Väcka torrjäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Väcka torrjäst
Har en liten fundering ang att väcka torrjäst.
Skulle det vara ide att under mäskning sno (brygger med dubbla BM50) 0.5L vört och blanda med 0.5L vatten att väcka jästen i ståendes med magnetomröraren..?
Är lite dålig på jästkemin men kan det vara så att jästen vaknar och hinner börja jobba lite under de 2 timmar de står där med en "vört" med lågt OG.
Eller är det överkurs och bättre att strunta i extra jobbet och bara rehydrera i vanligt vatten....
Skulle det vara ide att under mäskning sno (brygger med dubbla BM50) 0.5L vört och blanda med 0.5L vatten att väcka jästen i ståendes med magnetomröraren..?
Är lite dålig på jästkemin men kan det vara så att jästen vaknar och hinner börja jobba lite under de 2 timmar de står där med en "vört" med lågt OG.
Eller är det överkurs och bättre att strunta i extra jobbet och bara rehydrera i vanligt vatten....
Re: Väcka torrjäst
Anledningen till att man rehydrerar är ju för att stärka cellväggarna så att jästen ska klara en starkare vört. Att hälla den direkt i en vört (även om den är svag) tror jag blir kontraproduktivt.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det funkar, vörten innan kok är dock fortfarande full av levande mikroorganismer som skulle kunna få fäste under jäsningen även om jästen är en väldigt stark konkurrent. Om du tar ut lite av första vörten och kokar upp och låter svalna först så är det nog inga problem alls.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Som sagt, detta måste rimligen vara ett sämre alternativ än att bara rehydrera. Torrjäst behöver för övrigt knappast "väckas upp", är den inte tokgammal fungerar den bra som den är. Själv hystar jag bara i den direkt, blir jättebra det med.
Om man gör så här då att man rehydrerar jästen 2tim innan bryggning, och när man börjar mäska tar man lite vört och tillsätter så den och låter den stå med magnet omröraren.
Då borde väl jästen hinna stärka sina cellväggar samt börja känna lite på vörten.
Vill att jäsningen ska komma igång snabbare än vad den gör nu nämnligen, och vara säkrare.
Men vinsten på detta kanske är marginell och det är bättre att köra på det gamla vanliga med rehydrering innan tillsättning
Då borde väl jästen hinna stärka sina cellväggar samt börja känna lite på vörten.
Vill att jäsningen ska komma igång snabbare än vad den gör nu nämnligen, och vara säkrare.
Men vinsten på detta kanske är marginell och det är bättre att köra på det gamla vanliga med rehydrering innan tillsättning
En vild gissning som man gör på det sistnämnda sättet är att du sparar lite tid. Jästen kan börja växa till sig i din "förkultur" som kommer att ligga ett par timmar medan du kokat/kylt klart.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
En gång visade det sig att jästen jag tillsatte var stendöd. Det tog mig en hel vecka att få i en annan jäst och jag tänkte att det kunde bli hur som helst med den satsen, det blev dock bra!
Har du någon konkret anledning att vilja korta ner tiden tills jästen vaknar?
Har du någon konkret anledning att vilja korta ner tiden tills jästen vaknar?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Egentligen inte, men ju snabbare den är vaken pigg och alert desto snabbare jäser den ut, jag kan kallkrasha snabbare flytta för tvångskarbonering och använda jäskärlet igen.
Känns fullständigt poänglöst, du tjänar några timmar på detta, och "säkrare" blir det knappast.urkelme skrev:Om man gör så här då att man rehydrerar jästen 2tim innan bryggning, och när man börjar mäska tar man lite vört och tillsätter så den och låter den stå med magnet omröraren.
Torrjäst är snabb och säker som den är för övrigt.