Kallkrascha och torrhumla samtidigt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Kallkrascha och torrhumla samtidigt?

Inlägg av Palmbryggd »

Har en ipa som jäst klart och ska torrhumlas. Funderar på om det är lämpligt att samtidigt ta ner tempen till någon minusgrad för kallkrasch? Styr frysboxen den jäser i med stc1000 så jag skulle kunna låta det ta några dagar att komma ner i temp och sen hålla den några dygn, hur länge brukar det behövas?

Eller ska jag helt enkelt dela upp det i två steg. Först torrhumla och sen kallkrascha?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Kallkrascha och torrhumla samtidigt?

Inlägg av rick.lindqvist »

Alltså, det går ju!

Kör du pellets så kommer de att sjunka snabbt till botten vid kall temperatur och ge en mer "finstämd" humlekaraktär.

Använder du kottar (i påse) är min gissning att du får ungefär samma effekt som med pellets på noll eller strax under.

Torrhumling med pellets varmt ger den fetare aromen helt klart.
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

Tack för svar. Visste inte att det gav olika effekter men låter spännande. Tror jag gör så att den får vara i 2 dygns så här o sen tar jag ner den lite lagom långsamt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Lyssna på "Can you brew it" avsnittet om Epic Pale Ale. Dom använder bara cascade men har ett avancerat torrhumlings schema med olika temperatur. Enligt JZ så är det ett väldigt komplext öl som man inte kan tro bara har en sorts humle.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vemsom »

Jag har hört (inte testat själv) att jästen kommer hjälpa till att ta fram smakerna ur humlen. Rådet skulle då vara att torrhumla innan kallkrasch.
Skriv svar