Styrning av en Hendi 3,5kW med Moddad STC-1000+

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Styrning av en Hendi 3,5kW med Moddad STC-1000+

Inlägg av jarin »

Extern styrning av en Hendi 3,5kW med Modifierad STC-1000 BREW

Jag letar och letar, men hittar bara en pusselbit här och en annan där. Sedan inser jag att jag blandar ihop allt.

Jag har idag en Manuell hendi som ska modifieras enligt Bryggapas länk: https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11762

Sedan har jag en STC-1000+ där reläet för värmeutgången är borttagen och byglad. Skall jag göra likadant med det andra reläet (kylutgången)?
Sedan har jag pumpen och dimmern...
jag har inte riktigt klart för mig hur jag kopplar in allt, eftersom jag måste leta på olika platser. Eller så letar jag på fel platser...

Men sedan har vi mjukvaran, kan jag då använda Bryggapas STC-1000+ OVBSC. Jag läste någonstans att det skulle pulsas, men hur då. eller har jag missuppfattat den biten

Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp, Jag måste dessutom tillstå att jag har problem med Engelska...tyvärr
Google translate på manualen för STC-1000+ blir inge bra :)
Dö inte okunnig!!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Styrning av en Hendi 3,5kW med Moddad STC-1000+

Inlägg av Drake »

Varför har du tagit bort reläet? Och varför bygla den???
Det är ju bara en svagströmskrets som ska slutas och då kan relät lika gärna sitta kvar. Och ja, du kan använda den vanliga OVBSC-varianten.
Vad gäller pumpen så har jag inte kopplat in styrning till den ännu men är rätt säker på att signalen till den tar du från en punkt mellan de två reläna. Du får helt enkelt löda dit en pinne till.
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Det är köpt så. det är nog gjort för att driva större laster via en SSR enligt https://github.com/matsstaff/stc1000p/w ... tate-relay
Men nu blir jag ännu mer förvirrad. jag vill ju inte trycka in 230v i styrkretsen på hendin, trodde jag...
Alltså hur kopplar jag ihop STC-1000+ med Hendin, och hur ska STC isåfall vara modifierad? Jag har fler STC...
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Ajaj aj, det kunde gått fel.
Jag har varit insnöad av hur kyl och värmare har varit inkopplad. och där går fas in och sedan ut till kyl/värmare.
Nu fattar jag att signalen ifrån hendin ska gå in i ett uttag och tillbaka till hendin i det andra uttaget. Då var det löst.

Men här har vi ett typexempel av hur fel man kan tänka... :oops:
Dö inte okunnig!!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det är lätt att sabba en Hendi om man gör fel. Jag tycker det låter som om du skulle behöva ta hjälp av någon så du inte sabbar din platta.
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Friskt kopplat hälften brunnit. Mmm jag ska fundera på det medan jag kopplar...
Dö inte okunnig!!
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av AHm »

jarin skrev:Friskt kopplat hälften brunnit. Mmm jag ska fundera på det medan jag kopplar...
Tyvärr är det så att om man inte säkerställer att Hendins signaler till/från potentiometerkretsen är skilda från allt annat så riskerar man att allt (inte bara hälften) pajar. Så använd något som galvaniskt skiljer kretsarna från varandra (relä eller optokopplare).
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Jo det är sant, jag har kommit på att jag ska ha någon form av optokopplare i hendin som går till den där mickrofonpluggen i chassit och sedan vidare till stc:n.
Är det någon av er som har ett lämpligt schema för detta?
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Jag sitter och funderar på det här med optokopplaren som ska sitta i plattan och isolera mellan stc-1000 värmerelä och hendins on/off signal.
Jag har ingen erfarenhet av optokopplare, med nog bör den ha en drivspänning? För att lysdioden (om man nu kan beskriva optokopplaren som en lysdiod och relä) ska lysa och sluta kretsen till signalen i Hendins on/off signal.

Hur löste ni andra det som styr med en STC-1000+ BREW och säkrade upp med en optokopplare?
Dö inte okunnig!!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ett SSR innehåller ju en optokopplare och du ska väl använda ett som bryter likström i så fall. Huruvida det finns ett sådant som passar och kan styras av STC:n låter jag vara osagt. Men det ska väl inte vara omöjligt, finns väl ex. hos Conrad.
Björn Petersson
Skriv svar