SM 2016 - Feedback

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2016 - Feedback

Inläggav martinb » tisdag 2016-05-03 12:52

Nu när SM är över för de flesta så fortsätter vi i arrangörsgruppen med avslutning, uppföljning och utvärdering.
Här behöver vi bland annat er hjälp se över de saker vi kanske missat redan i vår preliminära lista.
De stora punkterna vi redan har som inte behöver tas upp igen är:
  • Matserveringen
  • Appen i iPhone
Feedback gällande resten - allt från ljud och ljus till entrén, glasutlämning, toaletter med mera - skicka in så ska vi se ta in det i vår sammanställning till kommande års arrangörer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav larslind » tisdag 2016-05-03 13:27

Nyfiken på hur många var vi
bryggare ?
betalande besökare?.
Mycket bra jobbat.
Borde vara möjligt att inte behöva fylla i Guld & silver& borns om man inte vill/har tid.
Kanske även pappers rösta. men då är det mer jobb för er.

Stort tack igen
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Användarvisningsbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tisdag 2008-07-29 14:26
Ort: Helsingborg

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav rick.lindqvist » tisdag 2016-05-03 17:11

Ljudet var tydligen bättre än tidigare år bra, vi lärde oss bara att prata ut ordentligt.
Komradio var en mycket bra idé!
Många toaletter fanns det vilket är viktigt.
Stämningen var fantastisk, vilket är viktigt.
Arrangörerna hade verkligen tänkt till på det hela taget. Jag antar att ni har börjat planera i god tid.

Man borde kunna optimera detta med röstning. Jag vet inte hur, men kan konstatera att jag själv (och andra) "inte orkade rösta" för att jag inte "orkar appa". Vilket i sin tur känns oschysst mot bryggarna. Så om någon kommer på ett sätt som gör det ännu lättare att rösta är det kanske positivt.

Sammanfattningsvis - ett fantastiskt jobb av er i Skåne!
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav Getingen » tisdag 2016-05-03 17:18

Varken jag eller min farsa kunde rösta. Att man kunde uppsöka shbf:s monter för röstning läste vi försent. Min kod på baksidan av programmet sades vara ogiltig trots flertalet tänkbara försök. Min farsas godkändes men sidan stod och laddade i all evighet när koden hade knappats in.

Bortsett ifrån ovan + matkön så var detta kanonbra arrangerat!
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav mankan » tisdag 2016-05-03 18:34

+ Temperaturen i lokalen. Det blev inte för varmt.
+ Lokalstorleken var också bra. Det gick enkelt att ta sig runt mellan borden.
+ Ljudet som sagt. Hördes bra långt bak.
+ Ingen eller kort toalettkö.
+ Bra med ölen i nummerordning.
+ Smidigt insläpp för utställare.
+ Bra drag i kylcontainern.

- Försening i programmet som gjorde att det blev att ganska abrupt slut (egentligen en skitsak jämfört med matproblemet).

Ett av de bättre SM:en jag besökt.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav assistredo » onsdag 2016-05-04 00:43

rick.lindqvist skrev:Man borde kunna optimera detta med röstning. Jag vet inte hur, men kan konstatera att jag själv (och andra) "inte orkade rösta" för att jag inte "orkar appa". Vilket i sin tur känns oschysst mot bryggarna. Så om någon kommer på ett sätt som gör det ännu lättare att rösta är det kanske positivt.


Känner precis likadant - orkade inte rösta men drack god öl (med ett undantag). Endast app är elegant för tekniknörden men en återvändsgränd tycker jag. Jag bläddrar hellre i en bok än duttar på en läsplatta. Behöver inte laddas heller. Jag handlar mindre på Jula nu när de slutade med papperskatalogen - en eloge till Clas O, Kjell & Co och Biltema som har förstått att ha den kvar.

Men det är klart - finns det statistik på om app-röstandet verkligen har minskat eller kanske ökat röstandet i stort?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav Askatasuna » onsdag 2016-05-04 07:34

Mitt första SM-besök så inte så mycket och jämföra med.

-Jag tyckte det var svårt och höra vad de sa upp på podiet och svårt och hänga med, tror inte jag hörde en enda gång vem som vann eller ens vad för klass/kategori. Jag hade hellre sett någon skärm eller liknande i bakgrunden om vilken klass som behandlades. Ser många tycker detta var bättre, måste ha varit riktigt uselt tidigare år.
-Maten
-Kranarna på vattentankarna var typ helt omöjliga och få upp, måste gå och göra enklare

+Gott om plats, aldrig riktigt trångt
+Massa toaletter och aldrig kö
+Bra antal utställare
+Appen, funkade kanon tyckte jag
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav aenima » onsdag 2016-05-04 09:42

Först och främst, stor eloge till arrangörerna! Har ett kort förflutet inom mässor och konferans och vet lite grann hur mycket jobb det är att arrangera events.

