Gasolbrännare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

BADKARSBOB
Nybryggare
Nybryggare

Gasolbrännare

Inlägg av BADKARSBOB »

Hej, Emil heter Jag och är ny på forat.
Jag köpte för ett tag sedan en patina 36l kastrull. dock har jag bara två faser till min spis (2,2kW på stora plattan) vilket resulterar i att rullande kok uteblir trots isolering.

Jag funderar på att svetsa mig en bryggpall där jag kan ställa under en 2,8kw gasolbrännare från feltema. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000033698/
Är det någon som har erfarenhet av detta, jag har testat mig fram med diverse doppvärmare samt räknat lite termodynamik (svårt med avkylning) och kommer fram till att 2,5kW bör räcka för rullande kok på 20l vört.

Är jag ute och cyklar? eller kan det räcka?

/ Emil
Totte_S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Gasolbrännare

Inlägg av Totte_S »

Den brännaren du länkar till är lagom för att koka tevatten med ute i skogen ;-) även om den teoretiskt skulle räcka, men det tror jag inte, så skulle du behöva köpa många små gasoltuber.
Sikta på en
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... ok-772178/
eller liknande.

Här finns en som jag använt en hel del i andra sammanhang, 3 reglerbara lågor. Du behöver en stor gasoltub och en regulator till dessa varianter, så starkostnaden blir lite högre, men du kokar lätt det du behöver.
Notera att det står endast för utomhusbruk.
http://fogas.se/shop/1361---cafékoek-8.6-kw/
Senast redigerad av Totte_S den tisdag 2015-09-29 12:57, redigerad totalt 2 gånger.
BADKARSBOB
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av BADKARSBOB »

Tack Totte_S! Passar mycket bättre och verkar vara stadig redan innan.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Du ska nog inte ens försöka med mindre än 5kw brännare. Du behöver ha mycket ventilation när du eldar med en sådan så då får det bli utomhus, vilket gör att du behöver en större. Brygger i 36l gryta på gasspisen i köket ibland, och den brännaren är på 3,8kw. Men vanligtvis använder jag en liknande brännare som länken beskriver, men då utomhus.

Julas brännare är lagom stor till ett bra pris
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Kolla hur din spis är inkopplad. Du talar om att spisen bara använder 2 faser. Det talar för att du har ett trefasuttag, typ Perilex, såvida inte spisen är fast inkopplad.
Kolla även hur stora säkringar det är till spisen. Det kanske är 3x16A.

M.a.o. kan du då eventuellt använda spisuttaget till värma grytan med och i så fall är det bästa, tycker jag, en induktionsplatta från ex. Hendi på 3 500 W. Du behöver i så fall en adapter till spisuttaget med en Perilexkontakt, hane, i ena änden, och sedan en sladd och tre "vanliga" (Shuko), jordade uttag i andra där du sätter induktionsplattan i ett av dem.

http://elbutik.se/product.html/grenutta ... schuko-230
http://www.ebay.de/itm/Hendi-239780-Gas ... 0960776368
Björn Petersson
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Kokar i min 36l Patina med ett pecoservice 2.4kW element. Inga problem med rullande kok där.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Är du intresserad så har jag en 4kw gasolbrännare jag kan sälja för 200 kr.
Aldrig använd.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att tänka på när du använder gasol - du kommer i en högre grad än det gäller för el att elda för kråkorna. M.a.o. så kommer då en mindre del av den angivna effekten än vad som gäller för el att komma vätskan tillgodo.
Björn Petersson
borik
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av borik »

Har precis provat min Jula-kokare, den som är länkad av Totte, artnr 772178. Besviken på flammorna, de var orangea och fladdrade lite vänligt. Jag hade räknat med blå väsande lågor. Jag köpte med en regulatorsats som var monterad på slang, med artnr 763090. Den är specad med maxkap 1,5 kg/h. De har en annan regulator som har artnr 218200. Den senare ska klara förbrukning på 8 kg/h och max arbetstryck 2,5 Bar. Jag har en Landmann Gasgrill med 4 brännare i grilldelen, och en kokplatta som jag har kokat öl på några gånger. Den regulatorn har liknande spec som den jag alltså nu köpte på Jula - men den ger en helt annan effekt?! Antar att jag får åka iväg och köpa den större regulatorn?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Provade du att justera/öppna den silvriga skjutmuffen som sitter vid kranen? Om den inte är öppen blir det bara fjösiga orangea lågor.
Totte_S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Totte_S »

I princip alla svenska regulatorer ger 30 mbar tryck på gasen, med normal slang så ska flödet räcka till. Som pilsnerkokaren skriver så skall du justera in spjällmuffen. Det finns två målade streck som muffen skall vara emellan, sedan finjusterar du så att du inte har orange lågor. Julaköken är vindkänsliga, svårt att justera om det är blåsigt ute. Justera ska du bara beöva göra en gång.
Men, du kanske har en poäng ang regulatorns kapacitet, jag är ingen gasolexpert.
borik
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av borik »

Tack Totte och Pilsnerkokaren!
Som jag har letat runt på nätet innan jag kom på att det ju är här man kan fråga!! :D Jag hade mina funderingar på den där blanka muffen, man ser ju att det är liksom skåror under och jag var inne på att de hade något med syretillförseln att göra. På den bästa bilden som jag hittat på brännaren så sitter muffen ända ut, så därför satte jag den där. Fantastiskt dålig instruktion/monteringsanvisning medföljde brännaren ... :?
Totte_S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Totte_S »

Då tolkar jag det som att du har fått ordning på det.
Vi kokar 50-60 liter utan problem med den brännaren.
borik
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av borik »

Japp! Funkar utmärkt. Tack för hjälpen, vänner!
Skriv svar