Party Cooler för vört & ölkylning!?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Party Cooler för vört & ölkylning!?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Är man rimligt händig får man en kegerator om man installerar ett tapptorn i ett annat lock än originalet.
Tror inte att den är vattentät och den har nog inte kapacitet för att kyla några större mängder vätska eftersom effekten inte är större än 172 watt. Men vill man jäsa i ett större kärl så passar den här kusligt bra. Skulle nästan tro att den är måttanpassad för party coolern.
http://www.polsinelli.it/en/shop/drum-e ... urope.html
Bild
Går inte att trycksätta för den är tillverkad i tjock folie (synd att kalla det plåt) men jäsa bör gå bra. man får fixa till ett hål för jäsröret bara.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Oliv trumma?
Billigaste hittills jag sett. Tyskarna vill ha 80euro..
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev:Oliv trumma?
Billigaste hittills jag sett. Tyskarna vill ha 80euro..
Finns från Italien med, 64€ för 30l och 69€ för 50l. Det är riktiga jäskärl med packning.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Billigt å billigt vet jag inte? Lägg på 50 euro i frakt så är det inte så kul längre. Jag köpte 2st och notan slutade på 180 euro inkl frakt.
niklas_n skrev: Finns från Italien med, 64€ för 30l och 69€ för 50l. Det är riktiga jäskärl med packning.

Den jag länkade till kommer från Italien, har silikonpackning i locket och kostar 65 euro. Finns det ännu fler att välja på?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Pilsnerkokaren skrev:Men vill man jäsa i ett större kärl så passar den här kusligt bra. Skulle nästan tro att den är måttanpassad för party coolern.
Ve dig pilsnerkokarn för att du kommer göra mig ännu fattigare! Nu måste jag ju ha en Polsinelli! Grrr.
Andra gången du gör reklam för den nu! "Polsinerkokaren"
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Pilsnerkokaren skrev:Är man rimligt händig får man en kegerator om man installerar ett tapptorn i ett annat lock än originalet.
Tror inte att den är vattentät och den har nog inte kapacitet för att kyla några större mängder vätska eftersom effekten inte är större än 172 watt. Men vill man jäsa i ett större kärl så passar den här kusligt bra. Skulle nästan tro att den är måttanpassad för party coolern.
Bild
Går inte att trycksätta för den är tillverkad i tjock folie (synd att kalla det plåt) men jäsa bör gå bra. man får fixa till ett hål för jäsröret bara.
Bild

Typ snurr brickan "snudda" från ikea råkar passa perfekt som lock till partycoolern :)

Ska bygga en kegerator inom kort

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Tyvärr så är det förberett för en kran i det fatet. Blindpluggen som sitter i hålet (gängat) får inte plats i coolern, den sticker ut 8-10mm. Så jag skruvade glatt i den inifrån men det funkar inte, det läcker :(

Man får alltså fixa en bättre packning än O-ringen som sitter på pluggen om man ska ha den i en party cooler.

Har funderat på att bygga en kegerator av en party cooler. Kran och slang är inköpt, coolern har jag, förhöjning har jag kvar från förra brygg-SM och fat har jag. Undrar varför det inte blivit av ännu?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Pilsnerkokaren skrev: Den jag länkade till kommer från Italien, har silikonpackning i locket och kostar 65 euro. Finns det ännu fler att välja på?
Om du är inne på Polsinelli och klickar på italienska så kommer det upp en massa grejer. Finns en rad olika jäskärl, större tankar med och utan tryck. Dock drar frakten iväg, men är rätt konstant. Man kan lägga på ett par säckar basmalt för 23€/25kg och klara sig på samma frakt.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

urkelme skrev:Ni med partycooler, är den vattentätt?
Tänker om man fyller den med vätska som man kyler ner det och i med en kylspiral kopplat till pump så kan man använda den till att kyla kärl med kylmantel/kopparlindad/plastslangslindad.
satsa då hellre på en liten frysbox som bör ha lite mer effekt. jag tror nämligen att du lätt får rätt stora förluster i ett sånt system du beskriver.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Okej Pilsnerkokaren bara några kontrollfrågor till om din Polsinelli 30L :)

