
Senast redigerad av urkelme den onsdag 2016-05-18 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vemsom »

Du behöver

* Datorfläkt
* Magneter
* Dubbelhälftande tejp / lim
* AC-DC adapter med lagom spänning (testa dig fram, max 12V) och minst 300mA ström (gissar jag på).
* Något att montera grejorna i.

Sen är det bra om du har en potentiometer eller motstånd du kan växla mellan för att ställa hastigheten.
Du kan även ställa hastigheten med en DC-adapter med lägre spänning.

Kjell har dyra potentiometrar, du kan säkert löda ur någon gammal pryl.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... %89-p90310

Sen behöver du givetvis en magnetloppa :)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Denna kan du använda men då ställer du inte hastigheten på lådan du bygger in allt i utan på adaptern, och det är fasta lägen.
Men funkar, jag använder en sådan att driva en pcfläkt till akvariet och kan ställa hastigheten med den.

kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108

Länken funkade inte, så man får kopiera och klistra in
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Tusen tack!

Då har jag lite olika alternativ. Den ställbara strömadaptern lät smidig. Då slipper jag ett moment. Bara koppla in adaptern till DC-honan som sitter ditskruvad i boxen väll? Sen då koppla fläkten till samma DC-hona givetvis.

Tänker jag rätt? :)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

precis, busenkel lösning
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Låter nästan för bra för att vara sant, skämt åsido. Min fundering kring den lösningen är att kommer man hitta en bra hastighet på fläkten med tanke på att den hackvis ökar eller minskar i strömstyrka?

Kanske inte är någon som vet på förhand utan jag får antagligen prova lösningen och se hur det fungerar. Svårt och simulera vört kanske vid testning men så mycket trögare borde väll inte vört vara jämfört med vatten som jag kommer använda vid testning för att skapa virvel?
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Blanda i socker till den OG du beräknas få i förkulturen. Det borde ge samma eller åtminstone liknade viskositet.

Lycka till!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Ett stort tack ska ni ha för att ni släppte min huvudvärk kring det här!

Ska inhandla delarna under fredag och förhoppningsvis provköra omröraren. Magnetloppan är på väg :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

pettersson80 skrev:Blanda i socker till den OG du beräknas få i förkulturen. Det borde ge samma eller åtminstone liknade viskositet.

Lycka till!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Smart, det ska jag prova!
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av maca »

Det är givetvis bättre att kunna ställa hastigheten med en potentiometer. Jag brukar få variera min hastighet beroende på vad jag kör med för loppa (har flera stycken). Testa initialt med lösningen med det ställbara eftersom det är tajt med tid. Men på sikt rekommenderar jag att du bygger en egen styrkrets, inte speciellt svårt och du behöver typ 2 motstånd, 2 kondensatorer och en spänningsomvandlare förutom potentiometern. Alternativt köper en färdig från t.ex. electrokit eller beställer en på ebay för 20 spänn från Kina.

Börja med ett lågt värde, säg 6v och öka om du ser behov av det.
In /dev/null no one will hear you scream ....
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Det låter ungefär så som min plan ser ut. Jag hade utan tvekan beställt hem ett färdigt kit om tiden fanns men jag behöver verkligen göra förkulturen innan helgen så att det blir bryggdag på söndag :mrgreen:
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Illuminatus skrev:Låter nästan för bra för att vara sant, skämt åsido. Min fundering kring den lösningen är att kommer man hitta en bra hastighet på fläkten med tanke på att den hackvis ökar eller minskar i strömstyrka?

Kanske inte är någon som vet på förhand utan jag får antagligen prova lösningen och se hur det fungerar. Svårt och simulera vört kanske vid testning men så mycket trögare borde väll inte vört vara jämfört med vatten som jag kommer använda vid testning för att skapa virvel?
Ja, det går att hitta en lämplig spänning om man har en adapter med tillräckligt många steg.
Min har 1,5 - 12 Volt, i 6 steg. Det som fungerar bäst är 6 Volt, till en PC-fläkt.
Det blir bättre virvel med 7,5 Volt, men då släpper loppan taget efter ett tag.

Det som påverkar val av spänning är vilken sorts magneter du använder ("neodym rekommenderas), antal magneter, hur de är arrangerade ("två högar" brukar vara lämpligast), typ/storlek av magnetloppa.

*SAMT* viskositeten/stadiet av jästbildningen.

Det blir jobbigare för lopppan att dra runt vätskan, när det bildas jäst i början, då hoppar mn loppa ur under den första natten. Vid återstart snurrar den sedan under totalt utan problem under de två-tre dygn som jag brukar låta det hela stå.

Dessutom så inverkar det faktum huruvida din E-kolv har en *plan botten på insidan* eller ej!
Det är trixigt att få loppan att stanna kvar om botten är konvex, då vill den gärna släppa taget om magneterna, och hoppa ut till kanten av E-kolven.

Jag provade först med te i vatten, för att få lite partiklar, det funkade hyfsat.
En sockerlösning är lämpligt att prova med, men strö gärna ned lite te i den efter ett tag.

När magneterna kämpar för att hålla min loppa (25-27 mm) loppa på "toppen av den invändiga höjden", så rör den sig up-ned och skramlar en del.
Det är en viss fördel med det, då man märker att det funkar. Det hela står i köket, så det stör ingen.

Jag provade att dämpa ljudet genom att trä en bit plastslang, respektive silikonslang över loppan.
Den tunnare och mjukare silikonslangen funkade bäst. Men det blev inte helt säkert, loppan kunde släppa.

Jag klippte då av toppen på ett finger i en tunn engångshandske, och knöt ihop den med 0,2 mm fisklina.
Det blev en fungerande kompromiss. Jag lade även till ett lager av magneter på två "högar".

Det hela duger för noll kronor, jag hade alla prylar i datorskrotlådan.
Jag slakate en nätdel från en stationär dator. Men... undvik att använda en metallåda!
Använd en plastlåda! Jag hade dock ingen bra sådan.

Det påverkar såklart magnetfältet på ett negativt sätt att använda en metallåda, så man måste förstås ta upp ett hål i locket för att få magneterna att greppa tag i varandra på ett pålitligt sätt.
Skriv svar