Hej!
Jag har funderingar på att tömma mitt maltförråd på småslattar av specialmalt och göra tabberas på bl.a.Carapils/Dextrin och Caraamber (black och chocolate har jag ca. 400 gram kvar av vardera men är rädd att färgbidraget och smakbidraget kommer att bli för starkt om jag slutförbrukar hela mängden).
Min ambition är att brygga en Imperial Stout enligt följande recept. https://www.brewtoad.com/recipes/tabber ... rial-stout
Något jag bör öka, minska, ta bort eller lägga till för att det ska bli en någorlunda balanserad öl i det övre registret med stor maltsötma, stor beska och mycket alkohol?
Jag har tänkt att använda två påsar jäst och jag räknar för säkerhets skull med så låg effektivitet som 50%.
Mvh Morgan
Tabberas!
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Tabberas!
Feta får bara framställas i Grekland, Champagne bara i Champagne, Kölsch bara i Köln och Tabberas..... bara i Vimmerby...... ;o)
Bortsett från det ser det väl helt OK ut även om en mer varierad humlegiva kanske ger en lite mer sammansatt smak.
Bortsett från det ser det väl helt OK ut även om en mer varierad humlegiva kanske ger en lite mer sammansatt smak.
-
morgankall
- Helmaltsbryggare

Re: Tabberas!
Jag bokar genast ett hotellrum i Vimmerby för min nästa bryggsession!falke skrev:Feta får bara framställas i Grekland, Champagne bara i Champagne, Kölsch bara i Köln och Tabberas..... bara i Vimmerby...... ;o)
Jag har också funderat på att välja att lägga till en mera typisk aromhumle mot slutet
för att få lite mera smaker.
Tack för tipset!
Hör gärna av dig via denna tråd om du är i Östergötland under senare delen av hösten så
kan vi kanske byta någon öl med varandra!