1. Om man fixar en vettig Oring går det alltså att få till utan att byta ngt annat som mutter eller dyl?
2. Har du tagit av handtagen eller är det bara att de inte syns?
3. Verkar handtagen hålla för att lyfta den fylld, om man ngn gång skulle behöva?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag var helt säker på att det skulle vara tätt men tji fick jag när jag provade. Jag köpte 2st så jag kan kolla på fatet som står tom på jobb imorgon.

Nä jag har inte tagit av handtagen, det är bara en usel bildvinkel. Men det är nog svårt att lyfta ur fatet ur coolern om det är fullt, man behöver lirka förbi handtag och svetsen som är mitt på och det finns inte plats för att kunna greppa handtagen ordentligt. Det blir att man lyfter fatet i locket, det funkar när det är tomt men locket är alldeles för klent för det om fatet är fullt. Handtagen är däremot tillräckligt stabila för att hantera ett fyllt fat med.
Bild
Det är precis att det går förbi handtaget och det är lika snålt med svetsen mitt på.
Bild
När pluggen sitter på utsidan får man inte i fatet i Coolern så då skruvade jag den på insidan istället
Bild Bild
Med pluggen på insidan blev det nästan slätt på utsidan, men det hjälper ju inte om det inte är tätt.

Det är ett mycket snyggt fat som är lättdiskat och helt utan skarvar invändigt, locket är stort så man kommer lätt åt invändigt. Silikonpackningen i locket är väl inte helt lyckad, locket är gängat så packningen biter rätt bra innan locket har tätat om man inte smörjer med armaturfett eller något annat bra joxs.

Om det är värt pengarna? Har ingen aning, jag köpte dom för att möjligen slippa svetsa tryckkärl. Tyvärr så visade det sig att det är väldigt tunn plåt och det inte går att trycksätta dom utan fara för ens liv. Får väl använda dom till något annat bara, för snygga är dom :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det är en 1/2" rörgänga men pluggen är för liten i diameter (Ø22mm) för att O-ringen ska kunna täta när man skruvar i den på insidan. Utvändigt är hålet försänkt så O-ringen får ett säte att landa i men invändigt saknas det och då behövs det en större skalle på pluggen.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Först tack för suverän info och bilder!
Pilsnerkokaren skrev:Det är en 1/2" rörgänga men pluggen är för liten i diameter (Ø22mm) för att O-ringen ska kunna täta när man skruvar i den på insidan. Utvändigt är hålet försänkt så O-ringen får ett säte att landa i men invändigt saknas det och då behövs det en större skalle på pluggen.
Ok men det låter ju lösbart då om det är en standard rörgänga. Även utan metallsvarv ;-)
Typ en sån här nippel har ju en riktigt bred fläns (fast den ska inte vara ihålig men isåfall en plugg i den i sin tur t ex. )
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-p ... 000035108/
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Glöm inte vanlig gängtejp, gängan på pluggen är inte lång men några varv gängtejp löser nog problemet. Annars är det är rostfritt eller plast som gäller, koppar och kromat är inte bra i kombo med öl. Fredrik har upplyst mig om detta i en annan tråd, med all rätt.

Jag ska prova och se om jag kan få det tätt med gängtejp.
Drakmark
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Drakmark »

Jag har också köpt 2st Polsinelli 30L, men tycker det var för tajt med den "vanliga" Party Coolern så istället satsade jag på Scandomestic Minicooler TK 85 från Tretti. Den är på 85L istället för 50L. Det är samma höjd men är 10cm bredare och 5cm djupare.
http://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/p ... stic-tk-85
TK-85-web.jpg
Jag ska göra ett försök och modifiera den med STC-1000+.
Skriv svar