Har en ipa som jäst klart och ska torrhumlas. Funderar på om det är lämpligt att samtidigt ta ner tempen till någon minusgrad för kallkrasch? Styr frysboxen den jäser i med stc1000 så jag skulle kunna låta det ta några dagar att komma ner i temp och sen hålla den några dygn, hur länge brukar det behövas?
Eller ska jag helt enkelt dela upp det i två steg. Först torrhumla och sen kallkrascha?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kallkrascha och torrhumla samtidigt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Kallkrascha och torrhumla samtidigt?
Alltså, det går ju!
Kör du pellets så kommer de att sjunka snabbt till botten vid kall temperatur och ge en mer "finstämd" humlekaraktär.
Använder du kottar (i påse) är min gissning att du får ungefär samma effekt som med pellets på noll eller strax under.
Torrhumling med pellets varmt ger den fetare aromen helt klart.
Kör du pellets så kommer de att sjunka snabbt till botten vid kall temperatur och ge en mer "finstämd" humlekaraktär.
Använder du kottar (i påse) är min gissning att du får ungefär samma effekt som med pellets på noll eller strax under.
Torrhumling med pellets varmt ger den fetare aromen helt klart.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Tack för svar. Visste inte att det gav olika effekter men låter spännande. Tror jag gör så att den får vara i 2 dygns så här o sen tar jag ner den lite lagom långsamt
Lyssna på "Can you brew it" avsnittet om Epic Pale Ale. Dom använder bara cascade men har ett avancerat torrhumlings schema med olika temperatur. Enligt JZ så är det ett väldigt komplext öl som man inte kan tro bara har en sorts humle.
- vemsom
- Torrhumlare

Jag har hört (inte testat själv) att jästen kommer hjälpa till att ta fram smakerna ur humlen. Rådet skulle då vara att torrhumla innan kallkrasch.