Använder du bara en sodastream-manick för detta eller hur bär du dig åt rent praktiskt?ekstedt skrev:Jag tror man kommer långt med att fylla eventuell tapphink samt flaskor med koldioxid. Det har jag börjat med, och min preliminära bedömning är att det har haft önskad effekt. Ingen mörkning av ölet och bibehållen humlearom. Jag har ett välhumlat kornvin där jag råkade glömma att fylla några flaskor med koldioxid. Jag ska prova dessa parallellt med andra flaskor vid tillfälle, helst blint och triangulerat, och se om det finns någon skillnad.
Blöt papp (trans-2-nonenal) uppstår ej av oxidering på den kalla sidan för övrigt enligt "Priciples of brewing science". Det är kanske därför det är så ovanligt för hembryggare, jag tror aldrig jag har känt det i en hembryggd, däremot dassig humle och karamell/kola och vinösa madeiratoner från kall oxidering.
Att blåsa ur kärl med kolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Att blåsa ur kärl med kolsyra
Jag kör en kolsyretubs-manick med pistolmunstycke som Magnus på Bryggeributiken byggde ihop åt mig, den funkar mycket smidigt.Jonas Johnsson skrev: Använder du bara en sodastream-manick för detta eller hur bär du dig åt rent praktiskt?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Aha, han får bygga en sån till mig då kanskeekstedt skrev:
Jag kör en kolsyretubs-manick med pistolmunstycke som Magnus på Bryggeributiken byggde ihop åt mig, den funkar mycket smidigt.
Nej, jag tänker mig att det är 100 % koldioxid där om man fyller flaskan från botten.st1 skrev: Fyller du även headspace med koldioxid innan du sätter på kapsylen? Jag har gjort det några gånger men känner att det eventuellt är lite overkill. I min process tror jag att den huvudsakliga kontakten med syre sker i tapphinken.
Intressant angående papp-felsmaken!
Vad tror ni om att göra så här? :
Använda plasthink som man satt på 1-2 kranar på samt pro-filler, innan tappning sätta på locket till plasthinken och blås ur med co2 genom hålet för vattenlåset.
I den mån de går undvika använda hävert för överföring till plasthinken om man inte jäst i en damejeanne. Jäser man i plasthink, se till att ha en kran på den från början och föra vätskan från den genom en slang som man har på botten av tappningskärlet.
Sedan blåsa ur varje flaska med co2 innan tappning.
Är ju lite drygt att blåsa ur varje flaska med co2, men vet inte annars hur man ska göra. Frågan är vilket steg som är viktigast om man kolsyrejäser? En viss mån av syre försvinner ju i samband med jäsningen.
Använda plasthink som man satt på 1-2 kranar på samt pro-filler, innan tappning sätta på locket till plasthinken och blås ur med co2 genom hålet för vattenlåset.
I den mån de går undvika använda hävert för överföring till plasthinken om man inte jäst i en damejeanne. Jäser man i plasthink, se till att ha en kran på den från början och föra vätskan från den genom en slang som man har på botten av tappningskärlet.
Sedan blåsa ur varje flaska med co2 innan tappning.
Är ju lite drygt att blåsa ur varje flaska med co2, men vet inte annars hur man ska göra. Frågan är vilket steg som är viktigast om man kolsyrejäser? En viss mån av syre försvinner ju i samband med jäsningen.
Det är ju så en Beergun funkar. Man trycker ner pinnen i flaskan, blåser in co2 och sen fyller man från botten och upp, då ligger ju co2 som ett litet lock och trycker ut syret. Sen sätter man på kapsylen och det är syrefritt. ja det kanske finns lite men det kan man leva medentombed skrev:Är ju lite drygt att blåsa ur varje flaska med co2, men vet inte annars hur man ska göra. Frågan är vilket steg som är viktigast om man kolsyrejäser? En viss mån av syre försvinner ju i samband med jäsningen.
// Jonas
Momentet med att trycka ner munstycket i flaskan och pytsa i lite koldioxid kräver väldigt lite extra i tid och meck, men kan potentiellt ge väldigt mycket tillbaka.
Gjorde ett experiment vid flasktappning för 2 månader sedan där jag blåste ur en flaska med co2 men inte andra. Smakade av igår och skillnaden var rätt stor. Skulle kunna jämföra skillnaden mellan vattenbehandlad och icke vattenbehandlad öl.
Den som blåstes ur hade kvar mer arom, krispigare, humlesmaken närvarande och mer fräsch medan den andra hade ingen arom, sötare, och humlesmaken var dov och försvann bort i 'dovheten'.
Vill även poängtera att jag gjort denna öl förut och skickat in den icke co2 behandlade för bedömning där de sa att de inte upptäckte några felsmaker.
Tror att de även letar efter dessa 'pappsmaker'. Men för mig är oxidation nu en dovare humlesmak och arom och allmänt sötare öl.
Den som blåstes ur hade kvar mer arom, krispigare, humlesmaken närvarande och mer fräsch medan den andra hade ingen arom, sötare, och humlesmaken var dov och försvann bort i 'dovheten'.
Vill även poängtera att jag gjort denna öl förut och skickat in den icke co2 behandlade för bedömning där de sa att de inte upptäckte några felsmaker.
Tror att de även letar efter dessa 'pappsmaker'. Men för mig är oxidation nu en dovare humlesmak och arom och allmänt sötare öl.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Hur ser den där manicken ut som du använder Ekstedt?
Jag står med en skruvmejsel och pytsar ner i hinken.
Men det känns inte så lämpligt att använda till flaskorna. Behöver något smidigare lösning till det.
Men det känns inte så lämpligt att använda till flaskorna. Behöver något smidigare lösning till det.
Att blåsa ur kärl med kolsyra
Jag använder en fatkoppling (AliExpress) som funkar för både öl- och gaskoppling som har en nippel på undersidan där du kan fästa en bit ölslang på. Bara att trycka i fatkopplingen till gasen och fylla flaskan från botten på nån sekund.pannkaksparty skrev:Hur ser den där manicken ut som du använder Ekstedt?
Använder samma till rengöring av ölslang, så den e multikompatibel.. [emoji6]
Lite som en mindre variant av ett bensinpumpsmunstycke.pannkaksparty skrev:Hur ser den där manicken ut som du använder Ekstedt?
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Någon länk till något som skulle passa en soda stream gasflaska?