Tokmycket karamellmalt, går det att rädda?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Re: Tokmycket karamellmalt, går det att rädda?
Men det är väl klart att det ska få jäsa ut och att man måste smaka på det först.
Och tänk på tonen tack. Tror det finns fler som håller med mig för det är inte första gången du tar till onödigt hårt och det är enligt mig inte förenligt med den rådande hembryggarandan.
/// M
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och tänk på tonen tack. Tror det finns fler som håller med mig för det är inte första gången du tar till onödigt hårt och det är enligt mig inte förenligt med den rådande hembryggarandan.
/// M
Nej, det är inte alls klart att det var vad som menades.MadManMacho skrev:Men det är väl klart att det ska få jäsa ut och att man måste smaka på det först.
/// M
Och någon slags ryggdunkande "hembryggaranda" där man inte i klarspråk får kritisera ett uselt förslag ställer jag inte upp på. Jag inbillar mig inte vara felfri och har säkert uttryckt mig olämpligt vid något tillfälle, men i denna tråd ångrar jag intet.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Ok. Glad påsk!
Glad Påsk själv!MadManMacho skrev:Ok. Glad påsk!
(och jag uppskattar din uppriktighet f.ö.)
Jag har gjort en folköl enligt recept från Basic Brewing video som innehöll drygt 50% karamellmalt. Om jag minns rätt jäste den ut från 1.035 till 1.015. Jag vill minnas att jag humlade till drygt 30 ibu, med tonvikt på bittergivan. Ett av mina mest lyckade bryggningar, relativt fyllig för alkoholstyrkan och mycket smakrik.
Har tappat om efter 8 dagars jäsning nu och det hade jäst ut oväntat bra till 1.011. Och visst smakade det sött, men inte odrickbart sött... Hursom så slängde jag i ordentligt med humle så nu är det bara att vänta och se...
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Kul! Hoppas det blir bra då!
Hur blev det?