Olika värden SG hydrometer vs refraktmeter
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Olika värden SG hydrometer vs refraktmeter
När jag tappade om ölen till sekundären och mätte SG så hamnade värdet med hydrometern på 1.012 och när jag kollade med en refraktometer så läste jag av 1.030?? Kalibrerade den med vatten och den visade 0 , så den verkar vara ok. Förstår inte vad som kan vara fel. Mätglaset är på 100 ml (hade tidigare 250 ml) och hydrometern flyter fritt. Lutar lite mot kanten av glaset men det ska väl inte kunna påverka värdet (se bifogad bild)? Provet var på ca 19 grader vid mätningen. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel jag gör? Kan lappen med skalan i hydrometern ha rört sig??
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Olika värden SG hydrometer vs refraktmeter
Det här kommer upp med jämna mellanrum. Refraktometern kan inte användas för att mäta öl som jäst eftersom alkoholen påverkar resultatet. Det finns formler för att ändå räkna ut ett riktvärde där man även behöver ange OG. Jag använder det ibland för att se ungefär hur långt jäsningen gått, t.ex. om det är dags för diacetylrast. Men felet blir stort, så tänk åtminstone +/- 3 öchslegrader. Jag har data från många bryggningar bakåt i tiden och det är stor spridning, troligen finns det fler faktorer som påverkar än alkoholhalten. Färg, grumlighet, vörtkomposition? Ingen vet.
- J Andersson
- Torrhumlare

En refraktometer ger inte korrekta värden efter jäsning eftersom alkoholen påverkar brytningsindexet. Finns korrigeringstabeller för detta, men de är inte särskilt exakta vad jag förstått. Mät FG med hydrometern helt enkelt och spara refraktometern för att kunna ta snabba mätningar under bryggdagen.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Postar en länk till mitt svar i en tidigare tråd på samma ämne.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=75006#p75006
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=75006#p75006
Ok, det förklarar det hela. Då kan jag lugnt förlita mig på hydrometerns värden. Tack för de snabba och bra beskrivningarna