Det största minuset får tvyärr bli ljudet. Gick inte att höra första delen av prisutdelningen. Blev bättre senare men man var verkligen tvungen att lyssna noga, trots att jag stod placerad vid den främre delen av lokalen (nära scenen).

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav Falkens » onsdag 2016-05-04 10:46

assistredo skrev:Känner precis likadant - orkade inte rösta men drack god öl (med ett undantag). Endast app är elegant för tekniknörden men en återvändsgränd tycker jag. Jag bläddrar hellre i en bok än duttar på en läsplatta. Behöver inte laddas heller. Jag handlar mindre på Jula nu när de slutade med papperskatalogen - en eloge till Clas O, Kjell & Co och Biltema som har förstått att ha den kvar.

Men det är klart - finns det statistik på om app-röstandet verkligen har minskat eller kanske ökat röstandet i stort?


Nu var inte jag på plats men min åsikt till inlägget Björn är ju det att det kanske har med arbetet efter också. När man ska räkna ihop allt som kanske blir enklare om man har "appat" in sin röst än att man ska dutta med en bingolotto-penna i en pappersbok och någon där efter ska manuellt sitta och räkna ihop allt. För att sedan föra in det i ett dataprogram för att alla ska få rätt placering etc. Att man har en bok där öl/bryggare presenteras skulle jag gärna se som ett trevligt inslag men röstningen bör ske elektroniskt. Tekniknörden skiter nog i den lilla biten, jag tror mer att ledningen är glad att det går att "appa"

Med detta tycker jag att man från SHBF anpassat sig till 2016 och infört det här systemet MEN det förutsätter att driften av det funkar till 110% och att alla som vill kan använda det. Om man inte har eller vill appa så blir det ju någon hembryggare som blir lidande (den får inte din röst) men att gå tillbaka till papper och penna ser jag mer som 10 steg tillbaka än att anpassa sig till framtiden.

Vad gäller kataloger, tacka gudarna för att de är borta... hur många telefonkataloger har man inte haft i hallen som man flyttat hit och dit :-D
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-05-04 13:40

Från en utställares perspektiv var det extremt väloljat arrangemang. Arrangörerna verkade väldigt väl förberedda och därmed(?) väldigt lugna, avslappnade och anpassningsbara. Kylrummet fungerade utmärkt.

Angående ljudet så känns det som att det finns ett problem som är svårt att komma runt, nämligen besökarna. Dessa verkade till stor del helt ointresserade av själva tävlingen och skulle komma fram och prata trots att det pågick prisutdelning. Jag är inte säker på att det hjälper att höja ljudet, för då pratar folk i lokalen bara ännu högre.

Röstningen var inte aktuell för mig eftersom jag prova öl ganska sporadiskt, men i annat fall hade nog "appandet" utgjort ett hinder. Jag håller dock med om att handskrivet knappast är något att återgå till.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav eric » onsdag 2016-05-04 15:19

Nu har detta kanske inte så mycket att göra med själva arrangemanget men ändock, en synpunkt. Jag hade önskat att man i registreringssystemet också kort kunde beskriva ölet. Ett namn och en tävlingsklass säger mig ganska lite när jag planerar vad jag ska dricka på SM. Bryggarens egen beskrivning, eventuella tillsatser och tillspetsningar vore guld värt. Önskar således även en filtreringsfunktion efter stiltyp i appen.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav aenima » onsdag 2016-05-04 16:32

En annan sak som jag kom på var häftet. Istället för att skriva ut tex 11C, skulle man inte kunna skriva namnet på klassen? Det hade blivit mindre bläddrande i häftet i så fall.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2016-05-04 22:10

Bra idé Eric! Alla bryggare anger en mening som beskriver ölet. Enkelt och bra.
Jag hade återigen svårt att höra och gav upp efter ett tag. Det har tyvärr blivit värre med åren. Tyckte också att det var för mycket snack från scenen, men det hänger förstås ihop med svårigheten att höra. En eller flera skärmar med sammanfattning skulle vara perfekt!
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav mattias hellstrom » onsdag 2016-05-04 22:55

Appandet tyckte jag gick bra, lite trist att behöva rösta på tre även om man bara hunnit smaka en vettig öl i en viss klass dock.

Ljudet var bättre än medel, men jag ångrade lite att jag inte tagit mina teckenspråksstudier förbi "katt", "hund" och "bajs".
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Re: SM 2016 - Feedback

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-05-05 12:17

Fyra klasser kändes som en för mycket i Folkets Val.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till SM 2016

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron